فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



افزایش مخاطبان «رادیو» و بازگشت به مسیر درست/ رادیو «اربعین» نمونه یک ایده مناسب برای جذب مخاطب


خبرگزاری فارس- گروه رادیو وتلویزیون: چهارم اردیبهشت ماه روز جهانی رادیوست، هفت دهه از ساعت 15بعداز ظهر روز 4اردیبهشت سال 1319که رادیو ملی ایران آغاز بکار کرد گذشته است، رسانه‌ای که برای چند دهه قدرت بلامنازع بود. با آمدن تلویزیون و رقبای دیگر آرام آرام رادیو جایگاه خود را از دست داد اما بر اساس قائده معمول که هیچ رسانه‌ای از صحنه حذف نمی‌شود بلکه میزان اثر گزاری آن تغییر می کند رادیو نیز از رسانه فراگیر به رسانه مرجع تبدیل شد، به گونه‌ای که این روزها در جهان برای مخاطبان به طور تخصصی و ویژه برنامه روی آنتن می‌برد.

این روزها کمتر کارشناس رسانه‌ای را می‌توان یافت که بگوید دوران رادیو تمام شده است و این نگاه منسوخ شده است. اگر به طور موردی به رادیوها در سراسر جهان نگاه کنید و آمار «کمی» آنها را مورد توجه قرار دهید متعجب خواهید شد، چرا که تعداد شبکه‌ها و امواج رادیویی در جهان روز به روز در حال افزایش است. به طور مثال در کشورهای فارسی زبان همسایه و در افغانستان بیش از 75 شبکه رادیویی در حال فعالیت است و یا در ترکیه تعداد بیشماری از شبکه‌های رادیویی در شهرهای مختلف فعالیت دارند، گاهی دیده می شود رادیویی ویژه یک جاده مرزی فعالیت می کند و طول موج آن شبکه برای از ابتدا تا انتهای آن جاده تعیین شده و هدف آن سرگرمی و اطلاع رسانی با خودروهای در حال عبور از آن است یا رادیویی ویژه ترافیک شهری و اطلاع رسانی برای فروشگاه‌های بزرگ و تخفیفات آن است و در کنار آنها شبکه هایی وجود دارند که هدف گزاری آنها برای آموزش از راه دور برای دانش آموزانی است که نمی توانند مسیر طولانی و احتمالا کوهستانی محل زندگی تا مدرسه را طی کنند و از طریق رادیو مورد آموزش قرار می‌گیرند. چند سال پیش در سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در حرم ایشان به مردی از کشورهای همسایه شمالی ایران برخوردم که فارسی را به عشق امام و از طریق برنامه‌های رادیوی ایران فراگرفته بود.

تخصصی و در عین حال ارزان، سهل الوصول و کم‌هزینه بودن رادیو باعث شده تا در رقابت با سایر رسانه‌ها همچنان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

رادیو در ایران روزهای زیادی به خود دیده است و همراه مردم در دوره‌های تاریخی بسیاری بوده است از کودتاه‌های سیاه تا پیروزیهای بزرگ که همراهی با انقلاب شکوهمند مردم ایران در سال 57 یکی از آنان است. رادیو در سالهای دفاع مقدس بیش از پیش همراه و همدل با مردم بود، آخرین اخبار عملیات‌ها از طریق او به گوش مردم می‌رسید و چه مادرانی که به امید شنیدن صدای فرزندشان که در جبهه می‌جنگید روزها و ماه‌ها کنار رادیوی کوچک دو موج خود نشستند. آن روزها رادیو بخشی از دغدغه مردم بود و اگر بگوییم بخشی از تربیت و آموزش بچه‌های دهه شصت با قصه ‌های ظهر جمعه و شب بخیر کوچولو و ... برعهده رادیو بود، گزافه نگفته‌ایم.

در عین حال رادیو در دوره‌ها و مقاطع زمانی آنگونه که باید نتوانست محبوبیت خود را در میان مخاطبانش حفظ کند و بناچار این رسانه محبوب افول کرد، تاسیس شبکه‌های مختلف نیز چاره راه نبود، در سالهای بین 89 تا 92 شبکه‌های رادیو و تلویزیونی زیادی در رسانه‌ملی به امید جذب مخاطب ایجاد شد که متاسفانه اکثر قریب به اتفاق آنان ناکام ماندند و از طرف دیگر به خاطر ایجاد تعهدات مالی در بخش‌های باعث افزایش بیشتر بدهی‌های رسانه ملی شدند.

رادیو مجبور شد دست به یک جراحی ناخواسته بزند و بخشی از بدنه غیر‌فعال خود را برای چابکی بیشتر و کم‌کردن هزینه‌های زائد جدا کند و تمرکز خود را بر کیفیت تولیدات ارسالی به آنتن شبکه‌ها معطوف کند، شبکه‌های تخصصی در عین توجه به جامعه هدف باید بخشی از مخاطبان عام را نیز همراه خود می‌کردند و این یعنی رسالت اصلی صدا و سیما که حضرت امام(ره) آن را دانشگاه عمومی خطاب کردند و به حق مطالبه انقلاب از رسانه‌انقلابی ارتقا جامعه از نقطه فعلی به سطح مطلوب است.

فعالیت در رادیو به مراتب سخت‌تر از دهه های قبل است، حالا برنامه‌سازان باید با انبوه رسانه‌ها اعم از ماهواره‌ای و برخط رقابت کنند. دائم باید در تغییر و تحول در شیوه‌های انتقال محتوا به مخاطب باشند و برای لحظه‌لحظه آنتن، ایده‌های جذاب داشته باشند تا بتوانند بر اساس نقشه‌راه پیش بروند و با توجه به محدودیت‌هایی که دارند رقبا را پشت‌سر بگذارند.

افتتاح شبکه رادیویی «اربعین» یکی از ایده‌های جذابی بود که در مدت زمان کم فراگیر شد و انبوهی از پیام‌های علاقمندان خود را روانه رسانه‌ملی کرد. برنامه‌سازان حرفه‌ای، کارشناسان متخصص و مخاطبان مشتاق مثلث موفقیت رادیو اربعین بود تا این شبکه با عمر 40 روزه نشان دهد اگر ایده جذابی داشته باشید رادیو همچنان علاقمندانی دارد که لحظه لحظه با آن همراهند و از گوشه گوشه کشور از طریق امواج رادیویی و علاقمندانش در سراسر جهان از طریق اپلیکیشن‌ها و فرصت‌های ایجاد شده روی سایت‌ها از آن شبکه استقبال خواهند کرد.

وجود نقشه ‌راه ، مدیریت درست و برنامه سازان حرفه‌ای باعث شدند سال 94 پس از چند سال افول، رادیو با رشد بالای 3درصد مخاطب روبرو شود، این روند به شرط ادامه یافتن می‌تواند رادیو را به روزهای اوج بازگرداند و می‌توان انتظار داشت در سالهای آینده با یافتن جایگاهش میان رسانه ها توانایی موج آفرینی و اثرگزاری بیشتر را داشته باشد.

یادداشت: محمد آهویی

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اپلیکیشن رادیو -رادیو اربعین