سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفی برگزیدگان کتاب سال و ادامه حرف و حدیث ها درباره شهر آفتاب


 معرفی برگزیدگان کتاب سال و ادامه حرف و حدیث ها درباره شهر آفتابمهر/ معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال و بازدید خبرنگاران از آماده سازی مجموعه شهر آفتاب برای نمایشگاه کتاب تهران ، از اخبار مهم کتاب در این هفته هستند.
بعد از دو هفته پر خبر در حوزه کتاب، مرور اخبار این هفته را که هفته نسبتا کم خبری است، با اخبار مربوط به جایزه کتاب سال و ادامه حرف و حدیث ها درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر کتاب آغاز می کنیم. خبر مربوط به شهر آفتاب، به بازدید خبرنگاران از مجموعه شهر آفتاب مربوط می شود که سر فرصت به آن خواهیم پرداخت. اما درمورد خبر اول؛ می توان از این تیتر استفاده کرد که: جایزه کتاب سال برگزیدگان خود را شناخت
به این ترتیب، سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال عصر یکشنبه ۱۸ بهمن، در تالار وحدت برگزیدگان خود را معرفی کرد.
این مراسم با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد و برگزیدگان کتاب سال جوایز خود را از دست رئیس جمهور و دیگر مقامات اجرایی و فرهنگی کشور دریافت کردند.

شهر آفتاب آماده نشود، نمایشگاه کتاب در مصلی می‌ماند

دیگر خبر مهم حوزه کتاب در این هفته، مربوط به بازدید خبرنگاران این حوزه از مجموعه شهر آفتاب می شود؛ مجموعه ای که قرار است میزبان نمایشگاه کتاب تهران باشد و نمایشگاه از مصلی تهران به این مکان اسباب کشی کند.

مسئولان شهرداری تهران صبح روز شنبه ۱۷ بهمن در شهر آفتاب میزبان خبرنگاران حوزه های شهری و کتاب بودند تا آنها را در جریان روند پیشرفت این پروژه که به عنوان مکان جدید برگزاری نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شده است، بگذارند.
پس از بازدید خبرنگاران، نمایندگان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با اصحاب رسانه در خصوص کم و کیف پروژه شهر آفتاب و روند پیشرفت آن تاکنون توضیحاتی ارائه کردند و پس از معرفی مراحل توسعه این پروژه از سوی مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و نیز مشاور شهردار تهران و همچنین مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران، مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب شامل امیرمسعود شهرام نیا و حسین صفری به سوالات خبرنگاران در خصوص پیش بینی آنها از نحوه برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب پاسخ دادند.
امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، در این نشست، ضمن ابراز امیدواری نسبت به رفع کاستی‌های شهرآفتاب تا ۱۵ اسفند، در عین حال تاکید کرد:در صورت محقق نشدن این وعده، نمایشگاه کتاب سال آینده در مصلی برگزار خواهد شد.

توضیحات صالحی درباره بررسی و ممیزی کتاب ها

این هفته سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در برنامه بازدید هفتگی خود از کتابفروشی ها در جمع خبرنگاران، به بیان سخنانی درباره چگونگی بررسی و ممیزی کتاب ها در اداره کتاب ارشاد پرداخت.
صالحی عصر شنبه در یکی دیگر از دیدارهای هفتگی خود با اهالی نشر و قلم، در مرکز تبادل کتاب حضور یافت و از نزدیک با فعالیت های این مرکز که کار به اشتراک گذاردن کتابهای مورد نیاز مردم را با همکاری خود شهروندان بر عهده گرفته است، قرار گرفت.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا رسانه ها در حوزه بررسی کتاب، تاثیری در فعالیت اداره کتاب و واحد صدور مجوز کتاب در وزارت ارشاد خواهد داشت یا خیر؟ گفت: ما در این زمینه تابع دستورالعمل هیئت نظارت بر کتاب هستیم و مسیری که در ارتباط با مجوز کتاب دنبال می کنیم، مبتنی بر قوانینی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.

وی افزود: سرگروه های بررسی کتاب را هیئت نظارت بر کتاب تعیین می کند که در خصوص بسیاری از تقاضاهای نشر، با مجوز آنها موافقت می شود. در پاره ای از موارد مجوزها منوط به اعمال اصلاحاتی می شود و در موارد اندک هم کتاب ها غیر مجاز اعلام می شود.

رونمایی از «زندان موصل» و «فتاح»
این هفته همچنین مراسم رونمایی از دو کتاب مربوط به دفتر ادبیات انقلاب و دفاع مقدس حوزه هنری در تهران برگزار شد. به این ترتیب مراسم رونمایی از کتاب «زندان موصل» شامل خاطرات علی اصغر رباط جزی از اسارت به قلم جواد کامور بخشایش، عصر دوشنبه ۱۹ بهمن در فرهنگسرای اندیشه و مراسم رونمایی از کتاب «فتاح» شامل خاطرات فتاح محمدی از دوران اسارت با تدوین میترا رفیعی عصر سه شنبه ۲۰ بهمن در حوزه هنری برگزار شد.

معرفی کتاب‌های نامزد دریافت «لاک‌پشت پرنده»
یکی از خبرهایی که روز سه شنبه این هفته منتشر شد، درباره نشان لاک پشت پرنده برای کتاب های کودک و نوجوان بود. به این ترتیب، گروه داوری فهرست لاک‌پشت پرنده، ۱۵ عنوان کتاب را نامزدهای اولیه‌ دریافت نشان طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده معرفی کرد.

توضیح بیشتر این که، نامزدها از بین کتاب‌های راه یافته به فهرست‌های سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم لاک‌پشت پرنده انتخاب شده‌اند و به‌زودی نامزدهایی نهایی از بین این کتاب‌ها معرفی خواهند شد. در نهایت، در چهارمین دوره‌ی آیین اهدای نشان‌های لاک‌پشت پرنده (اسفند ۹۴) بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان سال از سوی گروه داوری این جایزه معرفی و از نویسنده و مترجمِ برتر تقدیر خواهد شد.

فروش بیش از یک میلیارد و نیم تومانی نمایشگاه کتاب هرمزگان
اخبار مربوط به این هفته، از روز شنبه ۱۷ بهمن آغاز می شوند اما نمایشگاه کتاب هرمزگان روز جمعه ۱۶ بهمن به پایان رسید و خبر مربوط به جمع بندی و فروش آن، روز شنبه منتشر شد. در این خبر اعلام شد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: در سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان یک میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان کتاب به فروش رسید.

سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب ۱۰ الی ۱۶ بهمن ماه در بندرعباس با حضور ۶۵۰ ناشر در قالب ۴۵۰ غرفه برگزار شد که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد.

علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان درباره این نمایشگاه گفت: امسال برای اولین بار ۱۴ ناشر خارجی از کشورهای مختلف در نمایشگاه کتاب هرمزگان حضور داشتند. همچنین برای دومین سال پیاپی رسانه‌های دیجیتال در ۶۰ غرفه از نمایشگاه یادشده حضور داشتند و بر غنا و کیفیت نمایشگاه افزوده بود.

آغاز ارسال ۵۰۰ میلیون تومان کتاب به روستاهای کشور
آخرین خبر این گزارش هم مربوط به دیروز چهارشنبه ۲۱ بهمن است که درباره ارسال ۵۰۰ میلیون تومان کتاب به هزار روستای دوستدار کتاب در کشور بود. به این ترتیب، ۵۰۰۰ عنوان کتاب در قالب ۱۰۰ هزار جلد و به ارزش ریالی ۵۰۰ میلیون تومان به ۱۰۰۰ روستای دوستدار کتاب در کشور ارسال می‌شود.

این خبر مربوط به مراسم «ارسال ۱۰۰۰ بسته فرهنگی به روستاها و عشایر دوستدار کتاب» بود که با حضور همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، رضا برزگر مدیرکل فرهنگی توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، سیدابوالفضل‌هاشمی، مدیرکل ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و نادر قدیانی، مدیرعامل انتشارات قدیانی و محمد جوکار، مدیرعامل انتشارات گاج، برگزار شد.

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
تبدیل حرف به عمل-معاون استاندار البرز- کتاب آفتاب حصار