فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



۵۵ هزار مدرسه نماز جماعت دارند/ نسل جدید دست خدا را رها کرده/ تقدیر از سیروس مقدم و تنابنده


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز با حضور آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده‌ ولی فقیه و امام جمعه‌ قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و برخی مسئولان کشوری و لشکری در سالن اجتماعات شهدای گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی استان قزوین روز گذشته(سه‌شنبه 6 بهمن ماه) برگزار شد که مشروح آن در ادامه می‌آید:

 

 

*تأکید رهبر انقلاب بر احساس مسئولیت همگانی در ترویج نماز

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز، با تأکید بر ضرورت احساس مسئولیت همگانی در خصوص «ترویج نماز»، همگان، به ویژه مسئولان دستگاه‌ها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی را به درک عظمت این مسأله و برداشتن گام‌های عملی در این راه، فراخواندند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که از سوی آیت‌الله عابدینی نماینده‌ ولی فقیه و امام جمعه‌ قزوین قرائت شد به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

خداوند علیم و قدیر را سپاسگزارم که تلاش شما دست اندرکاران محترم این اجلاس مهم و بیش از همه عالم بزرگوار و مجاهد جناب حجة الاسلام آقای قرائتی در بخش‌های اساسی و مؤثری به بار نشسته و کارهای مفیدی در ترویج فریضه  بزرگ و بی‌بدیل نماز انجام گرفته است.

با این همه، ظرفیت و میدان کار و نیز نیاز و عطش جامعه اسلامی برای رسیدن به نقطه مطلوب، بسیار بیش از واقعیت‌های کنونی در این باره است. در پیام سال گذشته گوشه‌ای از این فضای خالی و تلاش پذیر، نشان داده شده است.

سخن امروز من تأکید بر احساس مسئولیت همگانی است.

توقع و انتظار این جانب آن است که همه به ویژه مسئولان دستگاه‌ها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی، عظمت این مسأله را به درستی دریابند و گام در راه عمل نهند.

همه بدانند که یکی از مؤثرترین راهها برای کاستن آسیبهای اجتماعی، ترویج نماز است. به اینکه حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل انگاری نکند همت گمارید. این یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است.

به اینکه همگان فرا بگیرند و عادت کنند که نماز را با خشوع و حضور قلب به جا آورند، همت گمارید.

اینها همه کارهای ممکنی است که با عزم راسخ و کار مداوم شما دست اندرکاران، محقّق خواهد شد، ان‌شاءالله.

 

 

*حجت‌الاسلام قرائتی: نسل جدید دست خود را از دست خدا برداشته است/ درمان شهوت، ازدواج و درمان غفلت، اقامه نماز است

حجت‌الاسلام محسن قرائتی با بیان اینکه رگبار تهاجم علیه نسل نوجوان و جوان ایرانی زیاد است، اظهار داشت: یک راهکار در این خصوص بیشتر نداریم که آن نماز است چرا که همه جا مسجد و پیش نماز جامع و شرایط نیست، نماز را باید محکم گرفته و سهم آن را بدهیم، در قرآن کریم 300 آیه در مورد نماز وجود دارد که نشان از اهمیت این فریضه الهی است.

وی با بیان اینکه هر گاه صدای اذان بلند می‌شود، باید دل‌هایمان بریزد، اما این طور نیست، افزود: در حال حاضر شهرک‌های در سطح کشور وجود دارد که از وجود مسجد بی‌بهره است، بخشی از آسیب‌های اجتماعی به دلیل مسائل سیاسی و عملکرد برخی افراد است، اما بخش عظیم آن مربوط به دین است که نسل جدید دست خود را از دست خدا برداشته است.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه سهم نماز در ادارات فرهنگی باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: یک حساسیت ویژه باید در مورد نماز وجود داشته باشد، نسل جدید از دو جایگاه شهوت و غفلت آسیب می‌بینند، درمان شهوت ازدواج و درمان غفلت اقامه نماز است.

وی با بیان اینکه نصف آسیب‌های اجتماعی به دلیل بی‌همسری است، عنوان کرد: اگر ازدواج درست باشد نیمی از ایمان حفظ می‌شود، ائمه جمعه به ویژه ائمه جمعه جهان باید به پا خیزند، ائمه جمعه باید عزم جدی داشته باشند، همان طور که روزهای جمعه در جایگاه نماز جمعه خطبه می‌خواندند، در سایر روزهای هفته نیز باید در مدارس برای نسل نوجوان و جوان سخنرانی کنند.

 حجت‌الاسلام قرائتی ابراز داشت: تمام روحانیونی که در ادارات هستند، باید یک یا دو روز در هفته در مدارس نماز بخوانند، نسل جدید را باید در بیابیم تا این نسل نگویند شما بزدل هستید، چرا که برخی افرادی که هم‌ اکنون کاهل نماز هستند، پدرانشان نماز می‌خواندند اما به ما رسیدند این طوری شد.

وی با بیان اینکه نماز نیازمند یک عزم ملی است، گفت: باید تصمیم جدی بگیریم که وضعیت نماز را بهبود ببخشیم، چرا که می‌توانیم از اینکه هستیم بهتر باشیم، فقط کافی است اراده قوی داشته باشیم، شیوه دعوت به نماز بسیار اهمیت دارد و باید در مورد این موضوع تحقیقات بیشتری شود.

 

 

*فانی: شرکت بیش از 5 هزار مدیر در طرح «مبین» نماز/اقامه نماز در بیش از 55 هزار و 500 مدرسه

علی‌اصغر فانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در حوزه نماز فعالیت‌های چشمگیری انجام داده است، اظهار داشت: طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی با جدیت پیگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 5 هزار مدیر مدارس در طرح آموزشی مبین شرکت کرده‌اند که آمار قابل توجهی است، ادامه داد: همچنین چند دوره نیز برای روحانیون مدارس در حال برگزاری است.

وزیر آموزش و پرورش از اقامه نماز جماعت در بیش از 55 هزار و 500 مدرسه کشور خبر داد و گفت: بر اساس سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که مبنای توسعه در این بخش است در حوزه تربیت شش ساحت تربیتی داریم.

وی افزود: آموزش و پرورش در این شش حوزه به امر تربیت می‌پردازد که نخستین آن تربیت اعتقادی و اخلاقی است و بر اساس آن باید دانش‌آموزان را در مدارس بر ابعاد اعتقادی و اخلاقی تربیت کنیم، دومین ساحت تربیتی تربیت علمی و فناورانه است که در این راستا دانش‌آموزان باید در مدرسه طوری تحت تربیت قرار گیرند که در ابعاد علمی به آخرین دستاوردهای علمی مسلح شوند.

فانی ابراز داشت : تربیت بدنی و جسمانی، تربیت هنری و زیباشناختی، تربیت سیاسی و اجتماعی و تربیت حرفه‌ای و اقتصادی از دیگر عرصه‌های مشخص شده در سند تحول نظام آموزش و پرورش است، تربیتی پسندیده است که تمام این موارد را در بر گیرد و نماز مؤثرترین و اساسی‌ترین عنصر در تربیت اعتقادی به شمار می‌رود، نماز ستون دین است، بنابراین پرداختن به آن می‌تواند تضمین بالایی در تربیت اعتقادی و اخلاقی دانش‌آموزان ایجاد کند.

وی افزود: افرادی که در اختیار آموزش و پرورش هستند؛ یعنی کودکان، نوجوانان و جوانان سنین 6 تا 18 سال در مناسب‌ترین سن برای تربیت قرار دارند، بنابراین وقتی امر نماز در این افراد نهادینه می‌شود، تربیت اخلاقی و رفتاری آن را میسر می‌سازد.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: به تعبیر رهبری آموزش و پرورش  حداقل 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد که شامل یک میلیون معلم، 13 میلیون دانش‌آموز و 26 میلیون اولیای دانش‌آموز است، به همین دلیل است که برنامه‌های آموزش و پرورش در حوزه نماز اهمیت ویژه‌ای دارد، جامعه‌پذیری و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان از طریق اقامه نماز بهتر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در تربیت اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی می‌توانیم از نماز مدد بجوییم، بنابراین با ترویج فرهنگ اقامه نماز دو ساحت از ساحت‌های تربیتی آموزش و پرورش محقق می‌شود،‌ اعتقاد داریم تلاش‌هایی که در این نهاد برای ترویج فرهنگ نماز بین دانش‌آموزان انجام می‌شود، در ماندگاری و پایداری این فریضه الهی میسرتر است.

فانی با بیان اقدامات خوبی که در آموزش و پرورش به منظور ترویج فرهنگ اقامه نماز صورت گرفته است، گفت: یکی از این اقدامات طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگی اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی است که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، اگر بخواهیم نماز را در مدارس نهادینه کنیم، مدیران و معلمان نیز باید درگیر این امر شده و در اقامه نماز دانش‌آموزان حضور داشته باشند، بنابراین تمام مدیران تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در سال جاری 5 هزار مدیر مدرسه در طرح آموزش مبین شرکت کرده‌اند و دو دوره تخصصی آموزشی نیز برای ائمه جماعات و روحانیون مدارس برگزار شد، در حال حاضر در سطح مدارس کشور 19 هزار و 500 روحانی و 36 هزار نفر از همکاران فرهنگی ما نماز جماعت اقامه می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: گنجاندن زنگ نماز به مدت 30 دقیقه در برنامه مدارس یکی دیگر از اقدامات به شمار می‌رود که آموزش و پرورش در راستای نهادینه کردن اقامه نماز در دستور کار قرار داده است، همایش تجلیل از ائمه جماعات موفق در سال جاری پس از چهار سال در قم برگزار شد و امیدواریم با ادامه این حرکت بتوانیم در انتقال تجربیات ائمه جماعات و نهادینه کردن آن موفق باشیم.

وی با اشاره به اجرای طرح آموزش عملی نماز برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی افزود: هفت میلیون دانش‌آموز مقطع ابتدایی داریم که در سال جاری برای پنج میلیون نفر از آنان این طرح برگزار شد، همچنین یک میلیون و 600 هزار دانش‌آموز دختر و پسر در جشن شکوفایی حضور پیدا کردند.

فانی با بیان اینکه طرح پیوند مدرسه و مسجد یکی از طرح‌های خوب آموزش و پرورش به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تلاش کردیم دانش‌آموزان در مساجدی که نزدیک مدارس آنها قرار دارد، برای اقامه نماز حضور پیدا کنند، البته به منظور توسعه نمازخانه‌های مدارس سطح کشور نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و خیرین هستیم.

 

 

*همتی: دولت با استمداد از نماز بر مشکلات اقتصادی فائق آید

فریدون همتی استاندار قزوین اظهار داشت: بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب و در روزهایی در حال برگزاری است که ملت ایران از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای و پیروزی در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی خرسند هستند.

وی افزود: پیشرفت و تکامل یک احساس فطری است که در ذات انسان وجود دارد بنابراین انسان از مراحل ابتدایی زندگی اجتماعی خود همواره سعی دارد در حوزه‌های مختلف پیشرفت کند، امروزه پیشرفت در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجه همت تمام نظام‌های سیاسی جهان است.

همتی بیان داشت: اهمیت پیشرفت در جامعه کنونی به گونه‌ای است که گام بر نداشتن در آن مسیر به منزله مرگ تدریجی است، بر این اساس تمام دولتمردان جوامع مختلف برای دستیابی به پیشرفت تلاش می‌کنند، دستیابی به پیشرفت در هر جامعه‌ای منوط به راهکارها، بهره‌گیری از الگوها و در نظر گرفتن شرایط و شاخص‌ها است.

وی ادامه داد: در جامعه اسلامی ایران نیز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک نقشه کامل، جامع و راهبردی است که به تمام زمینه‌ها توجه دارد و در ردیف اسناد بالادستی کشور قرار می‌گیرد،‌ الگوی پیشرفت میل به حیات طیبه است و سعادت دنیوی و اخروی برای افراد جامعه به همراه دارد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نظام اداری کشور را بستر مناسبی برای عینیت بخشیدن به الگوی پیشرفت می‌داند و در این میان اقامه فریضه نماز به معنای واقعی کلمه در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی جامعه به نقطه مطلوب باشد، پس اگر نظام بخواهد در راستای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گام بردارد، باید به این فریضه الهی توجه ویژه داشته باشد و تمام تلاش خود را برای این امر به کار گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس رهبر معظم انقلاب در پیام‌هایی که برای اجلاس‌های سراسری نماز ارسال می‌کنند، روی تلاش‌های فکری، فرهنگی و برنامه‌ریزی برای آموزش و نهادینه کردن فرهنگ نماز تأکید دارند، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف شاهد پیروزی نظام و ملت ایران بودیم.

همتی ابراز داشت: امروز نیز با درایت رهبری، برنامه‌ریزی دولت، تلاش تیم مذاکره کننده و صبر و تحمل مردم شاهد پشت سر گذاشتن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی و اجرای مسرت‌بخش برجام هستیم،‌ با تأکیدات رهبری در مورد حوزه اقتصادی کشور دولت نیز در این حوزه با استمداد از نماز و در سایه برنامه‌ریزی‌ها تلاش مضاعف و با همراهی مردم می‌خواهد بر مشکلات اقتصادی فائق آید.

وی افزود: انتظار می‌رود با این حرکت عظیم شاهد پیروزی بزرگ در عرصه‌های ملی و بین‌المللی باشیم، امیدواریم با برپایی این اجلاس مهم و باشکوه و تلاش دست‌اندرکاران و کارگزاران نظام و نصف‌العین قراردادن منویات رهبر معظم انقلاب بتوانیم بر ترویج فرهنگ اقامه نماز موفق‌تر عمل کنیم تا همگان بویژه مردم استان قزوین از مباحث این فریضه الهی بهره‌مند شوند.

 

 

*جنتی: برای مقابله با برنامه‌های مخرب ماهواره باید به نماز متوسل شویم

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: نماز عالی‌ترین تجلیل فرهنگ و نمایشگاه حضور در نزد پروردگار است، نماز ریشه‌ها را آبیاری کرده و جامعه دیندار را از بسیاری آسیب‌ها مصون می‌دارد.

وی با اشاره به احداث 2 هزار مسجد در استان‌های مختلف کشور گفت: با توجه به اینکه تعداد مساجد بسیاری در کشور ساخته شده است، این روند ساخت ادامه دارد، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد 20 هزار کانون را زیر پوشش خدمات خود قرار می‌دهد، بخشی از فعالیت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع نماز اختصاص می‌یابد.

جنتی ابراز داشت: اقامه نماز از یک دیدگاه آسان است، چرا که در نماز با خداوند متعال نجوا می‌کنیم و از سوی دیگر دشواری‌های خاص خود را دارد چون سرشار از عبودیت، بندگی و پیروی از دستورات الهی است، کسی که همواره نماز را به پا می‌دارد، فردی است که حقوق دیگران را در زمینه‌های مختلف رعایت می‌کند.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ دین با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله کتاب، نشریه و رسانه‌های گوناگون میسر می‌شود،‌نتیجه اقداماتی که در حوزه نماز صورت می‌گیرد، ظ باید در بطن جامعه و رفتارهای مردم نمود پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توجه و پیگیری‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج فرهنگ نماز خاطرنشان کرد: پیام‌های فرهنگی راهگشا ایشان پشتیبان ارزشمندی است که باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد، باید از شیوه‌های جذاب و متنوع برای ترویج اقامه نماز استفاده کنیم.

وی افزود: برای مقابله با برنامه‌های مخرب ماهواره و فضای مجازی باید به نماز متوسل شویم، چرا که نماز به جوانان ما معنویت می‌بخشد، نماز نباید در خانه‌ها اقامه شود، بلکه باید شرایط اقامه نماز در مکان‌های عمومی نیز فراهم شود.

 

 

*آیت‌الله عابدینی: خداوند نماز را دروازه ورود به قرآن قرار داده است

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار داشت: تمام افرادی که در این اجلاس حضور دارند با علاقه‌مندی و دلدادگی در این جلسه شرکت کرده‌اند، نماز انسان را به عالی‌ترین مدارج انسانیت می‌رساند، هر انسانی هر کجا عالم باشد می‌خواهد به بالاترین درجات انسانیت دست پیدا کند، بنابراین می‌توان گفت که این موضوع یک اثر بین‌المللی از نماز است.

وی افزود: خداوند متعال جهان را برای انسان و انسان را برای عبادت آفریده است، همچنین خداوند در ادامه می‌فرماید ما عبادت را برای تقوا و تقوا را برای کرامت انسانی مهیا کرده‌ایم، نماز انسان را به کرامت انسانی رسانده و مهم‌ترین خواسته انسان و عالی‌ترین درجه انسانیت نیز همین کرامت انسانی است و نماز انسان را به آنجا می‌رساند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: مؤثرترین عالم پیدایش آرامش روحی، نشاط معنوی و انگیزه برای ادامه زندگی اقامه نماز است،‌ خداوند متعال در قرآن کریم برخی افراد را مخاطب خود قرار نمی‌دهد، این‌ها همان افرادی هستند که ایمان نیاورده و نماز را برپا نمی‌دارند و این نشان می‌دهد که کافران حتی در دنیا این لیاقت را ندارند که مخاطب خدا قرار گیرند.

وی ادامه داد: نماز ستون بنای عظیم و رفیع دین بوده و در روایت آمده همان طور نماز ستون دین است، ولایت نیز ستون نماز به شمار می‌رود، بنابراین اگر ولایت، امامت و رهبری نباشد، حتی اگر تمام روزها و شب‌ها را به نماز بگذاریم و تمام اعمال را به جا آوریم ذره‌ای ثواب نزد خداوند ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز داشت: نماز آغاز آشنایی انسان با قرآن بوده و خداوند نماز را دروازه ورود به قرآن قرار داده، زیرا تمام جزئیات مربوط به نماز در قرآن وجود دارد، اذکاری در بخش‌های مختلف نماز بیان می‌شود در آیات قرآن کریم آورده شده است، نماز محراب عبادت و بندگی بوده و با اقامه این فریضه الهی می‌توانیم با تمایلات نفسانی و شیطانی مبارزه کرده و به جنگ با دشمنان بپردازیم.

 

 

*فتاح: باید زمان اقامه نماز را مدیریت کنیم/پیشرفت جامعه در گرو نماز است

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ابراز داشت: برای ترویج نماز باید اقدامات، فعالیت‌ها، تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گیرد. باید در انجام قوانین و واجبات الهی قدرشناس فرصت‌ها و زمان‌ها بود، برگزاری برنامه‌های فرهنگی با موضوعات و محوریت‌های مختلف همچون نماز، فرصتی برای آشنایی مردم با این فریضه الهی است که در این راستا امیدواریم با برگزاری اجلاس سراسری نماز در استان قزوین این فرصت برای مردم این استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه اقامه نماز محوریت بخش بسیاری از فعالیت‌ها است، افزود: یادآوری و تذکر در انجام امور فرهنگی به ویژه مقوله نماز می‌تواند در راستای توسعه آن مؤثر باشد که البته این فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار گسترده و مهم است، توجه به انجام فریضه‌های الهی و بندگی خداوند متعال نیازمند نیت‌های خالص و پاک است و باید در راستای احیای این فریضه‌های دینی گام مؤثری برداریم.

فتاح با بیان اینکه مقوله نماز و احیای آن بسیار تأثیرگذار در شرایط جامعه است، گفت: رشد و پیشرفت جامعه در گرو توجه به قوانین و احکام الهی و اجرای آن است که مقوله نماز نقش مهم و پررنگ‌تری را در این راستا برعهده دارد، اقامه نماز در بسیاری از ادارات کمتر مشاهده می‌شود و نقش مدیران در این راستا مهم است، مدیران نقش مهمی را در بسترسازی ادارات بر عهده دارند، چرا که بسیاری از کم‌توجهی و کمرنگ بودن نماز در این اماکن از کم کاری مدیران منشا می‌‌گیرد.

وی با بیان اینکه اقامه نماز به صورت جماعت ارزش و جایگاه ویژه‌ای در دین اسلام دارد، ادامه داد: مدیران و مسئولان با حضور در صف‌های نماز جمعه می‌توانند نقش بسزایی در ترویج اقامه نماز در ادارات داشته باشند و بسیاری کمبودهای نماز می‌تواند از این بخش جبران شود، با توجه به اینکه نحوه مدت زمان اقامه نماز، تأثیر متقابلی در جذب مخاطب دارد و در بسیاری از ادارات به دلیل اقامه نماز در بازه زمانی طولانی‌تر، حضور کارکنان در مساجد این ادارات کمتر مشاهده می‌شود، باید زمان اقامه نماز را مدیریت کنیم.

رئیس کمیته امداد امام به فضاسازی مناسب نمازخانه‌ها اشاره و عنوان کرد:‌ مسئولان باید در انجام وظایف خود به مقوله‌های مهمی همچون فضاسازی مناسب نمازخانه‌ها، جذب مخاطبان و تشویق نمازگزاران بپردازند تا استقبال‌ها در این راستا بهتر صورت گیرد.

 

 

*مظفر: اقامه نماز در سطح کشور روند رو به رشدی داشته است

محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز ابراز داشت: والدین و معلمان بیشترین آثار را روی نماز خواندن فرزندان می‌گذارند، اقامه نماز در سطح کشور روند رو به رشدی داشته و اعتماد افراد به اقامه نماز افزایش یافته است، با این وجود اغلب افراد معتقدند که نماز بهترین رابطه با خداوند است، وضعیت برپایی نماز جماعت صبح در سطح کشور مطلوب نیست، بنابراین باید بیشتر روی این موضوع تأکید شود،‌ حضور جوانان و نوجوانان در نماز جماعت صبح کمرنگ است که باید با برنامه‌ریزی مناسب آن را تقویت کرد.

وی با اشاره به اینکه بهترین شیوه برای تبلیغ نماز، تشویق کودکان در سنین پایین به اقامه نماز است، عنوان کرد: آموزش نماز باید از سنین پایین، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و آثار و برکات آن برای نوجوانان و جوانان تبیین شود، نماز آثار دنیوی و اخروی فراوانی دارد، اگر رفتار نمازگزار مطلوب باشد، بقیه افراد را به نماز خواندن جذب می‌کند و اگر فرد نمازگزار رفتار مناسبی نداشته باشد، قطع یقین، موجب دوری سایرین از نماز می‌شود.

مظفر بیان داشت: دولت بخشنامه‌ای به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده که شامل 20 بند است، اما تا کنون این بخشنامه آن گونه که باید اجرایی نشده است، حضور مدیران ارشد و میانی دستگاه‌های اجرایی در صف‌های نماز خیلی کمرنگ است که باید برای پررنگ‌تر شدن این حضور اقدام شود، نیاز است که برای برپایی نماز در دستگاه‌های اجرایی، بودجه و امکانات مورد نیاز در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه مدیران ارشد استانی به خصوص استانداران باید به نماز جماعت صبح بیشتر اهمیت دهند، ادامه داد: نماز جماعت صبح، حلقه مفقوده کشور ما به شمار می‌رود و علیرغم اهمیت فراوان، خیلی کمرنگ شده است. بنابراین استانداران باید همت کنند این موضوع تقویت شود، نماز جماعت صبح فقط در 24 مسجد استان قزوین برگزار می‌شد که با این حرکت، تعداد مساجدی که نماز جماعت صبح در آنها اقامه می‌شود به 60 مسجد افزایش یافت.

قائم مقام ستاد اقامه نماز ابراز داشت: آموزش نماز و تقویت برپایی آن در آموزش و پرورش باید جدی‌تر گرفته شود و مدیران مدارس برای تحقق این مهم می‌توانند در برخی از روزهای هفته، دانش‌آموزان را برای اقامه نماز به مسجد ببرند که این امر موجب نشاط دانش‌آموزان هم می‌شود،‌بیشتر کلاس‌های دانشگاه‌ها با زمان برپایی نماز هماهنگ نیست، به گونه‌ای که در ساعات اقامه نماز، کلاس‌های درس دانشگاه‌ها تعطیل نمی‌شود که این امر موجب می‌شود اساتید و دانشجویان کمتر در نماز جماعت حضور پیدا کنند.

وی افزود: در دانشگاه‌ها دروس دانشگاهی با محتوای نماز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زیرا در حال حاضر فقط در حد سه صفحه از کتاب اندیشه اسلامی به بحث نماز پرداخته است، بنابراین نیاز است که یک کتاب درسی به موضوع نماز اختصاص یابد، همچنین وضعیت نمازخانه‌های بین‌راهی به لحاظ کمیت مطلوب است، اما کیفیت قابل قبولی ندارد، بنابراین باید کیفیت نمازخانه‌های بین‌راهی مورد توجه قرار گرفته و در صورت نیاز، نسبت به نوسازی آنها اقدام شود.

 

 

*تقدیر از سیروس مقدم و محسن تنابنده به عنوان هنرمند نمونه نمازی کشور

در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز که با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین، فریدون همتی استاندار قزوین و جمعی از مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند، دستگاه‌های اجرایی و صاحبان ایده‌ و تجربه موفق در حوزه نماز  و همچنین برگزیدگان حوزه نماز ظهر تقدیر و تجلیل شد.

در این اجلاس از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش تقدیر به عمل آمد، همچنین استاندار اصفهان به عنوان استاندار نمونه و نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان نیز به عنوان امام جمعه نمونه معرفی شدند.

از آیت‌الله محمدعلی نکونام امام جمعه شهرکرد به عنوان بهترین برگزارکننده اجلاس استانی، آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی امام جمعه بندرعباس نیز به عنوان نویسنده و مؤلف نمونه و حجت‌الاسلام قریشی به عنوان بهترین امام جمعه کشور در زمینه جذب جوانان در مسجد نیز در این اجلاس تقدیر شد، سیروس مقدم و محسن تنابنده به عنوان هنرمند نمونه در حوزه نماز، جابر صادق‌زاده به عنوان ورزشکار نمونه، اصغر قربانی و محمد خورشیدی به عنوان پژوهشگرهای برتر در حوزه نماز از دیگر نفرات برگزیده در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز به شمار می‌رفتند.

نماینده استان مازندران در حوزه سازمان‌های مردم نهاد، حجت‌الاسلام حسینی به عنوان بهترین امام جماعت، سردار عبدالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حوزه سازندگی در این اجلاس تقدیر به عمل آمد.

همچنین در راستای فراخوانی که برای جشنواره ایده‌های برتر و تجربیات موفق در حوزه نماز داده شده بود، هزار و 600 اثر به دبیرخانه بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز ارسال شد که از بین آن‌ها 295 اثر به مرحله داوری رسید، از مجموع 295 اثر راه یافته به مرحله داوری، 24 اثر حائز رتبه‌های برتر در فراخوان ایده و تجربه برتر بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز شدند.

 

 

علی‌اکبر مهاجری معاون وزیر و رئیس شورای اقامه نماز وزارت نیرو به دلیل سامانه آموزش‌های الکترونیکی نماز ویژه مدیران و مخاطبان، آیت‌الله حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای اقامه نماز در سازمان جهادکشاورزی کشور به دلیل توجه جدی به آموزش و ارتقا سطح علمی روحانیون و کارکنان در حوزه نماز، محمدرضا رضایی قائم مقام نماینده ولی‌فقیه و در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دلیل عزم جدی در مسجد محوری در روستاها و سید سعید سید علایی معاون وزیر و رئیس شورای اقامه نماز در وزارت راه و شهرسازی تقدیر شدند.

در بخش ایده‌ها و تجربیات موفق نیز اصغر قربانی، امیر سرکندی، احسان پور قناد، خدابخش کریمیان، سمیه‌سادات مومن قزوینی، آمنه مشاء زمینی و رقیه امامقلی به عنوان برگزیدگان برتر تقدیر شدند، همچنین در این بخش سیدجلال سادات‌زاده، بایرام ابراهیم‌زاده، جعفر عشریه، اسماعیل اکبری، رسول رنجبر، عفت پرآور و افسانه حشمتی شایسته تقدیر شناخته شدند.

*حجت‌الاسلام قرائتی: اقامه نماز از جمله کارهایی که نیاز به هیجان دارد

حجت‌الاسلام محسن قرائتی در بخش گزارش پایانی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز ابراز داشت: خداوند متعال امکاناتی در اختیار ما قرار داده است و ما مدیون وحی، اهل‌ بیت(ع)، شهدا و نیاکامان هستیم، بنابراین آن قدر باید کار کنیم تا یقین حاصل شود که وظایف خود را به درستی انجام داده‌ایم، لازمه انجام امور مختلف نیازمند برخورداری از جوهره انجام کار است، امروزه در کشور افراد دارای مدرک تحصیلی زیاد است، اما آن‌هایی که از جوهره لازم برای انجام کار‌ها برخوردار باشند، تعدادشان کم است. 

وی افزود: کسی که جوهره انجام کاری در او وجود داشته باشد، حتی اگر امکانات مناسبی هم در اختیار نداشته باشد، به خوبی می‌تواند از انجام وظایف محوله سربلند بیرون بیاید، در بسیاری از موارد ما آنچه در توان داشتیم را به درستی به کار نگرفتیم و علت اصلی آن این بود که عزم و اراده قوی برای انجام کار‌ها را در خود ایجاد نکردیم. 

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه در قرآن کریم بار‌ها به واژه «ناگهانی» اشاره شده است، اظهار داشت: این اشاره قرآن تأکید می‌کند که هیچ یک از ما نمی‌دانیم تا چه زمانی زنده هستیم و می‌توانیم کارهایی که از عهده ما برمی‌آید را انجام دهیم، بنابراین تا زمانی که در قید حیات هستیم، باید به وظایف خود به درستی عمل کنیم تا زمانی که از دنیا رفتیم، افسوس روزهای از دست رفته را نخوریم. 

وی با بیان اینکه در برخی از موارد ارتباطات چهره به چهره اثر بخش‌تر است، ادامه داد: ارتباطات در موارد مختلف می‌تواند در دستیابی به نتایج مدنظر مؤثر باشد اما در برخی از موارد نیز نیاز است که این ارتباط به صورت چهره‌ به چهره باشد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد، اقامه نماز از جمله کارهایی که نیاز به هیجان دارد و به این دلیل است که در اذان و اقامه چندین مرتبه واژه «حی» به کار رفته است. 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به لزوم ماندگاری تبلیغاتی که برای ترویج فرهنگ اقامه نماز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تبلیغاتی که در حوزه ترویج فرهنگ اقامه نماز انجام می‌شود، باید ماندگار بوده و به نحوی باشد که پس از گذشت زمان طولانی شاهد اثربخشی آن در جامعه باشیم، مدیران و معلمان مدارس به منظور تشویق دانش‌آموزان به اقامه نماز باید در صف نخست نمازهای جماعت مدرسه حضور پیدا کنند. 

وی افزود: کتاب آسمانی مسیحی‌ها به هزار زبان دنیا ترجمه شده اما قرآن کریم فقط به 50 زبان دنیا ترجمه شده است بنابراین ما مسلمانان باید اهتمام بیشتری برای ترویج دین مبین اسلام از خود نشان دهیم. 

انتهای پیام/

http://fna.ir/ZBGCRR


ویدیو مرتبط :
تقدیر «دکترسلام» از سیروس مقدم برای سریال پایتخت