آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



فوت آشپزی/ رمز و رازهای تهیه یک چلوی خوشمزه و خوش قد


فوت آشپزی/ رمز و رازهای تهیه یک چلوی خوشمزه و خوش قدآخرین خبر/ برنج رو موقع شستن نباید چنگ زد. تا وقتی که آب زلال بشه (معمولا 3 بار) شسته مبشود .
سپس برنج را باید با مقداری نمک داخل ظرف بزرگی خیس کرد تا برنج پس از خیس خوردن و زیاد کردن حجم , جایش تنگ نباشد. هنگام خیس کردن برنج نمک فراموش نشود. برنج خیس کرده بدون نمک هنگام پخت زود شکفته میشود و برنج پس از آماده شدن حالت نرم و خمیر پیدا میکند.
بعضی برنجها را باید یک شب قبل خیس کرد و بعضی ها را 3 الی 4 ساعت قبل. که این به نوع برنج و تازگی و کهنه گی برنج بستگی دارد.
برنج های کهنه را میشود از قبل خیس کرد و با خیس کردن، کیفیت خیلی بهتری پیدا میکنند البته اگه دیر خیس شوند و مدت کمی داخل آب بوده باشند هنگام پخت، آب بیشتری طلب میکنند تا ری کنند. ولی برنج های تازه با خیس کردن زیاد کیفیت خودشان را از دست میدهند و باید مدت کمی در آب مانده باشند و هنگام پخت هم اب کمتری برای پختن طلب میکنند .
موقع جوشاندن برنج در آب آن میتوانید دو قاشق آبلیمو یا سرکه بریزید تا رنگش سفید شود و قد بکشد. بعضی ها ازحلقه های پیاز استفاده میکنند. بعضی نیز در پایان کار وقتی میخواهند برنج را آبکش کنند کمی یخ توی برنج می ریزند تا بهتر قد بکشد.
برخی آشپزهای خبره و قدیمی از مقدار کمی زاج کوبیده استفاده میکنند. که در صورت تهیه چلو برای اینکه برنج سفیدتر بشود یک قطعه کوچک زاج (به اندازه یک فندق) را کوبیده در آب برنج می ریزند . بعد آبکش میکنند.
قابلمه ای که برنج درآن میجوشد باید جای کافی برای جوشاندن داشته باشد . میتوان از کمی روغن ( یک قاشق ) استفاده کرد تا برنج بهتر قد بکشد و بهم نچسبد.
بهتر است قابلمه ای که برای دم کردن برنج در نظر گرفته شده جا دار باشه و روغن هم داغ باشد. برنج را هم کله قندی یا هرمی داخل قابلمه میریزند. یعنی وسط قابلمه برنج بیشتری ریخته میشود.
این کمک میکند که حرارت از اطراف قابلمه که برنج کمتری دارد به مرکز قابلمه و تمام محتوای برنج برسد.
برای دم کردن برنج – اول اجازه دهید جسم قابلمه داغ شود و خیلی کوتاه شعله رو زیاد کنیند تا بخار کند بعد شعله را کم کنید و آب و روغن را به همه جای برنج اضافه کنید و سپس دمکنی رویش بگذارید.
اگه برنج توی مدت طولانی دم بکشد بهتر است.



منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
‫تهیه صبحانه خوشمزه در فودآکادمی آشپزی سالم با ایمان‬‎