مارلون براندو، «پسر بد هالیوود»


فرادید/ کسب جوایز گوناگون از جمله دو جایزه اسکار به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد، دستمزدهای میلیون دلاری امتیازاتی بود که مارلون براندو در دوران حیات خود از آن برخوردار شد.
مارلون براندو که با فیلم "اتوبوسی به نام هوس" به کارگردانی الیا کازان در سال 1951 برای نخستین بار نامزد جایزه اسکار شد، در طول چندین دهه فعالیت هنری خود، جوایز مختلفی را به خود اختصاص داد.
او یکی از تاثیرگذارترین بازیگران تاریخ سینماست که سبکی نو با نام بازیگری "متد" را بنیانگذاشت که بعدها بازیگران بزرگی مانند جیمز دین، مونتگومری کلیفت، پل نیومن، داستین هافمن و رابرت دونیرو از آن پیروی کردند.
از فیلم‌های مشهوری که وی در آنها ایفای نقش کرد می‌توان به اتوبوسی به نام هوس در نقش استنلی کووالسکی، در بارانداز در نقش تری مالوی هر دو به کارگردانی الیا کازان و پدرخوانده در نقش دون ویتو کورلئونه اشاره کرد.
این بازیگر آمریکایی در بین بسیاری از علاقمندان به سینما و منتقدان به عنوان بهترین بازیگر تاریخ سینما شناخته می‌شود. اما در عین حال پس از آنکه وی از قبول جایزه اسکار به خاطر نقشش در فیلم پدرخوانده سرباز زد بسیاری لقب "پسر بد هالیوود" را به وی نسبت دادند. او در مراسم اسکار سال 1973 حضور پیدا نکرد و وقتی نامش به عنوان برنده جایزه اعلام شد به جای خود یک دختر بومی سرخپوست را به روی صحنه فرستاد تا اعتراض خود نسبت به رفتار هالیوود با بومیان امریکا را نشان دهد.
پس از پدرخوانده او در فیلم‌های مطرح دیگری مانند آخرین تانگو در پاریس و اینک آخر الزمان نقش های کوتاه اما ماندگاری ایفا کرد. براندو سرانجام در روز جمعه 2 ژوئیه سال 2004 در سن 80 سالگی پس از مدت‌ها بیماری در بیمارستانی در لس آنجلس درگذشت.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مارلون براندو: هالیوود توسط یهودیان اداره می شود