علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



مدیركل محیط زیست خوزستان:نتایج مطالعات جدید سد گتوند به زودی اعلام می شود


احمدرضا لاهیجان زاده روز شنبه در گفت وگو با ایرنا از مطالعات جدید درباره كیفیت مخزن سد گتوند خبر داد و افزود: آنالیز نمونه ها به كشورهای آلمان، كانادا و استرالیا ارسال شده و تحلیل آن به زودی اعلام می شود.
وی اضافه كرد: در این مطالعات روی اثر انحلال املاح در مخزن سد گتوند و ایزوتوپ های نمك كارشده است و می توان میزان تاثیرگذاری نمك خروجی از این سد روی رودخانه كارون را سنجید.
آخرین مطالعات سد گتوند به سفارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، توسط موسسه آب دانشگاه تهران انجام و نتایج آن پارسال اعلام شد.
در این مطالعات حجم نمك ذخیره در مخزن سد بیش از هشت میلیون مترمكعب برآورد شده و چهار راهكار برای كاهش اثرات آن بر خوزستان پیشنهاد شده است.
سد گتوند علیا در شهرستان گتوند آخرین و بلندترین سد روی رودخانه كارون است كه به دلیل جانمایی اشتباه روی یك معدن نمك ساخته شده است و این معدن باعث شور شدن آب مخزن و به تبع آن رودخانه كارون شده است.

*زمین پزشكی به آبادان و دزفول می رسد
لاهیجان زاده همچنین یكی از مهم ترین مطالعات زیست محیطی در سال های اخیر را مطالعات زمین پزشكی خوزستان دانست و گفت: این مطالعات در شهرستان اهواز و ماهشهر بیش از 80 درصد پیشرفت دارد و امیدواریم در سال جاری در آبادان و دزفول نیز آغاز شود.
وی با بیان اینكه مطالعات ارزشگذاری تالاب های استان در سال 94 به اتمام رسید، اظهار كرد: مطالعه درباره وجود ماهی مهاجم 'تیلاپیا' در آب های خوزستان نیز اسفند پارسال به اتمام رسید.
لاهیجان زاده ادامه داد: بازنگری طرح جامع آلودگی هوای اهواز و بازنگری طرح جامع كاهش آلودگی رودخانه كارون نیز پارسال به اتمام رسید.
وی گفت: بر اساس مطالعه طرح جامع كاهش آلودگی كارون اختصاص 87 هزار میلیارد ریال اعتبار ظرف پنج سال برای ساماندهی رودخانه كارون به تصویب رسیده و این طرح در بودجه امسال و برنامه ششم توسعه ردیف اعتباری گرفته است.
وی افزود: ردیف اعتباری طرح مقابله با ریزگردها نیز در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.
دبیر كارگروه مقابله با آلودگی هوای استان با اشاره به انجام مطالعات شناسایی كانون های شكل گیری ریزگردها در سال 94 اضافه كرد: بر اساس این مطالعات، منابع طبیعی استان با اعتبار 155 میلیارد ریال مالچ پاشی و نهالكاری را در سطح 9 هزار هكتار آغاز كرده است همچنین بیابان زدایی در حدود هشت هزار هكتار توسط قرارگاه خاتم نیز در حال انجام است.

*17 میلیارد ریال برای حفاظت محیط زیست خوزستان
مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینكه اعتبارات محیط زیست استان شامل دو بخش اعتبارات ملی و استانی است، اعتبار استانی مصوب اداره كل حفاظت محیط زیست در سال 94 را 40 میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: حدود 17 میلیارد ریال از این اعتبار محقق شده است.
وی گفت: در بخش اعتبارات ملی در سال های 91 و 92 به استثنای اعتبارات احیای دریاچه ارومیه، خوزستان بیشترین اعتبارات را دریافت كرده است كه در قالب احیای تالاب ها و مقابله با ریزگردها اختصاص یافت و در سال 94 نیز 25 میلیارد ریال در بخش عمرانی از اعتبارات ملی سهم داشتیم.
لاهیجان زاده این اعتبارات را برای حفاظت محیط زیست استان بسیار ناچیز دانست و اظهار كرد: سالانه بیش از پنج میلیارد ریال هزینه نگهداری 21 ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان و 12 میلیارد ریال هزینه حقوق و دستمزد كاركنان این اداره است.
وی تصریح كرد: یك میلیون هكتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد كه ماموریت محیط بانان، تامین پول بنزین و گشت های ساحلی هزینه های بالایی دارد به ویژه اینكه گشت محیط بانان در طول یك سال حدود سه برابر شده است.
به گفته وی، از سال 88 تا 93 ، 59 نفر از نیروهای اداره كل محیط زیست استان بازنشسته شده یا منتقل شده و یا استعفا داده بودند و پارسال با همكاری سازمان مدیریت توانستیم 80 نفر نیروی انسانی استخدام كنیم و تعداد كاركنان به 250 نفر رسیده است.
لاهیجان زاده افزود: در سال 94 با سخت ترین شرایط كاری به ویژه از لحاظ منابع و اعتبارات و با محدودیت پرسنلی و تجهیزات مواجه بودیم با این حال در برخی شاخص ها بیش از برنامه پیش بینی شده حركت كردیم به طوری كه در سال 94 جزو معدود استان هایی بودیم كه تمام یك هزار امتیازی كه برای نمره دهی ادارات استانی در نظر گرفته شد را در حوزه تخصصی كسب كردیم كه شامل حوزه های فعالیت محیط زیست انسانی و طبیعی، پژوهش، آموزش و یگان حفاظت است.

*میزبانی 12 گوزن زرد جدید
لاهیجان زاده با تشریح عملكرد این اداره كل در حوزه محیط زیست طبیعی اظهار كرد: طرح احیای حیات وحش از سال های 86 و 87در تحت حفاظت محیط زیست كشور كه حیات وحش در آنها منقرض شده یا به شدت كاهش یافته بود آغاز شد كه همزمان طرح احیا و انتقال آهو در منطقه دیمه و گوزن زرد در پارك های ملی دز و كرخه خوزستان نیز شروع شد.
وی با اشاره به درگیر شدن گوزن زرد با بیماری 'میاز' در سال 92 افزود: حدود 50 راس از گوزن ها در این سال كه زمان زایمان آنها بود تلف شدند و حدود پنج راس باقی ماندند.
لاهیجان زاده اضافه كرد: هم اكنون شرایط 15 گوزن زرد موجود در این سایت كرخه و حدود 30 راس گوزن زرد در سایت دز خوب است و از استان های ایلام و كرمانشاه نیز 14 راس گوزن به این دو سایت منتقل كردیم.
به گفته وی به سایت دز در نتیجه سیلاب اخیر خسارت بسیار وارد شده است اما هنوز مشاهده ای مبنی بر تلف شدن گوزن ها نداشتیم.
وی همچنین از انتقال 12 راس گوزن از استان كهگیلویه به خوزستان در سال جاری خبر داد و گفت: در حاشیه كارون در شهرستان گتوند جنگل های بكر و بسیار باارزش با وسعت چهار هزار هكتار شناسایی شده كه می تواند زیستگاه مناسبی برای این گونه نادر باشد، به همین دلیل ارتقای این منطقه به حفاظت شده در دستوركار است.

*خطر هنوز در كمین آهوهای میشداغ
مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره آهوهای منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) نیز گفت: این گونه تنها آهو در كشور است كه در زیستگاه خود به طور طبیعی زندگی می كند اما این گونه با تهدید اقلیمی مواجه است و در زمان خشكسالی با توجه به خشك شدن چشمه ها و پوشش گیاهی مراقبت ویژه ای می طلبد؛ از سوی دیگر عبور یك كانال عریض آب (كانال پای پل كرخه) از منطقه به تهدید جدیدی تبدیل شده و از خرداد پارسال آهوهایی كه برای نوشیدن آب از كانال می رفتند در آن سقوط كرده و تلف می شدند.
وی افزود: هم اكنون انتقال آب از كانال برای استخرهای منطقه به طول 850 متر آغاز شده است.
به گفته وی، سازمان آب و برق برای صدور مجوز برداشت آب از كانال همكاری كرده اما 700 میلیون ریال اعتبار برعهده ماست.
لاهیجان زاده تاكید كرد: سازمان های مردم نهاد زیست محیطی هم در زمینه اطلاع رسانی و هم ورود به منطقه كمك كردند تا از بحرانی كه این آهوی كمیاب را تهدید می كرد خارج شدیم و تلفات را به صفر رساندیم.
وی اضافه كرد: برنامه ریزی برای جلوگیری از تكرار تلفات آهو با تامین آب در حال انجام است اما ضروری است كه سازمان آب و برق حدود 15 كیلومتر از این كانال را دیواركشی كند.

*توافقی برای احیای تالاب
لاهیجان زاده تاكید كرد: در سال گذشته تصویب 'آبشار شوی' به عنوان اثر طبیعی ملی در حوزه محیط زیست طبیعی بسیار حائز اهمیت بوده است.
وی احیای چهار تالاب مهم خوزستان را از مهم ترین برنامه های پارسال دانست و گفت: برنامه احیای تالاب های شادگان، هورالعظیم، بامدژ و میانگران تدوین شده است.
این مقام مسئول با اشاره به امضای تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان در سال 94 اظهار كرد: این تفاهم نامه دو محور اصلی دارد كه شامل تقویت سازمان های مردم نهاد بخصوص بومی های تالاب ها و احیای تالاب های استان است.
وی یكی از پروژه ها را تامین بخشی از حقابه تالاب شادگان از طریق انتقال آب از كارون عنوان كرد و افزود: این طرح بیش از 80 درصد پیشرفت دارد كه در صورت تامین اعتباری در حدود 50 میلیارد ریال تا تابستان امسال به بهره برداری می رسد.
لاهیجان زاده همچنین با اشاره به بارندگی در حوضه رودخانه كرخه اضافه كرد: با هماهنگی سازمان آب و برق فرصتی برای رهاسازی آب از سد كرخه كه اكنون ذخیره خوبی دارد، فراهم شده است.
وی با بیان اینكه دو هزار و 400 هكتار از حوضچه شماره 3 هورالعظیم آبگیری شده است، خاطرنشان كرد: میزان آبی كه رهاسازی شده حدود 11 میلیون مترمكعب برآورد شده است.
به گفته وی حوضچه های 4 و 5 هورالعظیم نیز از زهكش های كشاورزی منطقه كه شوری در حدود 10 هزار میكروموس دارد در حال آبگیری است.
وی افزود: وزارت نفت برای لایروبی 13 آبراهه از رودخانه كرخه منتهی به تالاب اعلام آمادگی كرده است.
لاهیجان زاده تاكید كرد: آبگیری 55 هزار هكتار از هورالعظیم (در حوضچه های یك، 2 و 3) به وسیله آب شیرین دائم برای احیای تالاب در برنامه است كه درصورت این اتفاق در مجموع (با احتساب حوضچه های 4 و 5) می توانی&


ویدیو مرتبط :
کلیپ جلوه های ویژه سد گتوند در خوزستان