سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تجهیز یک هواپیما به بیمارستان هوایی هلال احمر برای اولین بار در دنیا طی آینده ای نزدیک


تجهیز یک هواپیما به بیمارستان هوایی هلال احمر برای اولین بار در دنیا طی آینده ای نزدیک

ایسنا/ رئیس جمعیت هلال احمر در نشست مشترک با سفرای ایران در سراسر دنیا با اشاره به ارسال کمک‌های امدادی از طریق هوایی به کشورهای نیازمند در زمان وقوع حوادث گفت: مقرر شده تا هواپیمایی ماهان یک هواپیما در اختیار هلال احمر قرار دهد که تصمیم داریم این هواپیما را برای اولین بار در دنیا به یک بیمارستان هوایی تبدیل و تجهیز کنیم.

دکتر سیدامیرمحسن ضیائی در نشست مشترک با سفرای ایران در 20 کشور اذعان داشت: هلال احمر ایران به عنوان عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر نقش مهمی در پاسخ به بحران‌ها در جهان دارد. در عین حال این جمعیت، عضو مهمی از هیئت حکام فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر است و در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف با فدراسیون همکاری دارد.
ضیائی با بیان اینکه جمعیت‌های ملی، هلال احمر ایران را به عنوان جمعیتی ممتاز که انتظار دارند در بحران ها به کمک آنها بشتابد، می شناسند، افزود: این موضوع برای هلال احمر ایران یک نقطه قوت محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه 30 مرکز جمعیت هلال احمر ایران در 23 کشور جهان در آسیا و آفریقا، خدمات رایگان بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند، اضافه کرد: ضروری است با توجه به پیشرفت‌های متنوع و متفاوت در کشورها در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی خود بازنگری کرده و برای حضور موثرتر در کشورهای دیگر، با انجام ارزیابی‌های لازم، به سمت ارائه خدمات و فعالیت‌های تخصصی برویم.

رئیس جمعیت هلال احمر، حضور این جمعیت در سایر کشورها را حضور یک نهاد از جمهوری اسلامی ایران عنوان و تصریح کرد: اگر این حضور، پایدار و موثر باشد به پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی و ایجاد همگرایی و هم افزایی کمک می‌کند و ما در نظر داریم با ارائه خدمات موثر خود در سایر کشورها، جمعیتی بانفوذ باشیم و آمادگی داریم تا از ظرفیت و توان هلال احمر به نفع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

ضیائی همچنین با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر ایران، بزرگ‌ترین شبکه داوطلبانه را در جهان دارد، تصریح کرد: بیشترین جمعیت داوطلب را جمعیت‌های ملی کشور ژاپن، چین، هند و جمهوری اسلامی ایران دارند که با در نظر گرفتن جمعیت این کشورها می‌توان گفت هلال احمر ایران بیشترین عضو داوطلب را در اختیار دارد و این جمعیت داوطلبان ظرفیت بزرگ جمعیت هلال احمر ایران محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم هر جا که هستیم، باید حضور موثر و کامل داشته باشیم، ادامه داد: باید شئونات جمهوری اسلامی و برند جمعیت هلال احمر ایران را در هر کشوری که حضور داریم، حفظ کنیم.

ضیائی با بیان اینکه امیدوار است این نشست و نشست‌های بعدی منجر به ارتقای همکاری‌ها و ارتقای نقش موثر جمعیت هلال احمر ایران در ارائه خدمات بشردوستانه و صلح جویانه در جهان شود، به معرفی تاریخچه فعالیت نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر 150 سال سابقه دارد و متشکل از 189 جمعیت ملی و کشور است، اضافه کرد: نقش این نهضت در 150 سال گذشته در حضور در بحران‌های بین‌المللی بسیار پررنگ بوده است که جمعیت هلال احمر ایران نیز از 93 سال پیش به این نهضت پیوسته و نقش موثری در این نهضت دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت و شرایط جهانی، نقش این نهضت را برجسته می کند، اظهار داشت: امروز در یک جهان نا امن زندگی می کنیم و مردم دنیا با چالش‌های زیادی مواجه‌اند، حتی پیشرفت‌های تکنولوژیک نیز باعث بروز بحران‌های جدیدی در سطح جهان شده است.

ضیائی ادامه داد: بحران‌های طبیعی از قبل وجود داشتند، اما پیشرفت‌های بشری باعث شده مدل این بحران‌ها تغییر کند. تغییرات اقلیم، گرم شدن تدریجی زمین، آلودگی های صنعتی و بحران های دست ساز بشر از جمله بحران جنگ، درگیری های تروریستی، ترافیک انسانی، بحران قاچاق و مسائل جنسی و جنسیتی و... که هر روزه با آنها مواجه ایم تاثیر در بروز بحران های جدید دارند و ضرورت دارد سازمان های بین المللی با آنها به مقابله برخیزند.

وی بیان داشت: در سال‌های گذشته فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر و کمیته بین المللی صلیب سرخ هر کدام به شکل جداگانه به چالش های مربوط به بحران های طبیعی و جنگ ها می‌پرداختند، اما در حال حاضر لازم است تمام بخش‌ها با یکدیگر همکاری کنند چراکه مرز میان این حوادث از میان رفته و مدیریت بحران‌های فعلی تنها با همکاری و همگرایی این نهادها امکان پذیر است.

رئیس جمعیت هلا ل احمر با اشاره به ارسال کمک های امدادی از طریق هوایی به کشورهای نیازمند در زمان وقوع حوادث گفت: ارسال محموله های امدادی برای هلال احمر بسیار هزینه بر است که در این خصوص مقرر شده است هواپیمایی ماهان یک هواپیما در اختیار هلال احمر قرار دهد.
ضیائی در ادامه با بیان اینکه بنا داریم این هواپیما را به یک بیمارستان هوایی تبدیل کنیم، تاکید کرد: این اولین بار است در دنیا که چنین امکانی به وجود می آید که قبل از ارائه هر خدماتی در زمان بحران می توانیم خدمات درمانی خود را به آسیب دیدگان و مجروحانی که به امدادرسانی نیاز دارند، ‌ارائه دهیم.
وی اظهار داشت: تصمیم داریم جمعیت هلال احمر ایران را به یک جمعیت چابک و هوشمند و دانش بنیان تبدیل کنیم که با کشورهایی که تجربه بالایی در این زمینه دارند همکاری ویژه ای خواهیم داشت.

توان بالای هلال احمر برای ارائه آموزش های امداد و نجات در سطح بین المللی
رئیس جمعیت هلال احمر ایران با اشاره به ظرفیت این جمعیت برای ارائه آموزش های امدادو نجات در سطح بین المللی گفت: در زمینه آموزش های امداد و نجات، تجربیات ذی‌قیمتی در اختیار داریم. همچنین در حوزه توانبخشی فیزیکی و ساخت پروتزها، جمعیت هلال احمر ایران یکی از جمعیت‌های برتر دنیاست.

ضیائی در خاتمه عنوان داشت: در برخی کشورها سطح مراکز درمانی خود را ارتقا خواهیم داد و کلینیک‌های خود را به بیمارستان تبدیل کرده و به سمت ارائه خدمات تخصصی‌تر مثل خدمات دیالیز که بسیاری از مواد مصرفی آن را خودمان تولید می‌کنیم، خواهیم رفت.
بیش از 20 سفیر ایران در کشورهای دنیا و عمدتا از کشورهایی که هلال احمر ایران در این کشورها یا خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می‌دهد یا ظرفیت ارائه این خدمات را دارد، در نشست مشترک با رئیس جمعیت هلال احمر حضور داشتند.

پیشنهاد تاسیس بیمارستان هلال احمر ایران در سوریه

سفیر ایران در سوریه با اشاره به نیاز مبرم سوریه به مراکز بهداشتی و درمانی، پیشنهاد تاسیس بیمارستان هلال احمر ایران در سوریه را عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، رئوف شیبانی در حاشیه نشست امروز سفرای ایران با رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به بحران انسانی در سوریه، اظهار کرد: هلال احمر ایران از ابتدای بحران در سوریه، حضور فعال و گسترده‌ای در امدادسانی به آوارگان ناشی از درگیری‌های مناطق مختلف این کشور داشت و به‌ویژه در هماهنگی با هلال احمر جمهوری عربی سوریه عملکرد مثبتی را نشان داد.
وی با بیان اینکه ابعاد بحران در سوریه بسیار گسترده است، تصریح کرد: باتوجه به اعلام آمادگی بسیاری از کشورها از قبیل کشورهای اروپایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه، پیشنهاد دادیم هلال احمر ایران برای دریافت کمک‌ها و ارسال آن به مناطق بحران‌خیز سوریه وارد عمل شود.

به گفته وی کشور قبرس اعلام آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.
بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور، سفیر ایران در سوریه خاطرنشان کرد: همچنین رایزنی‌های خوبی با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه داشته‌ایم که اگر مجموعه این ظرفیت‌ها در قالب ظرفیت‌های هلال احمر تعریف شود، تاثیرات مثبت و انسان دوستانه‌ای خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تجربه هلال‎احمر در احداث بیمارستان و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشورهای مختلف، گفت: با توجه به ظرفیت هلال احمر و نیاز گسترده مناطق مختلف سوریه به دلیل بحران ایجاد شده، زمینه بررسی امکان تاسیس بیمارستان توسط هلال احمر ایران در سوریه می‌تواند با اعزام هیئت و انجام رایزنی در سوریه صورت گیرد.


ویدیو مرتبط :
اولین مانور داوطلبین بیراهه نوردجمعیت هلال احمر گلستان