سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آخرین وضعیت یک مطالبه سینماگران


«امنیت شغلی» عبارتی است که در چند سال گذشته پیاپی در همه حوزه‌ها می‌شنویم؛ صنعت، سرمایه‌گذاری، بازار ، بورس و البته فرهنگ و ... اما باید دستی بر فرهنگ و هنر داشته باشید تا بدانید همین عبارت دو کلمه‌ای، یکی از طلایی‌ترین رویاهای هنرمندان است و وقتی پای هنر صنعت سینما در بین باشد، خدا می‌داند که چه رویای دور و درازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، امنیت شغلی دغدغه امروز و دیروز هنرمندان نیست در دولت قبلی به یکی از اولویت‌های آنان تبدیل شد اما به سرانجامی نرسید.

اما با روی کار آمدن دولت جدید و بعد از بازگشایی خانه سینما، اهالی هنر هفتم و بویژه اعضای خانه سینما فرصت را غنیمت شمردند تا دغدغه‌های قبلی‌شان را زنده کنند و رییس جدید سازمان سینمایی هم با آنان هم‌داستان شد.

اعضای خانه سینما این موضوع را به عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صنفی خود برشمردند و محمد مهدی عسگرپور رییس پیشین این تشکل صنفی از هر فرصتی بهره برد تا این نیاز را یادآوری کند.

او 14 دی ماه سال 92 در جلسه دیدار هنرمندان با حسن روحانی رییس جمهوری نیز این موضوع را این گونه توضیح داد: «از تعداد 4500 نفر عضو حرفه‌های سینمایی قریب 48 درصد از آنان صرفا برای چهار تا حداکثر 6‌ ماه در طول یک‌ سال شاغل هستند. حتی تولیدات انبوه تلویزیونی این دوسال اخیر هم صرفا باعث اشتغال تعدادی کارگردان و نویسنده و تهیه‌کننده شده است و سایر اعضای صنوف بیست و نه‌گانه از این خوان نعمت بی‌بهره بوده‌اند. بر این توصیف، اعضای خانه سینما هر دوسال یک‌بار آنهم تا حداکثر 6 ماه به کار اشتغال دارند که برای حفظ معیشت و کرامت آنان ناگزیر باید با راه‌اندازی‌ «صندوق بیمه بیکاری مهر» چاره‌سازی و اقدام نمود. (یادآوری می‌کنم که نظام بیمه‌ی هنرمندان اختیاری است و فاقد تامین بیمه بیکاری می‌باشد و رایزنی‌های مکرر این سال‌ها نیز با سازمان تامین اجتماعی راه به‌جایی نبرده است. )»

وی در این دیدار به نمایندگی از سینماگران خطاب به رییس‌جمهور گفت: «آقای رئیس جمهور،کل جمعیت هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر کمتر از بیست هزار نفرند. موجب امتنان است این گروه مرجع جامعه را در راستای اجرای اصل بیست و نهم قانون اساسی با تامین سرمایه اولیه‌ی تاسیس صندوق بیمه بیکاری و بازنشستگی یاری فرمایید. تا این اعتبار برای نظام اسلامی باقی بماند که تامین کننده آتیه هنرمندانش بوده است.»

عسگرپور سال قبل در آستانه روز سینما و برگزاری جشن "خانه سینما"، نیز از نگرانی‌اش درباره وضعیت معیشتی برخی سینماگران سخن گفت و یادآور شد: «رئیس سازمان سینمایی بارها تاکید داشته بر اینکه جشن امسال خانه سینما قابل توجه برگزار شود اما از آنجا که وضعیت معیشتی تعداد زیادی از همکاران ما در شرایط خوبی نیست‌، تصمیم گرفتیم امسال به دلیل همین مسائل جشن شانزدهم را به آن صورتی که در طول سال‌های قبل برگزار می‌شد، برگزار نکنیم. در واقع قصد داریم با این ترتیب به بسیاری از همکاران خود که دچار مشکل معیشتی شده‌اند اعلام همراهی و همدردی کنیم.»

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری هم در راستای همین خواسته مطرح شد چراکه عسگرپور با اشاره به اینکه، این نوع مشکلات معیشتی در طول همه سال‌ها وجود داشته است‌، ابراز امیدواری کرده بود که این اقدام باعث شود در تعامل با مجموعه‌های دولتی فکری برای راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری شود و مسائل دیگر صنوف سینمایی دنبال شوند تا در سال‌های آینده جشن خانه سینما باشکوه برگزار شود.

اما بعد از گذشت بیش از یک سال از جشن قبلی خانه سینما این صندوق، چشم‌انداز چندان روشنی ندارد و به همین دلیل بار دیگر سرنوشت آن را مرور می‌کنیم:

21 شهریور ماه سال 92 حجت‌الله ایوبی در مراسم روز ملی سینما با اشاره به دغدغه امنیت شغلی سینماگران خطاب به آنها گفت:«با برنامه‌ریزی مشترکی با خانه سینما، حساب ویژه‌ای برای راه‌اندازی صندوق بیکاری افتتاح شده است که ما این حساب را به نوبه خود شارژ خواهیم کرد. همچنین آیین نامه‌ای برای آن تدوین شده است تا بتوانیم از سینماگران با حفظ و شان و منزلت آنها حمایت کنیم.»

رئیس سازمان سینمایی همچنین در این زمینه از دستگاه‌های مرتبط و وزیر ارشاد یاری خواست.

بعدتر و به همین منظور در اسفندماه ایوبی طی حکمی، اعضای هیات اجرایی طرح حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران را منصوب کرد و اعضای این هیات را فرهاد توحیدی،علی دهکردی،محمد رضا موئینی،مجید مسچی و رمضانعلی حیدری خلیلی تشکیل دادند.

در این میان اما سید محسن هاشمی معاون اجرایی سابق خانه سینما روز یازدهم شهریور ماه در یادداشتی با عنوان "٢٥٥٠ روز و هم چنان مساله امنیت شغلی "از اینکه به این موضوع توسط سازمان سینمایی توجهی عملی نشده است گلایه کرد و از سرگرم شدن سازمان سینمایی در چنبره متصلب امور اداری و ممیزی سخن گفت.

«مانند تمام بخش‌های دولت، در سینما هم معضل بی‌پولی، خیلی زود مطرح و از هنرمندان خواسته شد در سال‌های ریاضت اقتصادی، صبر پیشه گیرند و این چنین بود که ایوبی اعلام کرد برای راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری همه چیز مهیاست به جز پول!

هرچند پول نبود اما جلسات اعضای صندوق کورسوی امید سینماگران را روشن نگه داشته بود، اما حالا مدتی است همین نور کمرنگ نیز بی‌رنگ شده است چون دیگر جلسه‌ای برگزار نمی‌شود.»

تازه‌ترین اظهارات درباره‌ی پیگیری امنیت شغلی

با این حال رمضانعلی حیدری خلیلی که نماینده سازمان سینمایی در صندوق است، در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره برگزاری جلسات اصناف خانه سینما در زمینه صندوق بیمه بیکاری به ایسنا گفت: با توجه به اینکه در طول سال، درصدی از اعضای هر یک از اصناف بیکار می‌مانند، قرار شد جلساتی را با هر یک از صنوف برگزار کنند و برگزاری جلسات صندوق موکول شد به اینکه آقایان توحیدی و مویینی - نمایندگان خانه سینما در صندوق- نشست‌های مستقلی را با اصناف مختلف برگزار کنند.

وی ادامه داد: قرار شد این نمایندگان در این جلسات، تمام اطلاعات را گردآوری کنند تا با جمع آوری این اطلاعات‌، آیین‌نامه جامع الشرایطی را تدوین کنند.

حیدری خلیلی اضافه کرد: فعلا منتظر آن آیین‌نامه هستیم که جنبه اجرایی خواهد داشت و آقایان توحیدی و مویینی هم در حال پیگیری این موضوع هستند.

اما فرهاد توحیدی در پی تماس ایسنا ترجیح داد فعلا در این زمینه صحبتی را مطرح نکند.

رییس سازمان سینمایی نیز به تازگی و برای چندمین بار امنیت شغلی سینماگران را که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: به‌دنبال تأمین بودجه صندوق بیمه بیکاری هنرمندان هستیم. در حال حاضر آیین‌نامه این بیمه نوشته شده و جلسات مختلفی با خانه سینما برگزار کرده‌ایم که خود همین، گام بسیار خوبی است.

ایوبی در پاسخ به اینکه چرا پیشنهاد خانه سینما مبنی بر اینکه متقاضیان پروانه ساخت ملزم باشند در صورتیکه 10 درصد گروهشان از اعضای خانه سینما نبودند، مبلغی را به صندوق بیکاری بپردازند، عملی نمی‌شود، توضیح داد: در حال حاضر حد و حدود بیمه بیکاری، منابع مالی احتمالی و دیگر جزئیات آن مشخص شده است و ما هنوز از تشکیل آن ناامید نشده‌ایم؛ اما این صندوق برای آغاز به کارش نمی‌تواند منتظر درآمدهای پیش‌بینی‌شده باشد، بلکه باید پول زیادی برای شارژ کردن آن تأمین شود و برای ادامه فعالیت‌هایش می‌توانیم بودجه‌هایی را که قبلا درباره آن صحبت کرده‌ایم، تأمین کنیم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: اگر امسال نتوانیم این بودجه را تأمین کنیم، به راه‌های مختلفی فکر کرده‌ایم تا سال آینده این موضوع اتفاق بیفتد. همچنان بسیار امیدوارم این صندوق در این دولت راه‌اندازی شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا جلسات شورای صندوق بیمه بیکاری با خانه سینما برگزار نمی‌شود؟ توضیح داد: شورا کار خود را انجام می‌دهد و طرح آیین‌نامه کامل شده است. هیأت مدیره پیشین خانه سینما، مشکلات امنیت شغلی سینماگران را بررسی کرده بود و در همین راستا همایشی هم برگزار کرد؛ اما آیین‌نامه جدید، یک آیین‌نامه اجرایی است که با آنچه قبلا تدوین شده، بسیار متفاوت است چون در این آیین‌نامه تمام جزئیات اجرا مشخص شده است.

این مدیر هنری اضافه کرد: تاکنون جلسات مختلفی با مسوولان وزارت کار، سازمان تأمین اجتماعی و ... داشته‌ایم و پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌ایم که این پیشنهادات باید عملیاتی شوند اما به هر حال امسال دوران سختی را پشت سر گذاشتیم. سینمای ایران در 30 سال گذشته این مشکلات را داشته، اما دو سال گذشته، سال‌های بسیار دشواری برای دولت و ملت بوده‌اند. به همین دلیل، باید بعضی آرزوهای‌مان را برای مدتی دیگر بگذاریم.

به گزارش ایسنا،مساله امنیت شغلی البته چند وجهی است که بیکاری فقط یکی از آنهاست اما در این میان هنرمندانی هم هستند که با وجود سختی‌های بسیار، فیلم می‌سازند اما فیلم‌هایشان امکان نمایش پیدا نکرده و وضعیت مبهمی دارند. هرچند وزارت ارشاد با پرداخت هزینه‌های ساخت، تلاش می‌کند ضرر و زیان کمتری به این افراد وارد شود اما هر هنرمندی البته اگر هنرمندی واقعی باشد، خواهان دیده شدن اثرش است چراکه اثر هنری در برخورد با مخاطب است که کامل می‌شود و فیلمی که در معرض دید مخاطب گذاشته نشود، نمی‌تواند اثر کاملی به شمار بیاید.

مدیر عامل پیشین خانه سینما پیش از این گفته بود: «ما طرحی کاملا مشخص برای مساله ارائه کرده‌ایم که باید به‌صورت جدی پیگیری شود، اما اگر وزارت ارشاد مسوولیت صدور مجوزهای لازم در این زمینه را برعهده نگیرد و با ما همکاری‌ نکرده و فکر کند که باید به گونه دیگری برخورد کند، هیچ‌گاه دراین حوزه موفق نخواهیم بود.»

هرچند دولت «تدبیر و امید» هزاران مشکل ریز و درشت دارد اما زمان به سرعت می‌گذرد و فرصت‌ها محدودتر می‌شود و سینماگران هم امید دارند این دولت در میان تمام دغدغه‌هایش جایی هم برای فرهنگ و هنر در نظر بگیرد و این چنین است که تهیه‌کننده‌ای قدیمی مانند سیروس تسلیمی در یکی از گفتگوهایش با ایسنا اظهار امیدواری کرد که دولت کمی سرش خلوت‌تر شود و به مقوله هنر هم بپردازد.

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما با ابراز تأسف از وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری در سینمای ایران توضیح داد: توقیف فیلم‌ها صدمه وحشتناکی می‌زند. همچنان که فیلم «رستاخیز» با این همه بودجه و سرمایه ساخته شد و وضعیت‌ بلاتکلیفی دارد.

تسلیمی با ابراز تأسف از وضعیت امنیت شغلی سینماگران خاطرنشان کرد: امنیت شغلی فقط برای تعداد انگشت‌شماری وجود دارد و بقیه برای دسترسی به آن دست و پا می‌زنند و این چنین است در جلسه‌ای که پیش از این با رئیس سازمان سینمایی داشتیم به ایشان هم گفتم که سینمای ایران برای معرفی کشور کمک بسیاری کرد چرا که سال‌ها کشوری منزوی بودیم و سینما تنها دریچه بازی بود که به کشور ما وجود داشت و باید قدر آن را بدانیم.

به گفته‌ی سید محسن هاشمی معاون وقت اجرایی مدیر عامل خانه سینما، تاسیس صندوق بیمه بیکاری از این جهت اهمیت دارد که؛ «به منظور تامین وضعیت معیشتی و اقتصادی هنرمندان طی ایام بیکاری آنها ضرورت وجودی آن احساس می‌شود و از این روی که در شکل فعلی بیمه تامین اجتماعی هنرمندان از نوع بیمه اختیاری بوده و فاقد بیمه بیکاری است و از سویی تعداد قابل توجهی از هنرمندان سینمایی در سنین بالا فاقد هیچگونه پوشش بیمه‌ای مناسب و دارای حقوق بازنشستگی بودند، اولویت دارد. »

خانه سینما دو سال گذشته بلافاصله پس از بازگشای‌اش اقدام به تکمیل مجدد بانک اطلاعاتی اعضای اصناف خود کرد و در نامه‌ای به همه صنوفش اظهار امیدواری کرده که بزودی طرح امنیت شغلی اجرایی می‌شود.

پیش‌تر مسوولان خانه سینما در معرفی این طرح گفته بودند که این طرح سه بخش اصلی دارد:« آموزش مستمر و بهنگام اصناف برای حفظ ارزش افزوده شغلی‌شان، توسعه زیر ساخت‌های نمایشی برای توسعه تولیدات سینمایی و صیانت از حضور اعضای اصناف در پروژه‌های سینمایی که دو بخش اخیر آن در اختیار نهادهای دولتی و به ویژه وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی است و حضور موثر نمایندگان اصناف سینمایی در مراکز تصمیم گیری در خصوص کسب و کارشان.»

در طرحی که از سوی هیات مدیره پیشین خانه سینما برای پیگیری وضعیت امنیت شغلی به وزارت ارشاد ارایه شد، پیشنهادی نیز درباره‌ی تامین بودجه‌ی این صندوق مطرح شد. «در گردش کاری که زمینه‌ی طرح بیمه بیکاری خانه سینما در اسفند 92 به سازمان سینمایی ارسال شده اینگونه پیش بینی شده بود که فیلم‌سازان هنگام تقاضای بررسی و دریافت پروانه نمایش ملزم به تکمیل فرمی هستند که تمامی عوامل تولید و پس از تولید را با کد نظام سینمایی خانه سینما احضار و آنگاه سازمان سینمایی با یک نسخه از نرم افزاری که از بانک اطلاعاتی اصناف سینمایی در اختیار دارد، عوامل را کنترل کرده چنانچه بیش از 10 درصد عوامل به کارگیری شده عضو اصناف خانه سینما نباشند، تقاضا مورد رسیدگی قرار نگرفته و برای دریافت رضایت نامه به خانه سینما هدایت می‌شوند.

خانه سینما نیز با دریافت یک سوم قیمت پایه‌ی دستمزد هر صنف خارج به کارگیری شده و واریز آن به حساب کمک هزینه بیکاری، رضایت خود را به سازمان سینمایی اعلام می‌کند. به این ترتیب هم امکان تزریق خون تازه به رگ‌های سینما وجود دارد و هم تامین کننده بخشی از هزینه‌های بیکاری اعضاء خانه سینما است.»

به گزارش ایسنا، موضوع طرح تاسیس صندوق بیمه بیکاری سال 87 توسط خانه سینما به رئیس‌جمهور و کمیسیون فرهنگی و معاونت سینمایی وقت ارایه شد که در آن طرح پیش‌بینی تامین مالی 48 میلیارد ریالی شده بود اما در جدیدترین برآورد بودجه که اسفند سال 92 انجام شد، 170 میلیارد ریال بعد از آن با حق عضویت اعضاء خانه سینما و جلب هدایا و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی خودگردان می‌شد.

در پایان باید امیدوار بود که مدیرعامل و هیات مدیره‌ی جدید خانه سینما، همچون هیات مدیره‌ی و مدیرعامل قبلی این تشکل صنفی، به دغدغه‌ی اصلی سینماگرانی که امنیت شغلی است، توجه ویژه‌ای داشته باشند تا مسوولان هم این موضوع را تا عملی شدن صندوق بیمه بیکاری به جد پیگیر باشند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مطالبه پشت مطالبه سیاست دشمن است