سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی منتشر شد


این کتاب همزمان با بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات منتشر شده و در غرفه انتشارات ثانیه قابل عرضه است.

ایتنا/ این کتاب همزمان با بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات منتشر شده و در غرفه انتشارات ثانیه قابل عرضه است.
کتاب «تحلیل شبکه‌های اجتماعی» نوشته جواد افتاده با مقدمه‌ای از دکتر یونس شکرخواه از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد.

به گزارش انتشارات ثانیه، شبکه‌های اجتماعی آنلاین امروز مهد افکار عمومی و ارتباطات میان‌فردی است. افکار و ارتباطاتی که محققان را وسوسه می‌کند تا به دنبال تحلیل، پژوهش و بررسی آنها بروند. یکی از همین روش‌های پژوهش در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی است. تحلیل شبکه‌های اجتماعی روش علمی است که روابط بین افراد یا سازمان‌ها را در شبکه‌های یا رسانه‌های اجتماعی بررسی و تحلیل می‌کند.

شکرخواه در مقدمه این کتاب آورده است: این اثر یک مجموعه دو پایه از هستی شناسی و روش شناسی است که تحلیل شبکه‌های اجتماعی را به مثابه محصولی مشترک از همگرایی جامعه‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و ارتباطات اجتماعی در برابر علاقه‌مندان به مباحث شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. این همگرایی همچنین به ریاضیات و مقولات مرتبط با مهندسی شبکه نیز عمیقا وام‌دار است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است، خواننده این اثر با مطالعه آن در سه مسیر مشخص با رویکردهای مفهومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی، با ادبیات و نظریه‌های مربوط به تحلیل این شبکه‌ها و در نهایت با دو نرم افزار رایج در تحلیل این شبکه‌ها آشنا خواهد شد. وجه مهم دیگر کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی – که به لطف نگارنده برای نوشتن مقدمه‌ای بر آن، پیش از چاپ در اختیار من قرار گرفت – این است که عملا آمیزه‌ای از نظر و عمل است درعرصه شناسایی، اندازه‌گیری مولفه‌ها و کشف روابط و خصیصه‌های در هم تنیده شبکه‌های اجتماعی که در نهایت، تمایلات؛ موجودیت مشارکتی و الگوهای ارتباطی موجود در این شبکه‌ها را نیز به شیوه‌ای ساختمند و مبتنی بر متد به ترسیم می‌کشد.

گفتنی است، کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی، در پنج فصل تقسیم‌ شده است. فصل اول با عنوان «چیستی تحلیل شبکه‌های اجتماعی» درباره تاریخچه مفاهیم و کارکردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کند. فصل دوم در عنوان «مفاهیم و سنجه‌های شبکه‌‌های اجتماعی» خلاصه شده است و در آن سنجه‌ها یا همان فرمول‌های اجتماعی عمومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود.
فصل سوم در عنوان «نظریه‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی» به رشته تحریر در آمده است و در آن نظریه‌های شبکه، شش‌درجه جدایی، جهان کوچک و گراف مرور شده است. اما در فصل چهارم به «روش‌های نمونه‌گیری در تحلیل شبکه» پرداخت شده است تا محققان تکلیف خود را با نمونه و جامعه آماری تحلیل شبکه بدانند و در نهایت فصل پنجم «تحلیل شبکه‌های اجتماعی با نود‌اکس‌ال و گفی» به آموزش و معرفی این دو نرم‌افزار می‌پردازد.

این کتاب همزمان با بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات (۱۶ الی ۲۲ آبان‌ماه) منتشر شده و در غرفه انتشارات ثانیه (بخش مطبوعات فرهنگی، غرفه شماره ۲۷۸) به قیمت ۹ هزار تومان قابل عرضه است.


ویدیو مرتبط :
در کارگاه تحلیل شبکه اجتماعی چه می‌آموزیم؟