استاندار: همدان یکی از استان‌های اول کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی است


استاندار همدان گفت: استان همدان یکی از استان‌های اول کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، "محمدناصر نیک‌بخت" شنبه یکم اسفند در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان، افزود: سعی ما بر این است تا همه برنامه‌ها مبتنی بر اقتصاد مقاومتی انجام گیرد که آن از جمله می‌توان به صرفه‌جویی 130 میلیون مترمکعبی مصرف آب با انسداد هزار و 300 حلقه چاه غیرمجاز، اخذ 8.6 میلیارد تومان یارانه صادرات سیب‌زمینی، ادامه فعالیت 300 واحد تولیدی استان و خروج از حالت تعطیلی و درآمد 357 میلیارد حاصل از فروش گندم کشاورزان استان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 46 درصد از مزارع آبی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار هستند، اضافه کرد: سالانه در استان همدان 12 هزار هکتار آبیاری تحت فشار صورت می‌گیرد.

نیک‌بخت اظهار کرد: همچنین امسال دولت توانست، پروژه‌های نیمه‌تمام را با قیمت کارشناسی و با تخفیفات 20 تا 80 درصدی به بخش خصوصی واگذار کند که از نتایج این اقدام توجه به بخش خصوصی و امیدوار کردن مردم است.

اقتصاد مقاومتی، یک نگرش است

وی با تاکید بر اینکه رویکردهای اقتصاد مقاومتی دائمی است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یک نگرش و روش بوده و ما ملزم به اجرای آن هستیم و باید در اجرای برنامه‌ها از آن به درستی استفاده شود.

همه فعالیت‌ها مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور، تلاش‌ها و فعالیت‌های همه مردم و مسئولان ما نیز باید مبتنی بر روش و سازوکارهای اقتصاد مقاومتی و اصول 24گانه آن باشد، اضافه کرد: درس خوبی از تحریم‌ها گرفتیم، زمانی‌که دنیا ظالمانه یک کشور مسلمان را به خاطر فکر و اندیشه او تحریم می‌کند، نشان‌دهنده این است که باید آمادگی لازم را داشته باشیم چرا که دنیا در زمینه اقتصادی بسیار بی‌رحم است.

نیک‌بخت اضافه کرد: اجرای درست و به موقع اقتصاد مقاومتی بسیار مهم بوده و به اندازه کافی در این خصوص تبلیغ شده است و اکنون نیز زمان عمل کردن رسیده و بازبینی و نقطه‌نظرات نیز باید بیان شود.

وی یادآور شد: هر ملتی به دنبال توسعه، پیشرفت و صادرات بیشتر کشور خود بوده و این تحریم‌های ظالمانه، ایران را وادار کرد که در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خودکفا باشد و جایگاه خود را پیدا کند.

تحریم‌ها هشدار خوبی برای رفتن به سوی اقتصاد مقاومتی بود

وی تحریم‌ها را هشدار خوبی برای رفتن به سوی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: ما در کشور باید به گونه‌ای مقاومت کنیم که اگر از این بی‌اخلاقی‌ها تکرار شد، صدمه نبینیم.

استاندار همدان تصریح کرد: نباید از اقتصاد ریاضتی صحبتی به میان بیاید چرا که هدف ما اقتصاد مقاومتی است و باید کمیته اصلی در این خصوص تشکیل شود تا نحوه اجرا و اعضا را در استان مشخص کند.

نیک‌بخت اضافه کرد: اعضاء اصلی این کمیته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون امور اقتصادی استانداری، معاون امور عمرانی استانداری، رؤسای سازمان‌های بخشی، تشکل‌های رسمی بخش خصوصی، یک نفر از اتاق بازرگانی و یک نفر نیز از اتاق صنعت خواهند بود.

وی تصریح کرد: باید اقتصاد مقاومتی را از این دیدگاه ببینیم که ذخایر و معادن در خدمت مصرف و صادرات قرار نگیرد بلکه برای آینده ذخیره‌ای داشته و در حوزه صنایع تبدیلی نیز به خودکفایی برسیم و از صنایع خود نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به درصد بهره‌وری، اظهار کرد: در برنامه چهارم توسعه در برنامه‌ریزی‌ها درصد بهره‌وری حدود 2.5 درصد دیده شده بود که به رشد اقتصادی کشور کمک قابل توجهی نکرد.

بهره‌وری به سرمایه‌گذاری نیازی ندارد

نیک‌بخت خاطرنشان کرد: بهره‌وری به سرمایه‌گذاری نیازی ندارد بلکه فکر و برنامه‌ریزی می‌خواهد، رشد اقتصادی کشور در اوایل به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید منفی 6.7 درصد بود که باید در سال 1404 به هشت درصد برسد.

وی افزود: رشد اقتصادی هشت درصدی سالیانه به 50 میلیارد دلار ارز و سرمایه‌گذاری به 900 هزار میلیارد تومان نیاز دارد و اگر به این رشد نرسیم قدرت اول منطقه نخواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اشتغال فارغ‌التحصیلان، گفت: در 10 سال آینده، هر ساله 890 هزار دانشجو در کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که باید برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای اشتغال این قشر نیز صورت گیرد که این امر جز با رشد هشت درصدی امکان‌پذیر نخواهد بود.

امنیت سرمایه‌گذاری در کشور مهیا است

نیک‌بخت با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه‌گذاری در کشور مهیا است، گفت: فعالیت‌های یک سرمایه‌گذار مقدس بوده و در حال حاضر نیز کسی اجازه سنگ انداختن جلوی پای او را در کشور ندارد و در اقتصاد مقاومتی باید نهایت استفاده از اقدامات این اشخاص شود.

استاندار همدان تصریح کرد: ما باید به تکنولوژی دنیا، سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر و استفاده از داشته‌های داخل کشور توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ایران آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر را دارد، عنوان کرد: وقتی قرار باشد که تنها مصرف‌کننده کالاها و تولیدات کشورهای دیگر باشیم، در واقع به اشتغال آن‌ها کمک کرده‌ایم در صورتی‌که باید از سرمایه‌گذاری این کشورها استفاده کرده و در صادرات، شریک آن‌ها باشیم.

در دنیای اقتصاد، همه کشورها بی‌رحم هستند

نیک‌بخت با تاکید بر اینکه در دنیای اقتصاد همه کشورها بی‌رحم هستند، اظهار کرد: هر کشوری می‌خواهد تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه نیز برنامه‌های اقتصاد مقاومتی لحاظ می‌شود، افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص تدوین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی فعالیت‌های خوبی تاکنون داشته است.

استاندار همدان در پایان با اشاره به نتایج برجام، تصریح کرد: تلاش دولت و رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین حقانیت تلاش‌های علمی و انرژی هسته‌ای به دنیا ثابت شده است و نتیجه برجام این نیست که ما تنها مصرف‌کننده تولیدات سایر کشورها باشیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فیلم سخنرانی استاندار تهران در همایش اقتصاد مقاومتی