صادرات نفت ایران به اروپا سرعت گرفت


صادرات نفت ایران به بازار آسیا در ماه مارس با جهشی ۵۰ درصدی نسبت به یک سال قبل مواجه شد و به ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش شفاف، در حالی که بعد از لغو تحریم های غرب علیه ایران، تعداد محموله های نفتی ارسالی از این کشور به هند و کره جنوبی افزایش یافته، صادرات نفت ایران به بازار آسیا در ماه مارس با جهشی 50 درصدی نسبت به یک سال قبل مواجه بوده است.

افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران نشان دهنده موفقیت این کشور در باز پس گیری سهم از دست رفته خود از بازار آسیا پس از سال ها تحریم نفتی است. تا قبل از سال 2012، ایران روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت صادر می کرد که بیش از نیمی از آن به بازار آسیا و عمدتا کشورهای چین، کره جنوبی، هند و ژاپن می رفت. تهران دهه هاست از فروش نفت خود به آمریکا ممنوع است.

صادرات نفت ایران به اروپا نیز پس از آغازی کند که دلیل آن مشکلات موجود در بخش حمل و نقل بوده، اکنون شروع به سرعت گرفتن کرده است.

آمارهای گرفته شده از دولت ها و اطلاعات ردیابی تانکرها نشان می دهد که واردات 4 کشور آسیایی یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران در ماه مارس به 1.56 میلیون بشکه در روز رسیده که 49.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

این گزارش حاکی است، مجموع واردات نفت هند از ایران در ماه گذشته 506 هزار و 100 بشکه در روز بود که بالاترین رقم در 5 سال گذشته بود. منابع صنعتی گفتند، واردات نفت هند از ایران در سال مالی 17-2016 به بالاترین رقم در 7 سال گذشته خواهد رسید.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه مارس نسبت به 264 هزار و 452 بشکه در روز ماه فوریه که بالاترین رقم در دو سال اخیر بود، اندکی کاهش داشت، اما همچنان نسبت به یک سال قبل 94.5 درصد افزایش داشت. واردات نفت چین و ژاپن از ایران نسبت به یک سال قبل کاهش داشت.


ویدیو مرتبط :
افزایش صادرات نفت ایران به چین