سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«هری پاتر» سبب افزایش حجم داستان‌های رده سنی کودکان شده است


«هری پاتر» سبب افزایش حجم داستان‌های رده سنی کودکان شده استخبرگزاری کتاب ایران/ استان‌های گروه سنی کودکان در طول 40 سال گذشته دو برابر شده‌اند. این آمار رسمی مجله نقد Journal در آمریکاست که دلیل این موضوع را سری داستان‌های «هری پاتر» می‌داند.
این مجله تحقیقی درباره داستان‌های این رده سنی در پنج دهه مختلف انجام داده است و چهار سال مختلف 1976، 1986، 2006، و 2016 را به عنوان نمونه انتخاب کرد. کتاب‌های مطرح شده در این بررسی برای خوانندگان 8 تا 12 ساله به نگارش در آمده بود. طبق این یافته‌ها میانگین صفحات یک داستان حدود 100 صفحه بود. در سال 1986 این میانگین به 140 صفحه رسید و تا سال 1996 در همین سطح باقی ماند و تا سال 2006 تا 175 صفحه افزایش یافت. امسال این میانگین به 173درصد نسبت به چهل سال گذشته افزایش یافت و به 290 صفحه رسید.

«جیمز فینالسون» از مؤسسه verve اعتقاد دارد دلیل اصلی این موضوع وجود کتاب‌های دیجیتال در بازار است. «وقتی کتاب قطوری را در یک کتابفروشی در دست می‌گیرید، سنگینی آن شما را می‌ترساند اما وقتی به اندازه کتاب‌های در سایت «آمازون» نگاه می‌کنید مانند پاورقی یک کتاب است و کسی به اندازه آن توجه نمی‌کند.»
اما محققان مجله Booklist اعتقاد دیگری دارند. آنها می‌گویند دلیل افزایش طول رمان‌های کودک موفقیت رمان «هری پاتر» است. «جی. کی. رولینگ» با جلد اول سری داستان‌های «هری پاتر» به نام «هری پاتر و سنگ جادو» که در سال 1997 به چاپ رسید تأثیر شگرفی بر موفقیت آثار کودکان و طولانی شدن آن داشت. «آیلن کوپر» ویراستار و نویسنده این مجله می‌گوید: «ژانر فانتزی خود سبب افزایش علاقه این رده سنی می‌شود. کتاب‌های فانتزی اصولاً طولانی هستند زیرا نویسندگان دنیایی جدید می‌سازند و خوانندگان آثار فانتزی دلشان می‌خواهد در آن دنیا گم شوند.»
«کارولاین هورن» که ویراستار کتاب کودک است با این نظریه که حجم بالای کتاب‌های داستانی کودکی تحت تأثیر «هری پاتر» قرار دارد موافق است.

«پیش از این ناشران دست‌نوشته‌های بیش از 40هزار کلمه را رد می‌کردند. این عقیده وجود داشت که کودکان توانایی خواندن آثار بلند را ندارند اما «هری پاتر» چشم ناشران را باز کرد و مجبورشان کرد بازار کتاب را بار دیگر ارزیابی کنند و بفهمند چه کتاب‌هایی پرفروش و چه کتاب‌هایی قابل انتشار است. پس از این ارزیابی از آثار بلند استقبال کردند.»

«هورن» گفت: «در دهه 70 و 80 کتاب‌های کودک کمی سنگین بود. من احساس می‌کنم نگارش داستان کودک در حال توسعه بود. از دهه 90 به بعد پیشرفت بسیاری حاصل شد و نویسندگان داستان‌ها را به شکل بهتری روایت می‌کنند. طول آثار افزایش یافته است اما فصول کتاب کوتاه است تا توجه کودکان را جذب کند.»

«هورن» معتقد است افزایش حجم آثار اتفاق بسیار خوبی است. «کیفیت نگارش بالا رفته است. اگر به کتاب‌های قدیمی نگاهی بیندازید درمی‌یابید که خواندن این داستان‌ها بسیار سخت، حاشیه کتاب‌ها بسیار باریک و فاصله خطوط بسیار کم است اما حالا ناشران نیز بسیار آگاه شده‌اند و ظاهر کتاب نیز برایشان از اهمیت برخوردار است. امروزه آثار زیباتر هستند. فصل‌های مختلف کوتاهند، حاشیه‌های آن بازتر هستند و اندازه کتاب‌های نیز بهتر شده‌اند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: خبرگزاری کتاب ایران


ویدیو مرتبط :
هشتمین کتاب هری پاتر با نام «هری پاتر و فرزند نفرین شده» و فیلم جدید این مجموعه