پرده؛ پارچه‌ای برای زیباتر شدن خانه


مجله منزل - مینا توسلیان: شاید قدیم‌ترها پرده‌ها فقط پارچه‌هایی بودند برای كم‌نور كردن پنجره‌های پر‌نور یا پوشاندن پنجره‌هایی كه از آنها درون اتاق‌های خانه دیده می‌شدند؛پارچه‌هایی برای درست كردن یك حریم در خانه؛ پارچه‌هایی كه می‌توانستند علاوه بر درست كردن حریم شخصی و تنظیم نور، ‌گرما و سرمایی كه از پنجره‌ها عبور می‌كند را هم تنظیم كنند اما این پارچه‌ها سال‌هاست كه در آپارتمان‌ها نقش بیشتری پیدا كرده‌اند؛ نقش زیباتر كردن خانه.

حالا سال‌هاست با یك پرده در اتاق نشیمن یا پذیرایی هم می‌توان نور را تنظیم كرد هم باید آن پارچه را بخشی از دكوراسیون خانه به حساب آورد؛ بخشی كه درست و دقیق انتخاب كردنش می‌تواند زیبایی مبلمان، فرش و باقی وسایل اتاق پذیرایی، ‌نشیمن، ‌خواب یا حتی آشپزخانه را چند برابر كند؛ پارچه‌هایی رنگارنگ كه قرار است موج‌دار بر سینه پنجره‌ها و دیوارها، ‌چشم‌نواز باشند.

این راهنما برای درست خریدن همین پارچه‌هاست كه جنس و زیبایی‌شان مثل یك ست مبلمان در زیبایی یك خانه اهمیت دارد. بنابراین قبل از اینكه راهی یك پرده‌سرا شوید تا طول و عرض پرده پنجره مورد نظرتان را در اختیار مغازه‌دار بگذارید، بهتر است تكلیف خیلی چیزها را با خودتان مشخص كنید تا بعد از خرید از پرده‌های خانه دوست‌داشتنی‌تان نهایت رضایت را داشته باشید.

رنگی‌های رقصان-  قبل از هر انتخابی باید بدانید پرده را برای كدام قسمت خانه می‌خرید. پرده‌ای كه می‌توانید در اتاق پذیرایی نصب كنید، مطمئنا با پرده آشپزخانه از لحاظ جنس، بافت و رنگ متفاوت است. برای اتاق پذیرایی می‌توانید پارچه‌هایی با جنس‌های سنگین مثل ساتن یا مخمل بخرید و البته به پرده اصلی والان هم اضافه كنید و اگر اتاق پذیرایی بزرگی دارید، جنس و رنگ چند پارچه را در قسمت‌های مختلف پرده با هم هماهنگ كنید. برای اتاق ‌خواب می‌توانید از پارچه‌های دانتل و حریر استفاه كنید تا فضا آرامش بیشتری داشته باشد و البته نور اتاق را با زیر پرده‌ای‌هایی با جنس كتان و تترون تنظیم كنید. یك آشپزخانه‌‌ دوست‌داشتنی هم بهتر است پرده‌ای با پارچه سبك مثل تورهای رنگی داشته باشد؛ پرده‌ای‌ كه فضای آشپزخانه را گرم نگه دارد و نور آن را كم نكند.

 -  اگر در شهر یا منطقه‌ای زندگی می‌كنید كه گرم است یا خانه نور‌گیری دارید، از پارچه‌های سبك و لطیف استفاده كنید و اگر در منطقه سردسیر استفاده می‌كنید، بهتر است از پارچه‌هایی با جنس‌های زمخت‌تر با بافتی سنگین مثل مخمل استفاده كنید.

 -  برای ست كردن پرده هر قسمت خانه با دكوراسیون آن بخش حتما حواس‌تان باشد كه از رنگ‌ها و طر‌ح‌های هماهنگ استفاده كنید. هماهنگی یعنی اگر پارچه مبلمان‌تان طرح‌دار است بهتر است پرده اتاق پذیرایی یا نشیمن ساده باشد و بر عكس اگر مبلمان‌تان پارچه‌ای تك رنگ یا دو رنگ اما ساده دارد، ‌می‌توانید پارچه پرده را طرح‌دار انتخاب كنید. برای هماهنگی هم بهتر است از رنگ‌های مكمل یا در شرایطی كه فضا به رنگ بیشتری نیاز دارد، از رنگ‌های متضاد استفاده كنید. انتخاب پرده‌هایی كه رنگ‌شان با رنگ دكوراسیون كلی خانه، مبل‌ها، فرش و دیوارها هماهنگ است، به خانه‌تان آرامش بیشتری می‌دهد.

 -  انتخاب پرده مناسب می‌تواند فضای خانه‌تان را بزرگ‌تر نشان دهد. اگر می‌خواهید سقف خانه‌تان بالا به نظر برسد، ‌چوب پرده را هر‌قدر می‌توانید بالا ببرید. اگر دو پنجره نزدیك به هم دارید با پوشاندن دیوار بین دو پنجره با یك پرده آن دیوار عریض‌تر به نظر خواهد رسید. پس با یك پرده دو پنجره را بهم وصل كنید. اگر پنجره‌هایی كوتاه دارید،پارچه‌ای برای پرده بخرید كه دوسوم بالایی آن بی‌طرح و نقش و ساده باشد و یك‌سوم انتهایی آن با نقش‌هایی كه دارد به چم بیاید. برعكس اگر پرده‌ای بلند دارید و عریض، از طرح و نقش و والان برای قسمت بالایی پرده استفاده كنید.

  - میل پرده‌ها را هم حدود ۱۵- ۱۰ سانتی‌متر عریض‌تر از قاب پنجره بگیرید تا پنجره عریض‌تر به نظر برسد. به‌طور معمول برای یك پنجره باید پرده‌ای خرید كه عرضی سه‌برابر عرض پنجره دارد. این عرض سه‌برابر به پرده‌تان امكان چین‌خوردگی می‌دهد كه نمای پرده را زیباتر می‌كند. البته اگر فضایی كه دارید یك اتاق كوچك است،می‌توانید از پرده‌ای با عرض ۵/۲ برابر عرض پنجره هم استفاده كنید. اگر می‌خواهید از دو جنس پارچه با دو رنگ در پرده استفاده كنید، می‌توانید پرده‌های دو طرف پنجره را چین‌دار نصب كنید و قسمت وسط پرده كه به نوعی نقش زیر پرده‌ای را هم ایفا می‌كند، پارچه‌ای بدون چین‌خوردگی باشد.

رنگی‌های رقصان -  گاهی لازم ندارید پنجره را با یك پرده كامل بپوشانید. در طراحی پرده برای خانه به نیم‌پرده‌ها هم فكر كنید. نیم‌پرده‌ها می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای پنجره‌های آشپزخانه باشند. به خصوص وقتی پنجره آشپزخانه درست پشت سینك ظرفشویی یا بالا یا نزدیك اجاق گاز قرار گرفته و استفاده از یك پرده كه تمام طول پنجره را بگیرد، برای‌تان مزاحمت درست می‌كند. این روزها در بازار نیم‌پرده‌ها یعنی همان پرده‌هایی كه شكل جمع شده و بالا رفته دارند، ‌تنوع زیادی پیدا كرده‌اند. با انتخاب یك نیم‌پرده خوش‌رنگ حریر می‌توانید نور آشپزخانه را هم حفظ كنید و پنجره بالای سینك را هم بدون پرده نگذارید.

 -  گیره‌های پرده و میل پرده را متناسب با رنگ پارچه پرده و سبك دكوراسیون خانه‌تان انتخاب كنید. اگر پرده‌ای با جنس مجلل و سنگین خریده‌اید، بهتر است میل پرده و گیره‌ها را هم از جنس استیل یا فلزی انتخاب كنید. برای پرده‌های ساده در فضایی كه اسپورت و كمی مدرن چیده شده، استفاده از حلقه‌های آویز پرده و میل پرده‌های چوبی با نمای چوبی ظاهر خانه را زیباتر می‌كند.

كتان

رنگی‌های رقصانرنگ این نوع پارچه‌ها هم مانند پارچه حریر دست‌كمی از مداد رنگی ندارد. خوبی این پارچه‌ها این است كه برخلاف حریر احتیاجی به آستری ندارد. طرح‌های نقش‌دار پارچه‌های كتان هم بسیار متنوع است و می‌توانید به نسبت رنگ و دكوراسیون خانه‌تان انتخاب كنید.

50 تا 300 هزار تومان

توررنگی‌های رقصانخیلی وقت است كه پارچه‌های توری كه برای پرده استفاده می‌شود، پارچه‌هایی به اصلاح بازاری‌ها پربافت است. یعنی در كنار توری بودن، بافت تار و پود این قدر پر است كه به تنهایی هم می‌توان از آن به عنوان پرده استفاده كرد. تورهای نقش‌دار در رنگ‌های متنوع را می‌توان به تنهایی و بدون گوشواره هم برای پرده اتاق پذیرایی یا خواب استفاده كرد.

30 تا 50 هزار تومان

ساتن نیمه‌طرح‌داررنگی‌های رقصاناین نوع پارچه‌ها در عین سادگی طرح‌های ساده‌ای هم دارند. این نمونه‌ای كه می‌بینید به نسبت طرح شلوغی دارد و در بازار طرح ساده‌تر از این هم پیدا می‌شود. این نوع پارچه برای اتاق پذیرایی خانه‌های كوچك با یك یا دو پنجره بسیار مناسب است  چون باعث می‌شود فضای نشیمن خانه دل‌بازتر از آن چیزی كه هست، به نظر بیاید.

70 هزار تومان به بالا

 مخملرنگی‌های رقصاناین مدل پرده را معمولا در خانه مامان‌ها می‌شود پیدا كرد. گوشواره‌ و والان این پرده‌ها از پارچه مخمل استفاده می‌شود. معمولا برای پرده بین گوشواره‌ها هم از پارچه تور یا حریر سفید یا شیری با طرح‌های محو استفاده می‌شود تا جلوه گوشواره‌ها و والان حفظ شود.

110 تا 330  هزار تومان

 حریر نقش‌دار رنگی‌های رقصاننكته كاربردی: این نوع پارچه پرده‌ای برای خانه‌هایی با چیدمان مدرن مناسب است. می‌توانید حریر نقش‌دار را با یك پارچه حریر دیگر با پس‌زمینه مشترك تركیب كنید.

45 تا 55 هزار تومان

 ساتن طرح‌داررنگی‌های رقصانمی‌دانید كه پرده‌های كلاسیك پرچین هستند و معمولا پارچه را سه برابر اندازه طول پنجره می‌خرند اما این مدل پرده‌ها چین زیادی ندارند و قشنگی‌شان هم به همین چین‌های موازی و كم‌تعداد است.

100 تا 400 هزار تومان

رولرنگی‌های رقصاناین مدل پرده هم برای خانه مامان‌ها كاربرد دارد و هم برای خانه‌هایی با دكوراسیون مدرن. این مدل پرده را با گوشواره هم تركیب می‌كنند و تركیبی از مدل كلاسیك و مدرن به وجود می‌آید. این پرده‌ها طرح‌های ساده و نقش‌دار متنوعی دارد كه باتوجه به رنگ خانه‌تان می‌توانید آنها را سفارش دهید.

59 تا 150 هزار تومان

حریر سادهرنگی‌های رقصانخوبی این نوع پارچه‌ها در تنوع‌شان است. رنگ‌های این حریرها دست‌كمی از یك جعبه مداد رنگی چند صدرنگی ندارد. می‌توانید نسبت به دكوراسیون خانه رنگ دلخواه‌تان را پیدا كنید. اگر خانه پر نوری دارید، می‌توانید با این پرده نور طبیعی در خانه داشته باشید.

20 تا 40 هزار تومان

روی مبلیرنگی‌های رقصانهرچند این پارچه پرده‌ای‌ها را بیشتر در خانه مامان‌ها می‌بینیم اما در خانه‌هایی با دیزاین مدرن به عنوان پرده اصلی و نه والان و گوشواره استفاده می‌شود. در كنار این پرده می‌توان یك تك مبل یا حتی ست كامل از مبل اتاق نشیمن را با همین پارچه ست كرد اما برای خانه‌هایی كه سالن پذیرایی بزرگی دارند، فقط یك تك مبل یا حتی یكی دو عدد كوسن از پارچه پرده بیشتر توصیه نمی‌شود.

110 تا 500 هزار تومان

 پرده كركرهرنگی‌های رقصاناین پرده‌ها بیشتر یا كاربرد اداری دارند یا برای تك پنجره آشپزخانه از آن استفاده می‌شود اما اگر كسی دوست دارد این پرده‌ها را برای اتاق نشیمن انتخاب كند، می‌تواند آنها را با پارچه‌های حریر یا تور نقش‌دار تركیب كند.

20 تا 100 هزار تومان

بعد از خرید

پرده را توی لباس‌شویی نیاندازید

 -   اگر پرده‌ای خریده‌اید كه چند تكه است و والان دارد یا نصب آن به نظرتان پیچیده می‌رسد،بهتر است از پرده‌سرایی كه آن را خریداری كرده‌اید،بخواهید تا پرده را برای‌تان نصب كند. نصب درست پرده‌هایی كه خیلی ساده نیستند، ‌در زیبا دیده شدن آنها به‌شدت تاثیر دارد.

 -   پرده‌ها محل اجتماع گرد و خاك هستند؛ به خصوص پرده‌هایی كه در پشت پنجره‌هایی نصب می‌شوند كه به سمت خیابان یا فضای باز هستند. پرده این پنجره‌ها زودتر كثیف می‌شوند و گرد و غبار رنگ آنها را چرك می‌كند. برای اینكه نخواهید با فاصله زمانی كم پرده‌ها را بشویید، ماهی یك‌بار با جاروبرقی و سری مخصوص پرده و مبلمان پرده‌ها را گرد‌گیری كنید.

  -  برای شستن پرده‌های توری كه گرد و غبار و دوده گرفته‌اند، آنها را چندبار در وان آب ولرم بخیسانید و برای روشن شدن و برگشتن به رنگ اصلی‌شان از جوش‌شیرین حل شده در آب ولرم استفاده كنید.

  -  برای خوش‌بو شدن پرده‌ها بعد از شست‌وشوی اولیه از مواد نرم‌كننده استفاده كنید تا هم پارچه پرده لطیف شود هم بوی خوشی بگیرد.

  -  به جای شستن پرده‌ها در ماشین لباسشویی، آنها را در وان بشویید تا به دلیل چرخش و بهم پیچیدن در ماشین لباسشویی پارچه پرده از بین نرود و شكل ظاهری‌اش خراب نشود. وقتی پرده‌ها را در وان می‌شویید آنها را چنگ نزنید و نفشارید. چند بار خیساندن پرده در وان پر آب ولرم و بانمك آلودگی‌های آن را خارج خواهد كرد.

  -  پرده‌ها را بعد از شست‌وشو نم‌دار به میل‌پرده نصب كنید تا چروك پارچه خود‌ به خود باز شود.

 -   شستن پرده‌هایی كه آستر یا جنس پارچه سنگینی دارند را به خشك‌شویی بسپارید.

از كجا بخرید

مشاوره بگیرید

 -   مراكز خرید پرده در شهر تهران كم نیستند. در خیابان مولوی و بازار پرده‌فروشان مولوی می‌توانید تنوع بالایی از جنس و رنگ پارچه پیدا كنید. البته در بازار مولوی پارچه‌های بسیار شیك با دوخت پیچیده كمتر پیدا می‌شود. اگر پرده‌هایی با قیمت مناسب می‌خواهید حتما سراغ این بازار بروید.

 -   خیابان سهروردی هم راسته‌ای از انواع پرده‌فروش‌ها دارد. تنوع محصول و پرده‌هایی كه با شكل‌هایی متنوع جمع می‌شوند، در این خیابان بیشتر است. در خیابان سهروردی می‌توانید پرده‌هایی با پارچه‌های خاص را هم پیدا كنید.

 -   پرده‌سراهایی كه پرده‌هایی با پارچه‌های لوكس و تركیه‌ای می‌فروشند هم گزینه خوبی برای خرید پرده‌هایی زیبا هستند. پرده‌سراهایی كه با توجه به دكوراسیون خانه‌تان به شما پرده پیشنهاد می‌دهند، همه لوازم جانبی پرده مثل میل‌پرده و گیره‌های آن را هم همراه پرده می‌فروشند و خدمات نصب پرده را هم بعد از دوخت آن دارند.


ویدیو مرتبط :
ساخت حالت ها و متریال های پرده و پارچه ....