گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



آموزش/ عکاسی سفری، عکاسی در مکان‌های شلوغ


کجارو/ یادش بخیر. در زمان کودکی ما هر کس در مکانی در حال عکاسی با دوربین حرفه‌ای بود، مردم سعی می‌کردند از جلوی دوربینش رد نشوند. اما این‌روزها دیگر آنقدر عکس و عکاس زیاد شده و آنقدر چشم‌ها مسحور صفحه‌ی تلفن‌های هوشمند شده که کسی به ما عکاس‌ها توجهی نمی‌کند. عکاسی مخصوصا در مکان‌های عمومی و توریستی بدون اینکه جمعیت عکس را خراب کند بسیار سخت است. با ما همراه باشید تا ۵ پیشنهاد را از زبان با تجربه‌تر‌های عکاسی برای ثبت عکس‌های خوب در مکان‌های شلوغ بشنویم.
عکاسی سفری یکی از بهترین و فوق‌العاده‌ترین تجاربی است که شما می‌توانید به عنوان یک تصویر‌ساز کسب کنید. در این نوع عکاسی، شما به طور همزمان از مکان‌های دیدنی خارق‌العاده بازدید می‌کنید، درباره‌ی آن‌ها اطلاعات کسب می‌کنید ، با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شوید و البته شوق و تعصبتان بر عکاسی را سیراب می‌کنید.
با این حال، برخی از مکان‌های دیدنی مشهور و شهر‌های پر جمعیت ممکن است نا امید کننده باشند. وقتی به آن‌جا می‌رسید تازه می فهمید که همیشه بسیار شلوغ هستند و تقریبا غیر ممکن است که عکسی خوب و تمیز بدون وجود مزاحمت مردم در آن ثبت کنید. به طور قطع میلیون‌ها نفر قبلا از شما از این مکان عکس گرفته‌اند ولی نمی‌توانید با آن عکس از ته قلب ارتباط برقرار کنید مگر آن‌که خودتان شخصا دکمه‌ی عزیز شاتر را بفشارید. در مقاله‌ی پیش رو چند پیشنهاد برای شما داریم که در عکاسی در مکان‌های شلوغ دلشکسته و نا امید نشوید و با عکس‌هایی خاطره انگیز و خاطراتی عکس‌دار! به خانه بازگردید.

۱. رو به بالا عکاسی کنید
یکی از راه‌های اجتناب از حضور جمعیت در عکس‌ها، عکاسی از فضای بالای سرشان است.
گرفتن دوربین به سمت بالا زوایای جالب و متفاوتی به شما می‌دهد. وقتی این گونه عکس می‌گیرید متوجه حضور تعداد زیادی اشیاء جالب و عناصر معماری می‌شوید.
با این روش مکان‌های برجسته‌ای مثل ساختمان‌های ملی، بناهای یادبود، معابد و تمثال‌ها و… به طور ایده‌آل و خیلی ساده مورد توجه مخاطب شما قرار می‌گیرند بدون اینکه مجبور باشید کل مکان یا بنا را در تصویر ثبت کنید.

۲. با نماهای بسته (کلوزآپ) و از جزئیات عکس بگیرید
نزدیک‌تر شوید و بگذارید جزئیات خود را نشان دهند. بهترین تم برای این ‌تکنیک، عکاسی از غذاهاست. عکس غذا‌ها و خوراکی‌ها معمولا در کتاب‌ها و مطبوعات برای نمایش فرهنگ مردم بومی هر منطقه استفاده می‌شوند.
این کار بسیار ساده است چرا که گاهی فقط کافیست دوربین را به سمت سوژه هدف بگیرید و عکاسی کنید. می‌توانید از غذای خودتان در‌ طول وعده‌های غذایی عکس بگیرید یا به بازار بروید و به دنبال رنگ‌ها و بافت‌های جذاب بگردید. همیچنین می‌توانید تصاویر کلوزآپ از سطوح منعکس کننده‌ی تصاویر مثل پنجره‌ها یا آب کف خیابان‌ها بگیرید.
ایده‌ی اصلی این تکنیک تمرکز بر روی جزئیات ساده برای بیان داستان شما است.
بعید می‌دانم در تهران عکاسی زندگی کند که در بازار میوه‌ی تجریش عکاسی نکرده باشد . همین‌طور بازار دوست داشتنی تره‌بار رشت یا هر بازاری سنتی و مردمی در شهر‌ها و روستاهای کشور عزیزمان.

۳. صبح زود بیرون بروید
با رسیدن به مکان مورد نظر دقیقا در زمان طلوع خورشید، بر جمعیت پیروز شوید. این پیشنهاد برای همه نیست ولی خب نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.
کیفیت خوب نور صبح (بهترین نور برای عکاسی- م) و زیبایی طلوع خورشید دلایل اصلی علاقه‌ی عکاسان طبیعت و بناهای مشهور به این زمان از روز هستند. همچنین این امتیاز وجود دارد که در مکان‌های مشهور، در این ساعات جهانگردان معمولا خواب هستند. پس بهترین موقعیت است که از خلوتی خیابان‌ها و مکان‌های دیدنی برای عکاسی بهره ببرید. وقتی همه خواب هستند بیرون بروید و عکس‌هایتان را بگیرید سپس با خیالی راحت به هتل یا خانه برگردید تا به صبحانه برسید.

۴. دیر وقت بیرون بروید
اگر خیلی هم سحر‌خیز نیستید، هنوز برای ثبت عکس‌های خوب فرصت هست. این تکنیک قطعا بر خلاف تکنیک قبلی است ولی معمولا همان جواب را به شما می‌دهد چرا که اکثر مکان‌های دیدنی در اواخر شب بسیار خلوتند. می‌توانید پس از شام قدمی در اطراف بزنید و بدون مزاحمت به دنبال زوایا و فواصل مناسب و خالی بگردید.
البته بهتر است مثل حرفه‌ای ها در هر دوی این زمان‌ها (صبح زود و آخر شب) عکاسی کنید تا بهترین نتایج را به دست بیاورید.
مترجم- به یاد داشته باشید خیلی از مکان‌های تاریخی و تفریحی اوایل شب تعطیل می‌شوند. پس همیشه سعی کنید از برنامه‌ی کاری مکان مورد نظر اطلاع داشته باشید.

۵. از مردم عکس بگیرید
اگر هیچ‌کدام از موارد گفته شده جواب نداد، می توانید از مردم عکس بگیرید. در آخر برای رساندن حس آن مکان، چه راهی بهتر از نمایش مردم محلی و توریست‌هایی که از لحظات خود لذت می‌برند مکان وجود دارد؟
همانطور که میبینید گاهی نمی‌شود از حضور جمعیت در عکس اجتناب کرد و حتی گاهی عکس بدون حضور مردم تاثیر حقیقی خود را نمی‌گذارد.

۵+۱! توسط مترجم:
اگر در مکانی مردم در حرکت هستند یا تعدادشان کم است می‌توانید دوربین را روی سه‌پایه بگذارید و با استفاده از فیلتر ND با سرعت کم شاتر مثلا ۳۰ ثانیه عکس خود را ثبت کنید. با این کار عابران در تصویر شما محو می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
‫آموزش عکاسی دیجیتال( عکاسی مدل - عکاسی مد - عکاسی فشن )‬‎