علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



درمان بيماري شايع چشمي با سلولهاي دنداني توسط دانشمند ايراني


  X  

تاریخ خبر : یکشنبه 1394.08.10 - 21:15

درمان بيماري شايع چشمي با سلولهاي دنداني توسط دانشمند ايراني

خبر فارسي/ دکتر بهزاد گرامي نائيني که پيشتر موفق به اخذ مدرک دکتري خود در رشته درون ريزشناسي و فيزيولوژي سيستم تناسلي از دانشگاه ويسکونسين مديسون آمريکا شده و حالا در دانشگاه Tufts واقع در ماساچوست آمريکا حضور دارد توانسته از سلولهاي پالپ دندان براي درمان عارضه چشمي موسوم به macular degeneration استفاده کند.
در اين بيماري رگهاي خوني جديدي در بافت شبکيه سيستم بينايي فرد شکل گرفته و در نهايت به نابينايي منجر مي شود. اين فرآيند طي چند ماه تا چند سال روي داده و راه بازگشتي نيز ندارد. در حال حاضر بيش از ۱۵ ميليون تن در آمريکا به اين بيماي مبتلا هستند.
در اين بيماري فرد همواره لکه تيره اي را در بخشي از چشم انداز ديد خود مشاهده مي کند.
در دوره رشد جنين، سلولهاي بنيادين به خصوصي به سلولهاي بافت شبکيه، سلولهاي پالپ دنداني، سلولهاي چربي و استخواني تقسيم مي شوند. اما نکته مهم اينجاست که تمام اين سلوها ريشه ساختاري مشترکي دارند و تيم دکتر بهزاد گرامي نائيني و همکارانش از همين ويژگي براي درمان macular degeneration و بازيابي بينايي در ميليونها بيمار در سراسر جهان استفاده مي کنند.

آنچه که اين دانشمند ايراني انجام مي دهد چيزي نيست جز دوباره برنامه نويسي کردن سلولهاي پالپ دنداني براي تبديل شدن به سلولهاي بافت شبکيه.
نقطه عطف اين نوآوري پزشکي پياده سازي نوعي دستورالعمل خاص است که در آن يکسري ژن هاي ويژه در شرايط روشن و خاموش قرار مي گيرد. به اين نوع دستور العمل ها در اصطلاح پزشکي epigenome گفته مي شود.
نائيني معتقد است اين فناوري پزشکي هنوز در مراحل ابتدايي خود قرار دارد اما نتايج به دست آمده اميدوارکننده بوده است و مي توان روزي را تصور کرد که يکي از شايع ترين بيماري هاي چشمي در سراسر جهان با اين ابتکارعمل درمان شود.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
درمان با قران -سوالات پس از مرگ-حجه الاسلام دانشمند