آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



میز اردور/ «نان پیتا»، نان‌ پف پفیِ خاورمیانه ای


میز اردور/ «نان پیتا»، نان‌ پف پفیِ خاورمیانه ای سوران/ پخت این نان های خاورمیانه ای بسیار آسان و در عین حال فرایندی جادویی است. خمیری که در آن از خمیر مایه و دو نوع آرد استفاده شده و در فر با حرارت بالا پخته می شود. گرما خمیر مایه را فعال و تولید بخار می کند که باعث می شود تا خمیر پف کند.
چی لازم دارم:
نمک ۱ قاشق غذاخوری
آب دو و یک چهارم پیمانه
عسل ۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه چهارونیم قاشق چایخوری
آرد ۶ پیمانه
روغن زیتون ۱/۳ پیمانه
آرد ذرت به میزان لازم
چطور بپزم:
1-در ظرفی 1 پیمانه آرد چند منظوره را با خمیر مایه، عسل و 1 پیمانه آب گرم ترکیب کنید تا یکدست شود. روی آن را بپوشانید و برای 30 دقیقه در محل گرمی قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود. باقیمانده آرد چند منظوره، آرد کامل گندم، نمک، روغن زیتون و باقیمانده آب گرم را به آن اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.
2-سطح کار را آردپاشی کنید. خمیر را تا یکدست و کشدار شود، برای حدود 10 دقیقه ورز دهید. اگر لازم شد دست تان و سطح کار را آردپاشی کنید. کاسه ای را با روغن زیتون چرب کنید. خمیر را در آن قرار دهید و رویش را بپوشانید و اجازه دهید خمیر برای 45 دقیقه تا حجمش 2 برابر شود، استراحت کند.
3- خمیر را با دستتان گرد کنید و روی سطح کار آردپاشی شده قرار دهید. آن را 4 قسمت کنید. هر بار با یک قسمت از خمیر کار کنید و روی سایر قسمت ها را بپوشانید. خمیر را دوباره 4 قسمت کنید.
4- هر قسمت را گرد کنید و با نیشگون آن را از پایین ببندید. آن را روی سطح کار قرار دهید و به قطر 15 سانتی متر باز کنید. نان ها را در سینی فر قرار دهید و آرد ذرت بر رویشان بپاشید. روی آن ها را با حوله بپوشانید و برای 30 دقیقه کنار بگذارید.
5- در این میان فر را با حرارت 260 درجه سانتی گراد گرم کنید و یک سینی فر را به صورت پشت و رو در طبقه ی پایین فر قرار دهید. نان ها را بر روی سینی فر از قبل گرم شده بگذارید. آن ها را برای 2 دقیقه تا پف کنند، بپزید. سپس آن ها را بچرخانید و برای 1 دقیقه دیگر تا طلایی و مغز پخت شوند، بپزید. آن ها را در سبدی که در آن حوله پهن کردید قرار دهید و رویشان را بپوشانید تا گرم بمانند. بقیه نان ها را بپزید.
نکات:
۱- به چهارو نیم پیمانه آرد چند منظوره و یک و نیم پیمانه آرد کامل گندم نیاز دارید. همچنین به مقداری آرد اضافی برای سطح کار نیاز دارید.
۲-از آب گرم به دمای ۴۰ درجه سانتی گراد استفاده کنید.
۳- به روغن زیتون اضافی برای چرب کردن نیاز دارید.
۴- با این میزان مواد ۱۶ عدد نان خواهید داشت.
۵-در کل خمیر باید به مدت یک ساعت و چهل و پنج دقیقه استراحت کند.





منبع: سوران


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه نان پیتا در خانه؛ محبوب ترین نان لبنانی