علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



موزه باستان‌شناسی اردبیل؛ گنجینه آثار شیشه‌ای و میراث فرهنگی بشر


به گزارش خبرنگار مهر، موزه باستان شناسی اردبیل یکی از موزه‌های تخصصی کشور بوده و با برخورداری از غنای آثار به نمایش گذاشته شده، روایتگر تاریخ و تمدن یک میلیون ساله ای است که به عقیده کارشناسان قدیمی ترین تاریخ اکتشافات باستان شناسی محسوب می شود.

این موزه از سال ۸۷ در مساحتی بالغ بر هزار و ۷۰۰ متر مربع در دو طبقه و در بافت تاریخی و مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تجهیز و فعالیت خود را آغاز کرده است.

اشیاء به نمایش گذاشته شده در این موزه حاصل کاوش های باستان شناختی متعدد در محوطه‌ها و قبور باستانی استان اردبیل و نیز یافته های اتفاقی است. این آثار از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را شامل می شود.

از جمله این آثار ظروف و مجسمه های حیوانی از جنس سفال مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، ظروف سفالی لوله دار عصر آهن با نقوش کنده انسانی محوطه باستانی شهریری مشگین شهر، سنگ قبرهای دوره صفویه مربوط به شهدای جنگ چاداران و... است.

ظروف سفالی منقوش سبک اردبیل، اسگرافیاتو، فقاع، چینی های آبی و سفید عصر صفوی، خمره های سفالی، ظروف شیشه ای دوران تاریخی و اسلامی، ظروف زرین فام، اشیاء فلزی با کابری های مختلف رزمی و آیینی از دوران پیش از تاریخ تا اسلامی از دیگر آثار به نمایش درآمده در این موزه است.

همچنین بخشی از این موزه به نمایش سکه های کشف شده از استان از جمله سکه های منحصر بفردی از سکه های طلای بیزانس، اوایل اسلام و سکه های نفره متعلق به شاهان صفوی تعلق دارد.

بازسازی سایت باستان شناسی قلعه بوینی یوغون در موزه

یکی از مهمترین بخش های موزه باستان شناسی اردبیل سایت باستان شناسی قلعه بوینی یوغون در روستای کورعباسلو است. منطقه‌ای که مطالعات تاریخ آن را به عصر آهن رسانده و هم اکنون اسکلت زنی که به شکل جنینی آرمیده در این سایت به نمایش گذاشته شده است.

به گفته سرپرست امور موزه های استان اردبیل قلعه بوینی یوغون به مانند بسیاری از قلعه‌های نظامی و تاریخی اردبیل در زمان اشکانی رونق داشته است.

فردین عینی در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از دلایل توجیه این مسئله را افزایش جمعیت و پشتیبانی منطقه در جنگ های ایران و روم می داند و با بیان اینکه قلعه بوینی یوغون هم کاربرد نظامی و هم مسکونی داشته است، اضافه کرد: اسکلت زن در موزه باستان شناسی متعلق به دوره پیش از تاریخ تا شکل گیری اسلام است.

وی تاکید کرد: علت دفن با اشیا به نوعی اعتقاد به معاد و بازگشت به زندگی دیگر است و به همین دلیل اشیایی برای استفاده مجدد با مرده دفن می شده است.

سرپرست امور موزه های استان دفن به شکل جنینی را بازگشت انسان به آغوش زمین مادر می داند و تاکید دارد که تمامی تفاسیر بر اساس اندیشه انسان امروز است و رموز اندیشه انسان های اولیه به صورت کامل کشف نشده است.

به گفته وی اگر زمان مرگ فرد قبل از ظهر بود روبه شرق و خورشید، اگر بعد از ظهر رو به غرب و اگر شب زمان مرگس بود به پشت و رو به ماه دفن می کردند.

نمایش ۳۲۷ اثر از تاریخ چهار هزار ساله

موزه باستان شناسی اردبیل علاوه بر اینکه باستان شناسی قابل توجهی از خطه این منطقه را به نمایش گذاشته است، ۳۲۷ اثر از چهار هزار سال قبل تا دوره قاجار را نیز در خود جای داده است.

آثاری که با مجموعه آثار موجود در انبار موزه رقم قابل توجهی را شامل می شود. این موزه یا این ویژگی ها امروز سهم قابل توجهی در معرفی آثار تاریخی استان دارد.

سرپرست امور موزه های استان با تاکید بر این اهمیت تصریح کرد: سفال و ریتون های چهار هزار ساله، سنگ استل مکتب پیرازمیان، چینی های موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و سکه های بیزانس که از طریق تجار به اردبیل رسیده است از جمله آثار این مجموعه است.

آثار شیشه‌ای موزه باستان‌شناسی بی همتا است

وی شاخصه این موزه را اشیا شیشه ای آن عنوان کرد که در تعداد و تنوع قابل توجه است و افزود: این تعداد شی شیشه ای که به صورت سالم اکتشاف شود در هیچ موزه ای مشابه نداشته و می توانیم با موزه آبگینه نیز رقابت کنیم.

به گفته عینی اشیا جمع آوری شده از تمامی نقاط استان بوده و به ویژه به دلیل تنوع و تراکم ریتون و اشیا سفالی در مشگین شهر و منطقه مغان آثار قابل توجهی از این شهرستان ها به نمایش درآمده است.

نمایش میراث فرهنگی بشر با قدمت یک میلیون سال

اما مهمترین بخش این موزه که در حال تکمیل است، آثار کشف شده از بررسی های هیئت باستان شناسی روسی در سال های ۸۳ تا ۸۴ از حوزه رود قزل اوزن به عنوان مهمترین منبع آبی اردبیل است.

گزارش هیئت روس تائیدی بود بر وجود اشیا سنگی و دست ساز که متعلق به اولین فرهنگ سکونت بشر بر روی کره زمین در یک میلیون سال قبل است. تا جایی که بعد از بررسی سطح الارض منطقه نوبت به بررسی رگه های زمین رسید تا بافت سطحی زمین را که در طول هزاره ها تغییر یافته مورد آزمایش قرار دهد.

عینی در این خصوص با بیان اینکه قدمت آثار حوزه قزل اوزن قدیمی ترین اکتشافات کشور محسوب می شود، تصریح کرد: از طریق ابزارها و نحوه ساخت آن می توان اندیشه انسان های اولیه را مورد مطالعه قرار داد.

موزه اردبیل دارای بیشترین آمار بازدید در بین موزه‌ها

وی همچنین با اشاره به بازدید گردشگران از این موزه تصریح کرد: موزه باستان شناسی اردبیل در بین موزه ها و نیز برخی از آثار تاریخی استان، به دلیل تنوع و جاذبه تاریخی و فرهنگی بیشترین بازدید را دارد.

سرپرست امور موزه های اردبیل با بیان اینکه این استان در شهرستان های دیگر از جمله مشگین شهر، خلخال، نمین و نیر نیز موزه باستان شناسی دارد، اضافه کرد: برای رونق موزه ها اغلب آثار کشف شده در موزه شهرستان ها بومی نگه داری می شود.

وی تاکید کرد: آثار شاخص و نمونه هایی که از نظر قدمت، نظریات علمی و مطالعات باستان شناسی بی نظیر است در برخی مواقع به مرکز استان ارسال می شود.

گردشگران می توانند با مراجعه به مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی علاوه بر بازدید از این مجموعه بی نظیر از بازارچه صنایع دستی، موزه ختایی و موزه باستان شناسی استان نیز دیدن کنند.


ویدیو مرتبط :
اختلاف نظر سازمان میراث فرهنگی و موزه ملی ایران بر سر آسیب به آثار تاریخی