نسخه کامل نظام جامع مسابقات قرآنی به‌زودی تنظیم می‌شود


رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درباره نحوه برگزاری سی وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن گزارشی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی در نشستی با عنوان «ارزیابی سی وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن» که با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی در خبرگزاری قرآنی ایکنا برگزار شد، با بیان اینکه مسابقات یکی از رویدادهای بزرگ تبلیغی و ترویجی قرآن است، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی سازمان اوقاف و دستگاه های مختلفی مسابقات قرآنی را برگزار کردند که اکنون سه دهه از آن می گذرد و نیازمند این امر است که تغییراتی در آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اولین موضوع تغییر، تغییر آیین نامه داوری بود که حدود شش سال پیش این اتفاق رخ داد و یکی از انتظارات این بود که آیین نامه چند سال گذشته بازبینی شود. ما در نشستی که در قم با حضور 50 نفر از اساتید برگزار کردیم حدود 20 تا 25 درصد این آیین نامه ویرایش شد.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند معنی محوری، تبلور خضوع در تلاوت و نکاتی که طی پنج سال قبل به دست آمده بود در تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا در آیین نامه اعمال و تمام این مباحث در مسابقات کشوری اجرا شد. ما برای اصلاح آیین نامه نقطه نظرات داوران را دریافت کردیم و سطح بندی نیز در مسابقات قرآن داشتیم که آن نیز باید تغییر می کرد. از زمانی که بنده ریاست مرکز امور قرآنی را در دست گرفتم بر این اصل معتقد بودم که باید در روند انتخابات نفرات برتر تغییراتی صورت بگیرد و پیشنهاد ما در ستاد عالی این بود که به جای اینکه ما رتبه های اول، دوم و سوم را داشته باشیم، حد نصابی را تعیین کنیم و نمرات 10 سال گذشته شرکت کنندگان نیز مورد بازبینی قرار گیرد و برای شرکت کنندگان حد نصاب ممتاز و عالی تعیین شود. اینگونه حتی همه فینالیست ها که حد نصاب را کسب کنند به عنوان نفرات برگزیده مطرح می شوند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: یکی از برنامه های سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم این است که ما اسامی شرکت کنندگان را به داوران معرفی نمی کنیم، خوشبختانه تمام اساتید و داوران از این موضوع استقبال کردند. ما برنامه های آموزشی را برای شرکت کنندگان داریم که اولین دوره آموزشی در مشهد مقدس بود و قصد داریم در سایر استان ها هم یک اردویی برای برگزیدگان و شرکت کنندگان برگزار کنیم. همچنین قبل از برگزاری مسابقات یک اردوی کشوری نیز برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر کلیات بحث سطح بندی را در سال پیش مطرح نمی کردیم ممکن بود امسال با مشکلاتی روبرو شویم، گفت: شاید اجرای این برنامه برای سال اول نقص هایی داشته باشد اما با استفاده از نظرات کارشناسان می توانیم از این طرح به نحو بهینه استفاده کنیم. ما با این اقدامات می خواهیم سلامت و تاثیرگذاری مسابقات بیشتر شود. ما اگر خشوع و توجه در تلاوت را می خواهیم باید یکسری از نکات را در برپایی مسابقات رعایت کنیم.

حسینی گفت: باید بدانیم که ما در مسابقات می خواهیم کار آموزشی انجام بدهیم و نباید فضای شرکت کنندگان صرفاً یک فضای رقابتی باشد. مسابقات قرآنی باید برای تمام شرکت کنندگان لذت بخش باشد. اگر تغییراتی در مسابقات قرآنی اوقاف اعمال شود این تغییرات به سایر مراکز هم تسری پیدا می کند.

در ادامه این نشست تخصصی، سیدمحسن موسوی بلده، استاد و پیشکسوت قرآنی گفت: در مسابقات قرآنی امسال یک اتفاق مثبت رخ داد و آن این بود که ما به جای داشتن یک نفر به عنوان نفر برگزیده، سطح بندی با عنوان ممتاز و یا عالی داشتیم که البته این موضوع هم مشکلاتی دارد که باید رفع شود. بحث عمده ای که اکنون در مسابقات قرآنی وجود دارد بحث استرس قاریان و شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی است که ما این حالت را در هیچ کشور دیگری نداریم.

وی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که اصطلاح قاری بین المللی برداشته شود. این اصطلاح باعث شده که استرس هایی به وجود بیاید. ما با انتخاب یک فرد به عنوان نفر برگزیده در مسابقات تمام تخم مرغ ها را در سبد یک فرد قرار می دهیم و اینگونه به سایر افراد که رتبه های دوم یا سوم را به دست آورده دیگر توجهی نمی شود. مسابقه تعیین کننده مقام قاری نیست، قاری قرآن خودش باید خودش را مطرح کند. اینکه ما هر سال یک نفر را به عنوان قاری بین المللی انتخاب کنیم کم کم باید برداشته شود. نفس مسابقه مضر نیست اما این تعیین سطح بندی ها سبب شده که آسیب هایی به شرکت کننده برسد. این صف بندی قاریان به ممتاز و عالی خوب است اما باید مقدمات آن نیز رعایت شود.

در ادامه علی اکبر حنیفی، یکی دیگر از استادان و پیشکسوتان قرآنی با بیان اینکه اولین مشکلی که بیش از تمام مشکلات به آینده قرآنی کشور لطمه می زند، فقدان استراتژیک در برگزاری مسابقات قرآنی است، گفت: ما در حال حاضر برای مسابقات هیچ استراتژی خاصی نداریم. ما با تدوین آیین نامه حفظ خود را به 40 سال قبل برگرداندیم. در مسابقات قرآنی ما همه مراحلی که در قرائت قرآن باید رعایت شود به صورت همزمان برگزار می شود و این کار درستی نیست. مثل این است که خطاطان اگر بخواهند مسابقه بدهند با تمام تفاوت هایی که در این مقوله وجود دارد همگی در یک سطح شرکت کنند. داوران ما می گویند ترتیل باید ساده باشد که این اصلاً حرف درستی نیست. من می خواهم بدانم که داوران مسابقات قرآنی از کجا انتخاب می شوند. آیا آیین نامه و سطح بندی خاصی برای داوران وجود دارد؟ ما باید رقابت در مراحل پایین مسابقات را داشته باشیم و در مسابقات سطح بالا با دقت افراد را انتخاب کنیم. ولی اکنون این طرح در بین سازمان ها و نهادها وجود ندارد.

وی گفت: بهتر است برای نفرات اول یک حد نصاب قرار بدهیم و هر کس به این حد نصاب رسید جزء نفر اول به حساب آید. یکی دیگر از نقص های ما در مسابقات قرآنی عدم رعایت اعتدال در انتخاب قطعه هاست که این ضعف بزرگی نیست و من نمی دانم تا کی ادامه دارد. متاسفانه برخی از داوران ما امتیازات را به صورت سلیقه ای به شرکت کنندگان می دهند. اعتراض حق شرکت کننده است ولی آیا واقعاً در این چند سال به اعتراض شرکت کنندگان رسیدگی شده است. برخی از داوران نه برای جلب رضای خدا بلکه برای جلب رضای متسابقین نمرات را بالا و پایین می کنند و این غیرعادلانه است.

وی گفت: اگر کسی نسبت به نتیجه مسابقات اعتراض دارد باید بتواند این را در هیات نظارت مرکزی بیان کند که ما ابتدا باید این هیات را تاسیس کنیم. ما حتی در مسابقات یک ناظر قسم خورده مستقل نداریم که بخواهیم از آن استفاده کنیم. یکی دیگر از مشکلات این است که ارگان های زیادی مسابقات را برگزار می کنند که کار خوبی است اما نفرات برتر خود را به مسابقات سراسری می فرستند ولی آنها در این مسابقات به صورت مستقیم شرکت نمی کنند بلکه ابتدا به بخش مقدماتی می روند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه بحث استراتژی مسابقات همان بحث نظام جامع مسابقات است که ما آن را دنبال می کنیم، گفت: ما یک کمیته برنامه ریزی مسابقات داریم که چشم اندازها را در آنجا تعیین می کنیم و قدم اول ما در راهبردها و اقدامات کلان مسابقات فرمایشات مقام معظم رهبری است که اگر به آنها جامه عمل بپوشانیم دیگر با این مشکلات که امروز داریم روبه رو نمی شویم. ما در برگزاری مسابقات باید تقویم داشته باشیم.

وی گفت: گاهی در کشور سه تا چهار مسابقه همزمان برگزار می شود که این همزمانی هم کار رسانه ها، داوران و هم کار شرکت کنندگان را سخت می کند. ما اگر در کشور نظام جامع پزشکی و مهندسی داریم باید برای داوران مسابقات قرآن هم یک نظام سطح بندی داشته باشیم. برای انتخاب داوران ما هیچ فشاری از سوی هیچ کسی نداریم و فقط پیشنهاداتی را برای انتخاب داوران به ما ارائه می دهد. ما تا شش ماه آینده نسخه کامل نظام جامع مسابقات را تنظیم می کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خانه کامل نسخه تایلندی....به زودی