نیاز بیماران سکته‌مغزی به توانبخشی/ابتلای سالانه 2000 تن به ضایعات نخاعی


مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با اشاره به اینکه دو سوم بیماران دچار سکته مغزی نیاز به خدمات توانبخشی دارند، گفت: با توجه به افزایش سن جمعیت و امید به زندگی در کشور نیازهای توانبخشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمد تقی جغتایی در نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز با بیان اینکه توانبخشی یکی از ارکان اساسی نظام سلامت شمرده می‌شود و توجه به این موضوع در کشور حائز اهمیت است، افزود: در حال حاضر نوع بیماری‌ها در کشور تغییر یافته و به سمت بیماری‌های غیرواگیر پیش رفته است.

افزایش سن و امید به زندگی نیازهای توانبخشی را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین با توجه به این مسائل در کشور باید بیشتر از گذشته به موضوع توانبخشی توجه شود.

وی اظهار کرد: دو سوم بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند نیاز به خدمات توانبخشی دارند. در آمریکا از 750 هزار نفری که دچار سکته مغزی می‌شوند، 20 درصد فوت می‌کنند و بقیه نیاز به خدمات توانبخشی دارند. در کشور ما نیز رویه به همین صورت است و کم تحرکی در محیط کار، تغییر سبک زندگی افراد و اختلالات استخوانی- عضلانی از جمله مواردی است که نشان دهنده ضرورت ارائه خدمات توانبخشی در کشور است.

جغتایی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر بیمارانی که دچار اختلالات تکاملی می‌شوند، زنده می‌مانند، تصریح کرد: این موضوع از یک جهت خبر خوبی است و از سوی دیگر، حکایت از لزوم افزایش سطح خدمات توانبخشی دارد.

به گفته وی، اگر خدمات توانبخشی به موقع و سریع به بیماران نیازمند ارائه شود، فرد می‌تواند زندگی خود را به صورت متداول و با حداقل مشکلات طی کند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی به توجه وزارت بهداشت به موضوع توانبخشی اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم بخشی از خدمات توانبخشی را در نظام شبکه سلامت ادغام کنیم. این مسئله سبب اجرای رویکردهای پیشگیرانه، غربالگری و تشخیص زودرس نیز می‌شود.

جغتایی ادامه داد: در حوزه درمان طراحی نظام ارزیابی و ارجاع مهم است؛ به طور مثال باید پروتکل تشخیص بیماری‌های مغزی در بیمارستان به خوبی انجام شود و مداخلات توانبخشی نیز به خوبی صورت گیرد تا شاهد نتایج و موفقیت‌های به‌هنگام باشیم.

وی با اشاره به اینکه کمبود تخت توانبخشی و مراکز جامع توانبخشی در بیمارستان‌های عمومی و تخصصی بسیار احساس می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که 2000 تخت بستری توانبخشی طی دو سال اضافه کنیم، به طور نسبی نیازهای اولیه توانبخشی رفع می‌شود ولی این میزان کافی نیست.

جغتایی به موضوع راهنماهای درمانی در حوزه توانبخشی نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر راهنمای بالینی ارائه خدمات توانبخشی نداریم و حوزه درمان وزارت بهداشت با همکاری انجمن‌های علمی در حال تهیه آن است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه توانبخشی گفت: نیاز است بخش خصوصی مراکز توانبخشی مستقلی را تاسیس کند یا اینکه در کنار بیمارستان‌های عمومی، واحدهای توانبخشی را نیز فعال کنند.

عدم پوشش بیمه‌ای بخش عمده‌ای از خدمات توانبخشی

وی تصریح کرد: بسیاری از خدمات توانبخشی در حال حاضر تحت پوشش بیمه‌ها نیست و این موضوع باید مورد توجه سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد. البته تعرفه بسته خدمتی توسط بیمه‌ها تعریف شده ولی کامل نیست. باید مراکز جامع توانبخشی حداقل در مراکز اصلی استان‌های بزرگ فعال شود تا بتوانیم خدمات مناسبی در این حوزه به بیماران نیازمند ارائه دهیم.

در ادامه، دکتر رضا سلمان روغنی، دبیر علمی نوزدهمین کنگره ،در حاشیه این مراسم ضمن اشاره به بروز سالیانه 2000 ضایعه نخاعی در کشور، افزود: بخش عمده‌ای از این مشکلات مربوط به تصادفات رانندگی و جاده‌ای است. در هیچ کشوری روش درمانی قطعی برای مبتلایان به ضایعات نخاعی حتی با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود ندارد؛ بنابراین تنها راه برای احیای این بیماران و بهبود کیفیت زندگی آنها با استفاده از روش‌های توانبخشی و طب فیزیکی است.

روغنی تصریح کرد: افزایش توان این گونه بیماران و مستقل کردن آن‌ها در انجام امور زندگی از مهم‌ترین اهداف این رشته است که می‌تواند حتی برای 95 درصد مبتلایان به ضایعات نخاعی جایگزین اعمال جراحی شود. جراحی‌هایی که برای رفع ضایعات نخاعی صورت می‌گیرد مشکلات و عوارض زیادی مانند چسبندگی و تنگی نخاعی ایجاد می‌کند که می‌تواند ناتوان کننده باشد، از این رو اهمیت خدمات توانبخشی بیش از پیش نمایان می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فناوری برای توانبخشی بیماران سکته مغزی