سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با آرمان: برخی عمدا مطالبات از دولت را بالا می‌برند


مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با آرمان: برخی عمدا مطالبات از دولت را بالا می‌برندآرمان/ متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


اصولگرایان چه استراتژی‌ای برای رقابت با حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری۹۶ در پیش خواهند گرفت؟آیا جریان اصولگرا با علم به سنت هشت ساله ریاست‌جمهوری در ایران به صورت منفعلانه وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد یا اینکه از تمام امکانات خود برای چهار ساله شدن دولت روحانی استفاده خواهد کرد؟ گزینه‌های احتمالی اصولگرایان برای رقابت با روحانی چه کسانی هستند؟آیا اصولگرایان از چهره‌های سنتی خود استفاده خواهند کرد یا اینکه به دنبال ظهور چهره‌های جدید خواهند بود؟آیا اصولگرایان حاضر هستند در صورت ضرورت از محمود احمدی‌نژاد حمایت کنند؟برای پاسخ به سوالات«آرمان» با مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت‌وگو کردیم. مبلغ معتقد است: « بخشی ازاصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به دنبال یک چهره و جریان جدید و قوی برای رقابت با آقای روحانی خواهند رفت و احتمال کمتری وجود دارد که از چهره‌های گذشته خود استفاده کنند.» در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با مرتضی مبلغ را از نظر می‌گذرانید:
چرا اصولگرایان در انتخابات هفتم اسفند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا نکردند؟
هنگامی می‌توان درباره هزینه‌های شکست یک جریان سیاسی صحبت کرد که آن جریان با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود وارد رقابت سیاسی شده و در نهایت موفق نشده به اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست پیدا کند. این در حالی است که در انتخابات هفتم اسفند جریان اصولگرا چنین شرایطی نداشته است. اصولگرایان در انتخابات گذشته تنها با اتکا به ردصلاحیت اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین رقیب سیاسی خود پا به رقابت‌های انتخاباتی گذاشتند و گمان می‌کردند یک پیروزی مجانی و بی‌دردسر به دست خواهند آورد. با این وجود مردم در روز انتخابات طرحی نو درانداختند و نشان دادند بیرون کردن رقیب از صحنه رقابت، پشتوانه محکمی برای پیروزی نیست. مردم در انتخابات هفتم اسفند به صورت سلبی به تندروهای سیاسی«نه» گفتند و اجازه ندادند کسانی که تلاش می‌کنند به جای مردم تصمیم بگیرند وارد مجلس شوند. از سوی دیگر با حمایت ازاصلاح‌طلبان واعتدالگرایی به صورت ایجابی خواستار حرکت کشور در مسیر اعتدال و عقلانیت شدند.
پس از انتخابات هفتم اسفند برخی از تئوریسین‌های اصولگرایی به نقد درون‌گروهی پرداختند. به نظر شما اصولگرایان پس از هفتم اسفند به سمت تجدیدنظر در رویکردهای خود با توجه به واقعیت‌های جامعه حرکت خواهند کرد یا اینکه تلاش می‌کنند برای جریان پیروز و دولت آقای روحانی رقیب‌تراشی کنند؟
اصولگرایان قبل از انتخابات به دو دسته تقسیم شده بودند؛ دسته‌ای از اصولگرایان همچنان تلاش می‌کردند به رویکردهای گذشته خود پایبند باشند و همچنان در مسیری حرکت می‌کردند که دولت‌های نهم و دهم پیشرو آن بودند. دسته دیگر اما که از وجدان بیدارتری برخوردار بودند حاضر نبودند با تندروها و کاسبان تحریم‌ها بر سر یک سفره بنشینند و حساب خود را از آنان جدا کردند. از سوی دیگر رای قاطع و منطقی مردم در روز هفتم اسفند سبب جدایی بیشتراین طیف از جریان تندرو شد. با منزوی‌تر شدن تندروها از صحنه سیاسی کشور و استقبال مردم از معتدلین هر دو جناح سیاسی عملا فضای سیاسی کشور به سوی اعتدال و خرد جمعی حرکت کرد. مساله دیگری که انشقاق و شکاف را در جریان اصولگرایی عمیق‌تر کرد رفتارها وراهبردهای سازنده و همراه با عقلانیت جریان اصلاحات در فضای سیاسی کشور بود. در سال‌های‌ اخیر اصلاح‌طلبان همواره به دنبال منافع ملی وتعامل وگفت‌وگوی ملی و وحدت بودند تا به چالش‌های مخرب و بی‌پایان خاتمه داده شود. اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان از فشارهای جریان رقیب آزرده نشدند و همچنان در مسیر عقلانیت حرکت کردند. با این وجود به نظر می‌رسد هرچه تعداد تندروها در فضای سیاسی کشور کمتر شود به همان اندازه هیجانات و افراط‌گری‌های آنان تشدید خواهد شد. تندروهای سیاسی نشان داده‌اند حاضر نیستند از گذشته خود درس بگیرند و به همین دلیل همچنان به رویکردهای تنش آمیز خود ادامه می‌دهند. تندروها همواره به صورت خطی حرکت می‌کنند و تمایل دارند راهی را که در پیش گرفتند بدون هیچ گونه تامل و تجدید نظری ادامه بدهند. این وضعیت پس از هفتم اسفند نیز ادامه داشته است و به همین دلیل هجمه‌ها علیه دولت آقای روحانی بیشتر از گذشته شده است.
دولت آقای روحانی درابتدا تلاش کرد تحریم های بین المللی را از بین ببرد و سپس به مسائل داخلی بپردازد. با این وجود به نظر می رسد دولت آقای روحانی با خلأ استراتژی در مرحله پسابرجام روبه رو شده و دست به عصا حرکت می کند.
دولت آقای روحانی با خلا استراتژی در مرحله پسا برجام روبه‌رو شده و دست به عصا حرکت می‌کند. در دوران پسا برجام برخی از تندروهای آمریکایی تلاش کردند با تحت فشار قرار دادن ایران به دستاوردهای جدیدی دست پیدا کنند. از سوی دیگر تندروهای داخلی نیز با رفتارهای تخریب گرانه خود تلاش کردند عرصه را بر دولت آقای روحانی تنگ کنند. در نتیجه این مساله‌ای طبیعی است که در چنین شرایطی آقای روحانی نمی‌تواند به راحتی برنامه‌های خود را جلو ببرد و مجبور می‌شود با ملاحظات بیشتری حرکت کند. دولت روحانی مجبور است برای خنثی‌سازی کارشکنی‌ها با دقت وتدابیر خاصی حرکت کند تا به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کند. متاسفانه عده‌ای بدون در نظر گرفتن منافع ملی در دوران پسابرجام بی‌محابا علیه دولت تاخت و تاز می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دولت در یک فضای مناسب مسیر خود را دنبال کند. البته از این نکته نیز نباید غافل شویم که هر دولتی دارای نقاط ضعف و قوت است و دولت آقای روحانی نیز از این وضعیت مستثنا نیست. با این وجود نقاط ضعف دولت که بیشتر در مدیریت سیاسی و همچنین برخی برنامه‌های اقتصادی است، نسبت به اقدام‌های مخرب تندروها یک امر فرعی است و در روند کلی دولت تاثیرگذار نیست. آقای روحانی از ابتدای ریاست‌جمهوری خود تاکنون مسیر مناسبی را برای اداره کشور برگزیده و از ابزارها و استراتژی مناسبی استفاده کرده است. نکته دیگر اینکه مناسبات ایران و کشورهای غربی دارای پیچیدگی‌های خاصی است و نمی‌توان انتظار داشت یک شبه و طی مدت چند ماه حالت طبیعی به خود بگیرد. به نظر من اگر مخالفان دولت آقای روحانی در داخل کشور اندکی وجدان به خرج داده و نسبت به مواضع مخالفان برجام در داخل آمریکا تامل و تفکر می‌کردند متوجه می‌شدند که برجام یک دستاورد بزرگ برای ایران بوده که سبب اعتراضات داخلی در آمریکا شده است. نکته دیگر اینکه برخی تلاش می‌کنند عامدانه وبه صورت انفجاری مطالبات متراکم بیش از اندازه‌ای را در مساله برجام در فضای داخلی دامن بزنند تا از نظر روانی دولت تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. تحریم‌ها و قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر شده است علاوه براینکه از نظر سیاسی و اقتصادی برای ما مضر بوده از جنبه روانی نیز در عرصه بین‌المللی تاثیر منفی از خود بر جای گذاشته است. در نتیجه نمی‌توان توقع داشت آثار روانی منفی تحریم‌های بین‌المللی که چندین سال نیز طول کشیده به صورت دفعی و یک شبه از بین برود. به همین دلیل آقای روحانی باید در ابتدا با مثبت‌سازی سیاست خارجی زمینه را برای اقدامات بعدی ایران مهیا کند. مخالفان برجام با بالا بردن مطالبات جامعه از برجام تلاش می‌کنند این نکته را به افکار عمومی القا کنند که برجام هیچ دستاوردی برای کشور نداشته و استراتژی دولت در این زمینه اشتباه بوده است.
استراتژی اصولگرایان برای رقابت با آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶چیست؟ گزینه‌های احتمالی اصولگرایان برای رقابت با آقای روحانی چه افرادی هستند؟آیا احمدی‌نژاد نیز جزو گزینه‌های اصولگرایان است؟
جریانی که در دوران قبل از برجام به منافع گسترده‌ای دست پیدا کردند و ثروت‌های افسانه‌ای به جیب زدند از مدت‌ها قبل با عملیات‌ روانی تلاش کردند مانع از تحقق برنامه‌های آقای روحانی شوند. با این وجود در روز هفتم اسفند مردم به این رویکرد پاسخ کاملا منفی دادند و با به حاشیه راندن افراطیون فضای جدیدی را برای آینده سیاسی ایران رقم زدند. در شرایط کنونی نیز این عده ساکت ننشسته‌اند و با ایجاد ارعاب در فضای عمومی نسبت به سیاست‌های دولت و برجام تلاش می‌کنند جامعه را از نظر روانی علیه دولت ترغیب کنند. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد استراتژی اصلی تندروها مرعوب کردن مردم در مقابل دولت است. این اتفاقات در ماه‌های پس از دوم خرداد۷۶ نیز در کشور رخ داد. درآن مقطع زمانی تندروها با برهم زدن آرامش روانی جامعه به شکل‌های 


ویدیو مرتبط :
اعلام نکردن دقیق مبلغ مطالبات بانکی نشانه عدم شفافیت اس