سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واشنگتن پست: دولت اوباما نگران اثر تنش‌های عربستان و ایران بر مذاکرات سوریه است


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی در مطلبی درباره تاثیرات تنش‌های عربستان سعودی و ایران، از تلاش دولت اوباما برای حفظ فاصله خود با این موضوع خبر داد.

روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی تصریح کرد: «رویکرد محتاطانه دولت اوباما به شعله‌ور شدن تنشها بین دو قدرت بزرگ خاورمیانه، نشاندهنده بی میلی برای حمایت از یکی از طرف‌ها در اختلافی است که معتقد است در آن هر دو طرف در اشتباه هستند، می‌باشد و همچنین این حس را دارد که مداخله قوی آمریکا تاثیر کمی خواهد داشت و شاید باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد».

در ادامه این مطلب با اشاره به تماس‌های تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی و همچنین وزیر دفاع و پسر عربستان سعودی تصریح کرد: «جان کری از هر دو طرف خواست از شدت اختلافشان بکاهند؛ ‌اختلافی که با اعدام یک روحانی برجسته شیعه توسط سعودی‌ها، حمله به سفارت سعودی در تهران و قطع روابط دیپلماتیک با ایران تشدید شد».

از نظر این روزنامه، تلاش دولت اوباما آن است که روابط مستحکم با عربستان سعودی را حفظ کند کشوری که «تولیدکننده بزرگ نفتی و قدرتی منطقه‌ای است و به اکثریت سنی آن در موضوع مقابله با گروه‌های تروریستی از قبیل القاعده و داعش، به عنوان بخشی از مشکل و همچنین بخشی از راه‌حل دیده می‌شود».

واشنگتن پست در ادامه نوشت: «اینطور به نظر می‌رسد که بیانیه‌های دولت اوباما بیشتر از سعودی‌ها به خاطر تحریک درگیری(با ایران) انتقاد می‌کند؛ ‌درگیری که می‌تواند مذاکرات بین اپوزیسیون سوریه و دولت رئیس‌جمهور بشار اسد برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور را تضعیف کند».

این روزنامه ادامه داد: «در حالی که مقامات آمریکایی و حتی دولت روسیه که با ایران و سوریه ائتلاف کرده، حمله به سفارت سعودی در تهران را محکوم کردند، اما توجهات بیشتر روی عربستان سعودی متمرکز شده است».

رسانه آمریکایی با اشاره به اعدام رهبر شیعیان عربستان نوشت: «مقامات دولت(آمریکا) و کارشناسان خاورمیانه اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعه سعودی را ابتدائا به موضوع نگرانی‌های داخلی برآمده از نیازی که خاندان سلطنتی برای دلجویی کردن روحانیون پرنفوذ سنی این کشور نسبت دادند».

در این گزارش خبر داده شده که سعودی‌ها چند هفته قبل به مقامات آمریکایی درباره اعدام دسته‌جمعی چند ده «تروریست» اطلاع داده بودند اما اعدام آیت‌الله النمر برای دولت اوباما «موضوعی غافلگیر کننده» بود.

واشنگتن پست نوشت: «مقامات آمریکایی گفتند که آنها در محافل خصوصی از سعودی‌ها خواسته بودند که النمر را از طرح‌هایشان برای اعدام خارج کنند. حضور النمر در بین 47 اعدام شده برای دولت(آمریکا) موضوعی غافلگیرکننده بود».

در پایان این گزارش هم می‌خوانیم: «با توجه به آنکه دیگر نمی‌شود اعدام را به عقب برگرداند، کری و دیگر مقامات آمریکایی در تماس با سعودی‌ها روی تلاش برای به عقب برگرداندن قطع روابط دیپلماتیک(بین ریاض و تهران) تمرکز کرده‌اند. به گفته مقامات آمریکایی، تاکنون سعودی‌ها نپذیرفته‌اند اما نه هم نگفته‌اند».
انتهای پیام/م

http://fna.ir/5K845P


ویدیو مرتبط :
اعتراض واشنگتن پست به مسابقه کاریکاتور ترامپ در ایران