سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سیاست روز: عروس خاورمیانه گرفتار جنون سعودی


سیاست روز: عروس خاورمیانه گرفتار جنون سعودیسیاست روز/ متن پیش رو در سیاست روز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان در ادامه سیاست‌های ریاض در جنگ نرم علیه نیروهای مقاومت و وحدت لبنان در منطقه، ادعا کرد حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن، در قاچاق مواد مخدر به عربستان نقش دارند.
سرتیپ «منصور الترکی» سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان در کنفرانس خبری ادعا کرد نیروهای حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و «علی عبدالله صالح» رئیس حزب کنگره مردمی یمن در تروریسم در قاچاق مواد مخدر در عربستان نقش دارند.الترکی گفت: ما دقیقا منابع اصلی قاچاق مواد مخدر به عربستان را نمی‌دانیم اما بخوبی آگاهیم که کسانی که ما را با تروریسم هدف قرار دارند، دقیقا همان کسانی هستند که در قاچاق مواد مخدر نقش دارند و بعید نمی‌دانیم که در این مسئله نقش داشته باشند.
الترکی در این کنفرانس خبری که در باشگاه افسران برگزار شد، در ادامه ادعاهای بی‌پایه خود بدون ارائه هیچ مدرک مستندی گفت: گزارش‌های بین‌المللی حاکی از آن است که از اراضی سوریه برای عملیات تولید آمفیتامین استفاده می‌شوند و سوریه به بزرگترین کشور تولید این ماده برای گروه‌های جنگجو در آن تبدیل شده است. قاچاق این مواد به عربستان به معنای قرار داشتن یک نظام یا گروه مشخص در پشت این قاچاق نیست.
وی در ادامه وجود کارخانه تولید مواد مخدر در عربستان یا دخالت زنان در قاچاق این مواد را تکذیب کرد.
او در حالی گفته است که بعید نمی‌داند انصارالله و حزب‌الله در قاچاق مواد مخدر به عربستان، نقش دارند، که چندی پیش لبنان یک شاهزاده سعودی را به همراه هزاران قرص روانگردان و مواد مخدر در فرودگاه بیروت بازداشت کرد و تلاش‌های عربستان و فشار این کشور بر لبنان هنوز سبب آزادی او نشده است.این اتهام عربستان، همان اتهامی است که آمریکا به حزب‌الله می‌زند و سید حسن نصرالله معتقد است که برای تخریب وجهه حزب‌الله، به مقاومت لبنان نسبت داده می‌شود.بهمن‌ماه گذشته اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) مدعی شده بود که چندین نفر از اعضای حزب‌الله را به اتهام استفاده از میلیون‌ها دلار از فروش ماده مخدر «کوکائین» در آمریکا و اروپا برای خرید سلاح در سوریه دستگیر شده‌اند.
اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا اعلام کرد که در بین افراد دستگیر شده از حزب‌الله، «محمد نورالدین» به چشم می‌خورد که مقامات آمریکایی مدعی هستند پولشوی لبنانی برای بازوی مالی حزب‌الله به حساب می‌آید .
شبکه سعودی العربیه نیز چندی پیش ادعا کرده که حزب الله لبنان یک سوم ثروت خود را از راه فروش مواد مخدر به دست می‌آورد. برای اثبات این ادعا اعلام کرد که در سبتامبر سال ۲۰۱۲ یکی از اعضای برجسته در مجلس نمایندگان آمریکا فاش کرده که حزب الله لبنان ۳۰درصد از درآمد سالیانه خود را از قاچاق، تولید و فروش مواد مخدر کسب می کند.این نماینده پا را در این اتهامات فراتر از حد معمول گذاشت و مدعی شد که گروههایی وابسته به وزارت اطلاعات ایران نیز با استفاده از خطوط هوایی و راههای دریایی و زمینی مواد مخدر را از لبنان به ایران و برعکس و سپس به اروپا، آفریقا و از طریق آمریکای لاتین و مکزیک به ایالات متحده برای فروش به شبکه‌های مافیایی مواد مخدر منتقل می‌کنند. در همین راستا بود که شماری از شخصیت‌های سیاسی و حقوقی آمریکا در دسامبر ۲۰۱۱ علیه برخی از موسسه‌های مالی آمریکایی- لبنانی در ایالات متحده شکایت کردند اما «سید حسن نصرالله» پس از آغاز موج این اتهام‌زنی‌ها به حزب‌الله درباره تجارت مواد مخدر و پولشویی گفت که آمریکا این اتهام‌های را به دلیل اعمال فشار بیشتر بر مقاومت در لبنان و سوریه مطرح می‌کند و در چارچوب جنگ نرم علیه مقاومت است.نصرالله گفته بود: آمریکا تلاش می‌کند با اعمال فشار جدید و وارد کردن اتهاماتی از قبیل تجارت مواد مخدر و پول شویی، حزب الله را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.خبر دیگر آنکه سفیر عربستان در لبنان اعلام کرد کشورش از اقدامات دولت لبنان راضی نیست و انتظار دارد در راستای حل بحران به وجود آمده بین دو کشور بهتر عمل کند.
عربستان در هفته جاری وعده سه-چهار ساله خود برای تأمین قرارداد تسلیحاتی لبنان فرانسه را لغو کرد و از اتباعش خواست لبنان را ترک کنند و به این کشور سفر نکنند.عربستان دیگر کشورهای عربی را نیز به دنبال خود ترغیب کرد که از اتباعشان بخواهند به لبنان سفر نکنند. ریاض طی چند روز گذشته فشار سیاسی زیادی بر لبنان وارد کرده است تا جایی که دولت لبنان با تشکیل جلسه‌ای اعلام کرد که حمایتش از ریاض مقابل حادثه سفارت سعودی در تهران را بار دیگر اعلام و آن را محکوم می‌کند.
«عواض عسیری» سفیر عربستان در لبنان در حاشیه دیدار شخصیت‌ها و هیأت‌های وابسته به احزاب سیاسی لبنان گفت: اقدام عربستان در خصوص منع سفر شهروندان خود به لبنان به این دلیل بوده است که عربستان سعودی نگران سلامتی شهروندانش است!.منابع وابسته به جریان «۸ مارس» لبنان با اشاره به سیاست خصمانه ریاض و لغو وعده کمک مالی و هشدار درباره سفر به این کشور، گفتند: تنبیه مالی لبنان بیش از هر کس دیگر به افراد وابسته به عربستان سعودی زیان می‌رساند.منابع سیاسی بلند پایه جریان «۸ مارس» (مقاومت و متحدان آن در لبنان) تأکید کردند: جنون عربستان سعودی توازن قوای داخلی لبنان را تغییر نخواهد داد و تنها باعث تضعیف جریان «۱۴ مارس» (متحد عربستان و غرب) و در رأس آن، «سعد الحریری» رئیس حزب المستقبل و جریان ۱۴ مارس خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری «النشره» لبنان، این منابع افزودند: تجربه‌های پیشین نشان داده است که هر گونه اقدامات تنبیهی در حق لبنانی‌ها در خلیج [فارس] به افزایش طرفداران حزب‌الله در لبنان منجر خواهد شد. نماینده پارلمان لبنان تاکید کرد که عربستان سعودی باید به خاطر تروریستی خواندن حزب‌الله، از مقاومت اسلامی عذرخواهی کند.«کامل الرفاعی» نماینده فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در پارلمان لبنان، بشدت از رفتار عربستان در قبال حزب‌الله انتقاد کرد.الرفاعی گفت: این عربستان است که باید از حزب الله عذرخواهی کند زیرا نخستین بار (ریاض) حزب الله را در لیست سیاه قرار داده و بر آن و طرفدارانش فشار آورد.یکی از سیاستمداران لبنانی خواستار امضای طوماری برای اخراج سفیر عربستان از لبنان شد.
«وئام وهاب»‌ رئیس حزب «التوحید» لبنان، خواستار اخراج سفیر عربستان از لبنان شد.
وهاب خواستار امضای طومار برای اخراج «عواض عسیری» سفیر سعودی از بیروت شد و گفت: او در امور داخلی لبنان دخالت و به لبنانی‌ها اهانت می‌کند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: سیاست روز


ویدیو مرتبط :
سیاست ما ، سیاست ما عین دیانت ماست ، سیاست روز ، سیاست ما ، دنیای سیاست