فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جای خالی مردم در سینما


محمود نظرعلیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اینکه مردم با سینما قهر کرده اند یا نه، در جریان نیستم، اما به تازگی استقبال از سینما تکانی خورده و وضعیت بهتری یافته است.
وی یادآورشد: وضعیت سینما، شاید در تهران که پایتخت ایران است و در برخی استان های دیگر خوب باشد.
نظرعلیان اظهار کرد: در شهر زنجان یک سالن بیشتر وجود ندارد و فیلم های خوبی اکران می شود و به تازگی دو فیلم را در این سینما بر روی پرده می برند، اما همچنان مردم آنگونه که باید به سینما دل نمی دهند.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: جای تاسف دارد که در استان زنجان غیر از مردم عادی و شهروندان، دوستان هنرمند نیز سینما نمی روند.
وی خاطرنشان کرد: شاید بهانه عده ای قیمت بالای بلیت آن است، از همین رو سینماداران به این فکر افتاده اند که برخی روزها فیلم ها با بلیت های نیم بها اکران شود، با این حال بازهم با استقبال مواجه نمی شود.
نظرعلیان ادامه داد: با فضاهای اکران فیلمی که پیش از این در شهر زنجان وجود داشت، رقابتی بین سینما داران ایجاد شده بود که منجر به افزایش حق انتخاب مردم و در نهایت استقبال از سینما می شد.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: 'نمی دانم از بی درایتی یا کم توجهی مدیران است که بدون حساب و کتاب، سینما را کوبیدند و ریختند زمین و زنجان دو سالن سینما را از دست داد'.
وی اضافه کرد: در صورتی که هر دو سالن نیز خوب بود و در بهترین نقطه شهر و در مقابل دید مردم قرار داشت و از آن استقبال می شد.
نظرعلیان ابراز کرد: این سالن ها نه فقط سینما بودند، بلکه یک فضای دائمی نیز به عنوان گالری ایجاد شده بود که از بین رفت و معلوم نیست که چه زمانی این دو سالن احیا خواهد شد.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: اغلب شهروندان با این سالن ها خاطره دارند و عمری به آنجا رفت و آمد می کردند.
وی افزود: در برخی شهرها مشکل را به گونه دیگری حل می کنند به طور مثال در تهران صاحبان سرمایه پردیس هایی را تعریف کرده اند و به جای یک سالن، چندین سالن دارند که یک مجموعه کاملی است و یک خانواده می تواند هم از فضای فرهنگی آن و هم از فیلم استفاده کند و هم حق انتخاب دارد.
نظرعلیان یادآورشد: در شهرستان کسی جرات سرمایه گذاری پیدا نمی کند، بارها افرادی نیز وارد شده اند، تا از مسئولان مکان بگیرند اما موفق نشده اند.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: کسی را می شناسم که با کلی سرمایه گذاری در شهرک کارمندان زنجان قصد ایجاد سینما را داشت، اما شهرداری اجازه نمی دهد.
وی اظهار کرد: اداره متولی کار فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در حالی که اداره کل به طور کامل موافق ساخت این سینما است، اما با این وجود موانع آن رفع نمی شود.
نظرعلیان خاطرنشان کرد: هم اکنون فیلم های موجود، در همان یک سالن که در بهترین نقطه شهر و در دسترس ترین منطقه است و همه می توانند از آن استفاده کنند، اکران می شود.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: رسانه های دیگری نیز هستند که فضا و فکر مردم را اشغال کرده اند.
وی تصریح کرد: متاسفانه سریال های خارجی و شبکه های ماهواره ای امان نمی دهند که مردم فیلم ایرانی ببینند و نمی دانم چگونه می توان مشکل را برطرف کرد.
نظر علیان ادامه داد: بارها گفته شده که مردم قهر کرده اند، امروز یا نوع فیلم ها مشکل دارد یا مردم نمی خواهند که از این فضا استفاده کنند.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: واقعیت این است که فیلم را باید در سینما دید و در آن فضا در تاریکی متمرکز شد و تماشا کرد.
وی پیشنهاد کرد تا برای علاقه مندی بیشتر شهروندان به ویژه جوانان هفته های فیلم برگزار شود.
نظرعلیان اضافه کرد: هفته فیلم، یعنی انجمن سینمای جوان یا خانه هنرمندان یا از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت هفتگی فیلم نمایش داده شود و مردم را به تماشای فیلم عادت دهند.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: با این هفته های فیلم مشتری برای سینماها تربیت می شود که تحقق آن مستلزم حمایت و سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه صاحب فیلم بر روی ساخت یک محصول فرهنگی که همان فیلم است، سرمایه گذاری می کند، ابراز کرد: فیلم ها در هفته یا در ماه باید عوض شود تا فیلم سازان سود هزینه های انجام شده را دریافت کنند و مسئولان فرهنگی شهر حمایت کنند تا برنامه هفته فیلم برگزار شود.
وی به نحوه تولید فیلم های با کیفیت برای جلب نظر مردم اشاره کرد و افزود: به نظر، برگزاری جشنواره های فیلم می تواند در این زمینه کارساز باشد.
نظرعلیان یادآورشد: اگر مسئولان شهر و استان در حوزه فرهنگی و هنری کمک و همیاری کنند می توان مشکل کمتر دیده شدن فیلم ها را به نوعی حل کرد، اما زمان بر است.
** سینما باید سواد رسانه ای مردم را ارتقا دهد
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: فلسفه وجودی سینما این بود که مردم را دور هم جمع کند و یک مرکز فرهنگی درست شود و مردم بتوانند در کنار هم با آرامش فیلم تماشا کنند و ممکن است این فیلم ادامه داشته باشد و پشت بند اکران یک برنامه نقد فیلم داشته باشند.
وی تاکید کرد: متاسفانه هم اکنون در سینما بعد از تماشای یک فیلم، منتظر می شویم تا فیلم دیگری بیاید، ای کاش حداقل پایان دوره اکران هر فیلم، جلسه نقد و بررسی آن برگزار می شد.
نظرعلیان با بیان اینکه در هفته فیلم این برنامه نقد و بررسی رخ می دهد، تصریح کرد: ممکن است تماشاچی سوال های زیادی داشته باشد، اما نمی داند که از چه کسی بپرسد، متخصص یا کارشناسی نیز در دسترس نیست که بتوان از وی جویا شد.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: این فضا را کم داریم اما در هفته های فیلم در شکل و قالب های مختلف نقد و بررسی رخ دهد.
وی اضافه کرد: سواد سینمایی مردم در جلسه های نقد و بررسی فیلم ها بالا می رود، اطلاعات افزوده می شود و شخصی که در آن جلسه شرکت می کند، با رضایت خارج می شود و چون اطلاعات جدیدی یافته است، راضی خواهد بود.
نظرعلیان ابراز کرد: در کل در تمام فضاهای فرهنگی و هنری، جای نقد و تحلیل خالی است در حالی که همین فضای نقد و تحلیل است که هنرمندان را هم رشد می دهد و هم سطح سواد بیننده را بالا می برد.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه این جلسه های نقد و بررسی در مقاطع مختلف به شکل پراکنده بود، از نبود برنامه ریزی برای این موضوع خبر داد.
وی افزود: جلسه های نقد و بررسی برای هر هنری که برای مردم برگزار یا اجرا می شود، کم است، در حالی که مردم باید از مرکزی پاسخ سوال های خود را دریافت کنند.
نظرعلیان یادآورشد: نقد آثار هنری علاوه بر آنکه در هنگام تحلیل و نقد، نقاط ضعف و قوت خود را پیدا می کند، مردم نیز خود را در آن سهیم می بینند و اطلاعات آنان در این زمینه افزایش می یابد.
** مرجع قانونی سنجش کیفیت فیلم ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: تهیه یک فیلم مراحلی دارد، فیلم نامه ای که نوشته می شود باید مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد تا موفق به دریافت مجوز ساخت شود.
وی با بیان اینکه وقتی مجوز گرفته شد، گروه تولید و سازنده برای ساخت فیلم دست به کار می شوند، اظهار کرد: در نهایت فیلم ساخته می شود و سازندگان موظف هستند مطلبی که نوشته شده را با محصول ساخته شده برای تطبیق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل دهند.
نظرعلیان اضافه کرد: در این مرحله فیلم یا در کل حذف می شود، یا اصلاحیه می خورد و یا تایید و به آن نوبت اکران داده می شود.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: در این مرحله بررسی محتوا و مضمون ساخت فیلم، با کسانی است که این فیلم نامه را می خوانند و برای ساخت تایید می کنند، غیر ممکن است فیلمی بدون پروانه نمایش و اکران ساخته شود.
وی تصریح کرد: در گام نخست برای افزایش کیفیت فیلم های ساخته شده، باید سطح سواد و نگرش ناظران بر فیلم سازی را افزایش داد.
نظر علیان خاطر نشان کرد: من مخالف این نیستم، فیلمی ساخته شود که مردم را بخنداند، خنداندن و احساساتی کردن مردم خوب است اما باید در چارچوب قانون باشد.
وی تاکید کرد: ضعیف با مبتذل بودن فرق دارد، بسیاری از فیلم ها در مرحله نخست و یا در مراحل بعدی تولید فیلم و حتی در مرحله دریافت پروانه اکران توقیف شده، چون ورای آن موضوعی که بوده، ساخته شده است.
نظرعلیان ادامه داد: هدف سینما خیلی والاتر از پخش فیلم است، سینما می تواند روحیه شهروندان یک شهر را عوض کند، فیلم این امکان را دارد و می تواند این معجزه را داشته باشد که در یک شهر، انقلابی به وجود آورد.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: در تاریخ سینما نیز از این نمونه ها وجود دارد، تصویر چون حرکت دارد، در مخاطب بالافاصله اثر می گذارد، اما ن


ویدیو مرتبط :
شهر خالی ، جاده خالی ، کوچه خالی ، خانه خالی