گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



مراکز آب گرم درمانی بهداشتی اردبیل معرفی شدند


شهرخبر: مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل عصر شنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی با اعلام این خبر گفت: از کل ۱۹ آبگرم سرعین ۱۲ مورد بهسازی شده و هیچ یک در ساختمان مشکلی ندارند.

محمد دانه زن تصریح کرد: عمده مشکلات به مشکلات رفتاری، ابزاری و تجهیزات بر می گردد تا جایی که سه‌ آبگرم در این شهر به صورت کاملا غیر بهداشتی معرفی شده اند که شامل پهن لو، ساری سو و بش باجی لار است.

وی با یادآوری اخذ ۱۶۶ نمونه میکروبی در سال گذشته از آب های گرم معدنی، اضافه کرد: از این تعداد ۴۴ مورد مثبت و ۱۲۲ مورد منفی بوده است.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: بر اساس مشکلات رصد شده، پنج آبگرم تعطیل و ۴۴ مورد به صورت موقت تعطیل شده است.

دانه زن فرایند تعطیلی را شامل چندین بار بازدید، اعلام نقض و تذکر، معرفی به دادگاه، اخطار ۴۸ ساعته و در نهایت صدور حکم و تعطیل عنوان کرد.

وی گفت: در پی تعطیلی آبدرمانی های غیر بهداشتی ذکر شده پهن لو و بش باجی لار برای اصلاح اقداماتی ترتیب داده اند اما در ساری سو عملا اقدامی صورت نگرفته است.

این مسئول مشکل اصلی آبهای گرم معدنی را اجاره محوطه استخر به عنوان بوفه، وجود رخت آویز در کنار استخر که شامل گاومیش گلی و پهن لو است و پذیرش بیش از حد ظرفیت که در مجموعه های گاومیش گلی، ایرانیان، سبلان و پهنلو دیده شده است عنوان کرد.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: علاوه بر این خالی بودن حوضچه کلر در گاومیش گلی، نبود دوش آب سرد در گاومیش گلی، ساری سو، بش باجی لار و پهنلو، کمد های فرسوده در ساری سو و بش باجی لار، جمع آوری نکردن به موقع زباله ها در گاومیش گلی و عدم وجود پیش تصفیه در پساب خروجی برشمرد.

در این جلسه معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان نیز انتخاب پیمانکار برای بهسازی مجموعه های آبدرمانی سرعین را یادآور شد و افزود: به دلیل ضعیف بودن پیمانکار در فاز اول ما روی گاومیش گلی تمرکز کردیم.

بهروز محمدی تغییر مکان حوضچه کلر را به دلیل نظرات مسئولان بهداشت عنوان کرد و گفت: با هدف تغییر مسیر ورودی استخر حفاظ میله ای به طول دو متر اجرا شد.

وی در پاسخ به انتقاد مسئول بهداشت سرعین مبنی بر برداشتن این حفاظ قول مساعد بررسی و نصب مجدد آن را مطرح کرد و گفت: در دو آبگرم ایرانیان و سبلان نیز تغییر محل بوفه اجرا خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان مشکل گاومیش گلی مبنی بر نصب رخت آویز در محوطه را به دلیل بی توجهی مستاجر دانست و افزود: به دلیل محدودیت قوانین ما مجبور به اجاره یک ساله آب معدنی گاومیش گلی هستیم.

محمدی دلیل این محدودیت را خروج آب از بستر این آبگرم عنوان کرد و افزود: با وجود اخطار های مکرر مستاجر نسبت به این موضوع بی توجه بوده است.

تفکر مدیریت آب های معدنی تغییر یابد

در ادامه استاندار اردبیل با بیان اینکه توسعه آب های معدنی باید با نگاهی به آینده دراز مدت باشد، گفت: اینکه ما چند تا دوش و کمد و حوضچه کلر ایجاد کرده باشیم اقدام چندان مطرحی نیست.

مجید خدابخش با اشاره به تحولات قابل توجه در دنیا در این زمینه افزود: به عنوان مثال توسعه گاومیش گلی باید برای ۲۰ سال آینده بررسی و برنامه ریزی شود و با درگیر شدن در ایرادات جرئی نمی توان به تحول دست یافت.

وی چنین تفکری در مدیریت آبی استان را صحیح ندانست و خواستار اعزام تیم متشکل از بهداشت و آب منطقه ای استان برای بازدید از زیر ساخت های آب های گرم معدنی کشور تونس شد.

خدابخش به ضرورت الگوبرداری صحیح تاکید کرد و افزود: آب های معدنی می توانند منابع درآمد شاخص برای استان باشند و باید تفکر مدیریت در این حوزه تغییر یابد.

استاندار اردبیل با تاکید به اینکه سرعین یک شهر گردشگری است حساسیت در ارائه خدمات در این شهر را بالاتر از سایر مناطق دانست و خواستار توجه نهادهای متولی به نیازمندی های استاندارد سازی مجموعه های آب های درمانی شد.


ویدیو مرتبط :
مراکز بهداشتی درمانی ایران در مدینه