امسال جشنواره موسیقی فجر جنبه نمایشی دارد


یک نوازنده‌ی تار معتقد است: جشنواره‌ی موسیقی فجر در این سال‌ها، سکوی پرتاب جوانان فعال در حوزه موسیقی کشور بوده، اما امسال فقط جنبه نمایشی دارد.

پویان بیگلر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا‌، اظهار کرد: روند سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر را دورادور دنبال می‌کنم و خیلی در جریان اخبار امسال نیستم. با این حال، متوجه شدم تعدادی از دوستانم به روند جشنواره معترض هستند.

او ادامه داد: در کشور ما فقط 10 روز است که خیلی جدی به موسیقی پرداخته می‌شود و در دیگر روزهای سال شاهد این نیستیم که به موسیقی اعتبار بدهند. چهره‌ها هم امسال در جشنواره حضور دارند، مثلا گروه «کامکارها» و ارکستر سمفونیک تهران که حضورشان در جشنواره مهم است. در هر صورت چنین جشنواره‌ای باید نیاز فعالان بخش‌های مختلف موسیقی کشور را مرتفع کند.

وی گفت: اگر جشنواره بخواهد باز هم روند امسال را ادامه دهد، بخش‌های کاربردی آن را از دست خواهیم داد. در سال‌های گذشته بخش‌های بین‌الملل، استعدادهای درخشان و نسلی دیگر با مدیران مجزا فعالیت می‌کردند. این در حالی است که یک فستیوال موظف است، استعدادها را معرفی کند تا این جوانان بتوانند به عرصه‌ی تولید و کار حرفه‌ای وارد شوند.

این نوازنده‌ی تار تأکید کرد: جوانان باید به عرصه‌ی تولید وارد شوند و جشنواره می‌تواند در این راستا نقش مهمی داشته باشد. آن‌ها انقدر که به تولید اثر نیاز دارند، به دیده شدن نیاز ندارند. درست است که شرکت‌های خصوصی در این سال‌ها تعدادشان بیشتر شده، اما اغلب نگاه‌شان به موسیقی جدی ضعیف است. پیش از این، هنرمندان جوان در تالاری مثل رودکی روی صحنه می‌آمدند و چندماه بعد آلبومش هم بیرون می‌آمد. در واقع، جشنواره‌ی فجر سکوی پرتابی برای آن هنرمند می‌شد.

او با بیان این‌که حواشی سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر سنگین است، افزود: حواشی پیش آمده در این زمینه، عیار و ابهت جشنواره را پایین می‌آورد و اصلا شایسته نیست. مثلا مسؤولان پاسخگو نیستند و دغدغه‌ی هنرمندان را نمی‌شنوند. حتی پاسخی هم به همکاران معترض داده نشد. آقای نوربخش مدام در گفت‌وگوها گفته‌اند که اجرای سال‌های قبل ضعیف بود، چرا ایشان این‌گونه اظهار نظر می‌کنند.

بیگلر که دو سال در بخش «نسلی دیگر» جشنواره‌ی موسیقی فجر روی صحنه رفته است، درباره‌ی روند برگزاری فستیوال‌های دنیا، توضیح داد:‌ من در فستیوال‌های خارجی شرکت کرده و روند آن‌ها را از نزدیک دیده‌ام. وقتی یک جشنواره بودجه‌ی دولتی دارد، باید آن بودجه را صرف بارور کردن فرهنگ موسیقی کشورش کند. جشنواره‌ی فجر نیازی به چهره ندارد، چون بودجه‌اش دولتی است. «فجر» باید از بودجه‌اش برای موسیقی جدی استفاده کند که در طول سال به‌خاطر حمایت نشدن از سوی بخش خصوصی نمی‌تواند موسیقی‌اش را به گوش مخاطب برساند.

این هنرمند بیان کرد: اوضاع موسیقی در کشور آن‌قدر آشفته است که بدون حمایت بخش دولتی نمی‌تواند فعالیت کند. ما در حال از دست دادن بخش عمده‌ای از موسیقی‌مان هستیم، همان‌طور که آثار باستانی را از دست می‌دهیم. در همه‌ جای دنیا موسیقی جدی با سرمایه‌گذاری کلان دولتی پیش می‌رود. ما هنرمندان مطرحی داریم که در طول سال، کنسرت‌ می‌دهند و برای خودشان برنامه‌گذار دارند. هنرمندانی که همیشه دیده می‌شوند. در عین حال موسیقی، بدنه‌ی آسیب‌پذیر و ضعیفی دارد که باید به آن پرداخته شود. موسیقی‌ای که آدم‌های صرفا عاشق آن را پیش می‌برند.

بیگلر اضافه کرد: این فستیوال باید بخش آسیب‌پذیر موسیقی را پیش ببرد. به‌نظر می‌رسد سی‌ویکمین دوره جشنواره‌ی موسیقی فجر فقط قصد فروش دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
جشنواره موسیقی فجر-روز چهارم(1)-مصاحبه با دبیر جشنواره