علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کشف میلیون ها سیاره قابل سکونت


ایسنا/ پس از کشف نظری اخترفیزیکدانان مبنی بر این که میلیون‌ها سیاره‌ای که به دلیل نامناسب بودن شرایط مطرود شده‌اند، در واقع برای زندگی بیگانگان مناسب هستند، شکار فرازمینی‌ها گسترش یافته است.
سیاره‌های شبه زمینی اولین مکان‌هایی هستند که برای زندگی کردن مورد بررسی قرار می‌گیرند اما تعداد زیادی از این سیارات در مدار ستاره‌هایی حرکت می‌کنند که به کوتوله های نارنجی و قرمز مشهور هستند و از خورشید کوچکترند.

ستارگان کوتوله بسیار شایع هستند؛ آن‌ها بیش از 70 درصد از ستارگان جهان را تشکیل می‌دهند و تقریبا تصور می‌شود که هر کوتوله قرمز دارای سیاره‌ای واقع در فاصله قابل سکونت و با سطح آب شبیه به زمین است.

اما تا همین اواخر، سیاره‌های هم اندازه زمین کشف شدند که به دور سیاره‌های کوتوله می‌چرخیدند و تصور می‌شد که به قفل چرخشی دچار هستند. این بدان معناست که آن‌ها همیشه با یک طرف رو به ستاره‌ها گردش می‌کنند، مانند ماه که همیشه یک طرف آن رو به زمین است.

این امر منجر به شکل‌گیری سیاره‌ای می‌شود که نیمی ازآن بیابان سوزان و نیمی از آن پهنه‌ای از یخ است و برای زندگی کردن مناسب نیست.

اما بر اساس پژوهشی که اخیرا در مجله Science Express منتشر شده، همیشه اینطور نیست. محققان به رهبری جرمی لکونت، محقق پسادکترا در موسسه کانادایی اخترفیزیک نظری دانشگاه تورنتو یک مدل آب و هوایی سه بعدی ساخته و دریافتند که یک جو نازک به سیاره اجازه می‌دهد از قفل چرخشی رها شده و در زمان حرکت در مدار ستاره، به چرخش درآید.

پیش از این دانشمندان بر این باور بودند که تنها یک جو بزرگ می‌تواند چرخش قابل توجهی را ایجاد کند، اما به گفته لکونت، جوهای نازک ممکن است از تاثیر گردشی بیشتری برخوردار باشند زیرا آن‌ها اجازه می‌دهند نور بیشتری از ستاره به سطح سیاره بتابد. این گرمای خورشیدی به هدایت باد برای ایجاد یک جزر و مد جوی پرداخته که به نوبه خود اصطکاک ایجاد کرده و باعث می‌شود این سیاره به چرخش درآید.

محققان بر این باورند که سیارات هم اندازه زمین با شرایط جوی مشابه در واقع در زمان گردش به دور ستارگان کوتوله نارنجی و برخی از ستارگان کوتوله قرمز دارند، به دور خود نیز می‌چرخند. ستاره‌شناسان در انتظار شواهد تجربی برای حمایت از نظریه خود هستند، اما بر این باورند که این امر می‌تواند جستجوی دانشمندان را برای حیات در خارج از منظومه شمسی گسترش دهند


ویدیو مرتبط :
کشف صد ها سیاره ی دیگر قابل سکونت