سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نویسندگان/ شناخت میچ آلبوم با «سه شنبه ها با موری»


کتابستان/ آلبوم در سال 1959 در امریکا بدنیا آمد. وی ستون‌نویس آزاد روزنامه است و برای یادداشت‌هایش جوایزی را نیز دریافت کرده و علاوه بر این به کار نوشتن فیلمنامه، اجرای شوی رادیویی و نیز نوشتن کتاب‌های داستانی و غیرداستانی می‌پردازد.

آلبوم در سال 1959 در امریکا بدنیا آمد. وی ستون‌نویس آزاد روزنامه است و برای یادداشت‌هایش جوایزی را نیز دریافت کرده و علاوه بر این به کار نوشتن فیلمنامه، اجرای شوی رادیویی و نیز نوشتن کتاب‌های داستانی و غیرداستانی می‌پردازد. میچ به واسطه ترجمه بهترین داستانهایش در ایران نویسنده ای شناخته شده است و منتقدان جهان او را به خاطر موضوع آثارش که بیشتر در خصوص مرگ و زندگی ماوراءطبیعه است وی را نویسنده رمانهای روانشناسی نامیده اند. میچ آلبوم نویسنده ای کم کار اما موفقی است. کتاب "سه شنبه ها با موری" او مدت ها در صدر کتاب های پرفروش قرار داشته و اپرا وینفری نیز سریالی از روی آن ساخته است. از جمله آثارش عبارتند از: "بزرگترین‌ درس‌ زندگی"،"در بهشت پنج نفر منتظر شما هستند"، "سه‌شنبه‌ها با موری‌"، "کمی ایمان داشته باش" و "من و استاد و عشق".

میچ آلبوم در کتاب داستان "در بهشت پنج نفر منتظر شما هستند" به سئوالاتی چون از مرگ چه می‌دانیم؟ مرگ چیست؟ دنیای پس از مرگ ما را به کجا خواهد برد؟ به زبان داستان و از دیدگاه خود پاسخ می دهد. در این کتاب قهرمان بطور اسرار‌آمیزی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند، در دنیایی که شبیه به هیچ ‌کدام از داستان‌هایی که در مورد جنگ خوانده‌ایم، نیست. ادی، یک کهنه‌ سرباز جنگ ویتنام، حالا در روز تولد ۸۳ سالگی‌اش، هنوز در یک شهر‌ بازی کار می‌کند که چندان چنگی به دلش نمی‌زند. در یک حادثه، وقتی که سعی در نجات جان دخترکی دارد، خودش کشته می‌شود. مرگ برای او یک حادثه‌ دردناک نیست: مرگ نقطه‌ای است برای رسیدن به آگاهی در مورد سوالاتی که تمام عمر به دنبال یافتن پاسخی بر آن‌ها بوده است. در پنج مرحله، پنج شخص واقعاً مهم زندگی ادی، رو‌به ‌روی او قرار می‌گیرند و هر بار او با شوک زندگی خویش را می‌نگرد، معناهای جدید را درک می‌کند و پس از درک هر معنای جدید، می‌تواند به مرحله‌ی جدیدی برود، مرحله‌ای که صرفا عذاب یا پاداش نیست، بلکه رسیدن به آرامش صرف است.

میچ آلبوم علاقه‌ای وافر به ماورا‌ء‌ طبیعه دارد، ولی نه در شکل‌های عجیب و غریب و غیر‌عادی، بلکه دوست دارد متا‌فیزیک را از دل زندگی شهری امروزی بیرون بکشد. او بطور موفقیت‌‌آمیز در کتاب زیبای دیگرش با نام "سه‌شنبه‌ها با موری‌" توانسته از دل بیماری یک پیر‌مرد، راه‌های جدیدی برای درک دنیا پیدا کند، این بار با نفوذ در عمق زندگی یک پیر‌مرد دیگر، راهی جدید برای درک دنیای پس از مرگ گشوده می‌شود. میچ برخلاف تصوری که انسان امروزی از مرگ دارد آنرا آرام بخش ترسیم می کند. در "یک روز دیگر" اثر آلبوم سئوال مهمی و غیر منتظره ای مطرح می شود: اگر این فرصت دست می داد که می توانستید با عزیز از دست رفته ای فقط یک روز دیگر هم بگذرانید، فقط یک بار به گذشته برگردید و اشتباهی را جبران کنید ، چه می کردید؟

کتاب" سه شنبه ها با موری" Tuesdays with morrie که در ایران با نام "من و استاد و عشق" نیز ترجمه شده است، بیانگر داستان واقعی زندگی استادی جامعه شناس به نام دکتر "موری شوارتز" است که تا آخرین روزهای حیاتش درباره حقایق زندگانی معنادار با یکی از دانشجویانش به گفت و گو می نشیند و طی آن حقایقی را در قالب مفاهیم عشق، کار، جامعه، خانواده، سالمندی، بخشش و مرگ بازگو می کند. داستان از این قرار است که میچ که سال هاست، از استاد خود خبری ندارد، در واپسین لحظه های زندگی موری، پس از مشاهده تلوزیون، متوجه بیماری مرگ بار استاد خود شده و تازه به یاد قول چند ده ساله خود می افتد!، حال موری به بیماری ALS دچار است و تنها چند ماه با مرگ تدریجی خود فاصله دارد و میچ می خواهد از این لحظه ها کمال استفاده را ببرد، حال این مرشد چه چیزی یاد می دهد؟

"برای یک روز بیشتر" داستان مردی است که برای آخرین بار فرصت پیدا می کند تا با مادر مرده اش ارتباط برقرار کند. سطر آغازین پیشگفتار کتاب که جزئی از داستان به حساب می آید موضوع کلی آن را بیان می کند: "این کتاب داستان یک خانواده است و چون یک روح نیز در آن حضور دارد، بهتر است از اول بگوییم که داستان ارواح است". در بخش دیگری از آن آمده است: "داستانی که می خوانید داستان چارلز (چیک) بنتوست. او شبح نبود. زنده تر از او نمی شد یافت. شنبه صبحی او را در چمن زمین بیسبال برای اولین باری دیدم، کاپشن آبی پوشیده بود و آدامس نعنایی می جوید. از دفترچه خاطراتش و یادداشتهایی که در اختیارم گذاشت به این داستان اضافه کردم و مجموعه ای از تمام آنها گرد آوردم."

کتاب "کمی ایمان داشته باش" نخستین اثر غیرداستانی آلبوم پس از "سه‌شنبه‌ها با موری" است که در سال 1997 منتشر شده است. در این اثر نیز به سراغ مساله مرگ رفته است. آلبوم می‌گوید: "خیلی‌ها از من می‌پرسند چرا همیشه درباره مرگ می‌نویسی و من می‌گویم نمی‌دانم؛ به همان دلیل که جان گریشام همواره درباره مفاهیم و موضع‌های حقوقی نوشته و استفن کینگ نیز همواره از هیولاها و چیزهای ترسناک سخن گفته است، من هم نمی‌توانم درباره چیز دیگری به جز این مفهوم مهم بنویسم. "1 داستان "کمی ایمان داشته باش" درباره دو مرد است که به کشف ایمان، امید، وحدت و روح بشری نایل می‌شوند. دنیای این دو مرد یکی مسیحی و دیگری یهودی، یکی آمریکایی آفریقایی ‌تبار و دیگری سفیدپوست، به خواننده نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با وجود دو دنیای کاملا متفاوت، برای بقا جنگید. در این کتاب دو مرد می‌آموزند که در اوضاع سخت چگونه باید دوام آورد و زنده ماند.

در بخشی از کتاب "سه شنبه ها با موری" آمده است: "حقیقت اینست که اگر بیاموزی چگونه بمیری می آموزی که چگونه زندگی کنی... چه قدر خوب است که برای تاسف خوردن به حال خودمان نیز زمان مشخص و محدودی در نظر بگیریم . چند دقیقه اشک بریزیم و بعد به استقبال روزی برویم که در پیش رو داریم...آنچه را می توانید انجام دهید و آنچه را نمی توانید بپذیرید ... بپذیرید که گذشته هر چه بوده گذشته ، گذشته را انکار نکنید..."


ویدیو مرتبط :
سه شنبه ها با موری(thuesdays with morrie)