شناسایی 25 نوزاد مبتلا به PKU در چهار محال و بختیاری


مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون 25 نوزاد مبتلا به PKU در استان شناسایی و تحت‌پوشش بهزیستی استان قرار گرفته‌اند.

«محمد میرزایی دهکردی» در گفت‌وگو با خبرنگار دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه چهارمحال و بختیاری – با اعلام این خبر، افزود: دو زبانه بودن، نوع معلولیت افراد در سه رده‌ خفیف، شدید، خیلی شدید، و نیز انواع خدماتی که معلولان می‌توانند دریافت کنند، در این کارت‌ها مشخص شده و معلول در هرجای دنیا با این کارت‌ها، شناسایی می‌شود.

میرزایی تعهد بهزیستی استان برای صدور کارت هوشمند معلولیت را 1000 کارت دانست و گفت: هم‌اکنون بهزیستی استان از استان‌های پیشگام در صدور کارت‌های هوشمند معلولان است.

وی افزود: صدور کارت هوشمند از ابتدای سال در استان و کشور آغاز شده است.

میرزایی هم‌چنین از اجرایی شدن طرح غربالگری PKU در استان خبر داد و گفت: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان از یک سال گذشته در بیمارستان هاجر شهرکرد اجرا می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان خاطر نشان کرد: این طرح به‌منظور شناسایی بیماری و ناهنجاری‌های ارثی در نوزادان تازه متولد شده اجرا می‌شود تا از عقب‌ماندگی ذهنی کودکان جلوگیری کند.

میرزایی اظهار کرد: در این طرح با شناسایی بیماری فنیل‌کتونوری نوزادان، نوزادان دارای این مشکل تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر این‌که فنیل‌آلانین جزو مواد ضروری در سلامت انسان است و این ماده در ترکیب پروتئین‌ها موجود است و با غذا وارد بدن می‌شود، تصریح کرد: در نوزادان مبتلا به بیماری PKU مصرف غذاهای پروتئینی نظیر شیر مادر و یا شیرخشک معمولی باعث افزایش شدید غلظت خونی فنیل‌آلانین و تجمع آن در بافت‌های مختلف بدن می‌شود و رشد و تکامل مغز و اعصاب را مختل می‌کند و به ضایعه مغزی و یا عقب‌ماندگی ذهنی منجر می‌شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: تاکنون 25 نوزاد مبتلا به PKU در استان شناسایی و تحت‌پوشش بهزیستی استان قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سفر به چهار محال و بختیاری