سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



داعش نتیجه اندیشه وهابیت است/ حمله به منزل «زکزاکی» رویکرد سعودی بود


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی صبح یکشنبه ششم دی‌ماه در سالن اجلاس سران، با حضور علمای جهان اسلام آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس شمار زیادی از علمای و مسئولان عالیرتبه جهان اسلام و مسلمانان کشورهای غربی و آفریقایی حضور داشتند.

دکتر «طلال عتریسی» مدیر مرکز منطقه‌ای و مطالعات سیاسی و اجتماعی دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس درباره ماهیت کنفرانس وحدت اسلامی و تأثیر آن تأکید کرد:‌ «صرف برگزاری این کنفرانس در این شرایط مسئله‌ای مثبت است. اولا مجموعه‌ای از شخصیت‌ها از همه کشورهای اسلامی و همه مذاهب در این کنفرانس گرد هم هستند. این کنفرانس برای بیست و نهمین سال است که برگزار شده است؛ بدین معنا که ایران تنها کشوری است که این مسئله را بر عهده گرفته است».

وی در ادامه اظهار داشت: «29 بار برگزاری این کنفرانس نیز بدین معناست که ایران بسیار سریع و پیش از ظهور پدیده‌هایی تحت عنوان تکفیر، فتنه‌های مذهبی و افراط‌گرایی به اهمیت وحدت اسلامی پی برد. از این روی اصل برگزاری کنفرانس مسئله مثبتی است ولی طبیعتا این مسئله نیز کافی نیست بلکه در همه کشورهای باید به وحدت اسلامی و یا دستکم تقریب مذاهب فراخوانده شود...من گمان می‌کنم که محافل دانشگاهی، اندیشمندان، پژوهشگران و فرهیختگان باید موضوع وحدت اسلامی را در همه کشورهای اسلامی مطرح کنند که این مسئله نیز مهم و ضروری است».

عتریسی درباره اینکه فلسطین به منزله قطب‌نمای جهت‌یابی صحیح در جهان اسلام است و آیا از این مسئله می‌توان به عنوان عاملی در تحکیم وحدت اسلامی سود جست، تصریح کرد: «این مسئله صحیح است. بدین معنا که اگر کسی خواستار وحدت اسلامی است باید علیه دشمن خارجی بجنگد. دشمن خارجی امروز در فلسطین اشغالی نمایان شده است. از این روی باید مسلمانان برای حمایت از مردم فلسطین و مبارزه با صهیونیست‌ها با هم متحد شوند. لذا این مسئله یکی از مهمترین و ضروری ترین ابزارها برای تحقق وحدت اسلامی است».

این تحلیلگر لبنانی درباره مواضع منفی برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در قبال ایران و متهم کردن تهران به ناامن کردن منطقه و ایجاد گروه تروریستی داعش گفت: «این ادعاها مشخص است که واقعیت ندارد. همه گزارش‌ها، پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی غربی می‌دانند که گروهی مثل داعش برآیند مرحله مشخصی است که اندیشه وهابیت آن را به وجود آورده است. چیزی هم که اجازه داد این گروه گسترش پیدا کند شرایط سیاسی است که آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه وامارات عربی متحده در آن مشارکت دارد. از این روی متهم کردن ایران درست نیست؛ زیرا همه واقعیت‌ها خلاف این مسئله را ثابت می‌کند».

وی درباره نقض حاکمیت کشورهایی مثل سوریه، عراق و یمن توسط محور غربی-عربی و انگیزه این کشورها از ازتکاب جنایات و کشتار غیر نظامیان تصریح کرد: «طبیعتا طمع غربی‌ها در منطقه خاورمیانه قدمت طولانی دارد. این طمع‌ها گاهی مخفی می‌شود و پس از مدتی شکل تازه به خود می‌گیرد؛ بدین معنا که اگر فرصتی پیدا شود این کشورها مداخله می‌کنند. این مسئله نیز مبتنی بر اختلافات داخلی برای مداخله در امور این کشورهاست. البته رخدادهای امروز سوریه به خاطر حمایت برخی از کشورهای منطقه [از تروریست‌ها] ست».

مدیر مرکز منطقه‌ای و مطالعات سیاسی و اجتماعی دانشگاه لبنان همچنین ادامه داد: «دخالت [محور غربی-عربی] بدین خاطر است که دیگر دولت سوریه مانند گذشته نیست [و آن قدرت سابق را ندارد]. عراق نیز مانند گذشته قدرت و استحکامی در مواضع خود ندارد... این مسئله در کشورهای سوریه، عراق و یمن وجود دارد. در سوریه تلاش برای براندازی نظام است. در عراق نیز تلاش می‌شود که دولت ضعیف نگه داشته شود. در یمن نیز تلاش برای هژمونی و سلطه عربستان سعودی است...البته مشکل اصلی همکاری است که برخی از طرف‌ها برای ضعیف کردن حاکمیت ملی با برخی از کشورهای خارجی دارند».

عتریسی درباره حمله ارتش نیجریه به منزل «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه نیز تأکید کرد: «در واقع چنین حمله‌ای به رئیس جنبش اسلامی در نیجریه بسیار غافلگیر کننده بود؛ چرا که وی شخصیت مهم و برجسته‌ای است. طبق برخی از اطلاعات این مسئله به خاطر رویکرد سعودی است؛ زیرا این کشور چنین اقدامی را تأیید کرد و به [بهانه] مبارزه با تروریسم، به ارتش نیجریه تبریک گفت. زمانی که تبریک می‌گویید بدین معناست که از چنین اقدامی حمایت می‌کنید. این مسئله نیز اشتباه بزرگی است و سبب بی ثباتی در نیجریه خواهد شد...به هر حال شیخ زکزاکی شخصیت محترم و میانه‌روی است و این اشتباه نیز باید به هر نحوی جبران و تصحیح شود».

انتهای پیام/ص

 

 

 

http://fna.ir/V9W5MG


ویدیو مرتبط :
داعش و ازدواج به سبک وهابیت - سعودی آمریکایی - سوریه