سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ابتکار نوشت: بی خبری از لیست مشترک جامعتین برای انتخابات خبرگان


ابتکار نوشت: بی خبری از لیست مشترک جامعتین برای انتخابات خبرگان

ابتکار/ متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

رفته رفته به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نزدیک می‌شویم. هر دو جناح سیاسی راست و چپ خود را برای اجرای دقیق برنامه‌ها و سیاست‌های جناحی خویش آماده می‌کنند تا دستشان در دوئل سیاسی و رقابتی یعنی کسب حداکثری کرسی‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان پیروز میدان بالا برده شود. از آن طرف در کنار انتخابات مجلس شورای اسلامی، رقابت کاندیداها برای پیروز شدن در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تلاش جدی انجام می‌دهند. روز گذشته، حجت‌الاسلام سیدمحمد غروی، عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی از برگزاری جلسات مشترک جامعتین برای رسیدن به لیست مشترک در انتخابات خبرگان خبر داد و گفت: کمیته انتخابات جامعه روحانیت مبارز تهران با کمیسیون مربوط به خبرگان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکنون یکی دو جلسه مشترک برگزار کرده‌اند. وی ادامه داد: این جلسات مشترک با هدف رسیدن به لیست مشترک در انتخابات خبرگان رهبری برگزار شده است. عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین یادآور شد: تمام تلاش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز این است که تا جایی که می‌توانند، به لیست مشترک برسند.

سرنوشت نهایی لیست مشترک معلوم نیست
آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه درباره تلاش جامعتین برای رسیدن به لیست مشترک در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به «ابتکار» گفت: بحث‌هایی صورت گرفته، اما هنوز برنامه و سیاست مدونی برای ارائه لیست مشترک نهایی نشده و به نظر من کمی زود است که بخواهیم وارد مصادیق شویم، اما هنوز معلوم نیست که این لیست مشترک قطعیت پیدا کند. وی دراین باره اضافه کرد: من بارها اعلام کردم حضور آیت‌الله سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری می‌تواند راهگشا و اثرات مثبتی به همراه داشته باشد. به گفته غرویان، حضور آیت‌الله سیدحسن خمینی یک مطالبه مردمی است و نباید فراموش کرد که او از حمایت کافی علما و مراجع عظام تقلید برخوردار است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حضور سیدحسن خمینی یک وظیفه ملی، شرعی و انتخاباتی است که بر دوش وی گذاشته شده، افزود: حضور وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری باعث امید طیف گسترده‌ای از جامعه می‌شود. با این حال، با توجه به اینکه سال 94 توسط رهبر معظم انقلاب به سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده‌است سیدحسن خمینی با دولت تدبیر و امید بهتر از هر شخصی در هم نسلان خود می‌تواند با دولت روحانی هم‌صدایی و هم‌سویی به سزایی داشته باشد. آیت‌الله غرویان تاکید کرد: سیدحسن خمینی باعث هماهنگی بین مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، دولت تدبیر و امید و مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود.

حمایت تمام قد از آیت‌الله سیدحسن خمینی
این استاد حوزه علمیه به حمایت جناح اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان از شخص سیدحسن خمینی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: به عقیده من، سیدحسن خمینی می‌تواند به عنوان یکی از بازوهای رهبر معظم انقلاب در مجلس خبرگان و دیگر عرصه‌های سیاسی نقش مهمی داشته باشد. او ادامه داد: به احتمال خیلی قوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کند و اگر آیت‌الله هاشمی قصد شرکت نداشته باشد افرادی همسو با تفکرات وی در انتخابات حضور خواهند داشت. این استاد دانشگاه به رد صلاحیت احتمالی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: در عالم سیاست هر چیزی امکان دارد رخ دهد، اما بعید می‌دانم زیرا دلیل موجه‌ای برای رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی وجود ندارد. آیت‌الله محسن غرویان به اهمیت و همزمانی برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در کشور اشاره کرد و گفت: هر دو مجلس یعنی خبرگان رهبری و شورای اسلامی از اهمیت‌های بسزایی برخوردار هستند. مجلس شورای اسلامی یا همان قوه مقننه به امور قانون گذاری، تصویب لوایح و ... می‌پردازد به خصوص اینکه مجلس دهم شورای اسلامی نسبت به دوره‌های گذشته، ارزش و اهمیت فراوانی دارد. وی در ادامه افزود: به نظر من، اگر اکثریت مجلس آینده با دولت تدبیر و امید همگام و همراه نباشد نتیجه‌ای جز توقف پیشرفت کشور، گره خوردن مشکلات اساسی و کند شدن مسیر توسعه در بر نخواهد داشت.

محبوبیت آیت‌الله هاشمی و سیدحسن خمینی
غرویان به نقش و اهمیت مجلس خبرگان رهبری اشاره و تاکید کرد: مجلس خبرگان رهبری حساسیت‌های ویژه‌ای دارد. دوره این مجلس هشت ساله و نظارت بر رهبری جزء وظایف اصلی خبرگان رهبری است. به عقیده من، مجلس خبرگان رهبری می‌تواند اثرگذاری و بهبود روابط قوای سه گانه با یکدیگر را در بر داشته باشد. این استاد حوزه علمیه به اثرگذاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و طرفداران وی در انتخابات و حضورش در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: آنچه که از قرائن پیداست آیات؛ هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی اثرگذاری، محبوبیت و طرفداری حداکثری نسبت به بقیه دارا هستند. غرویان تصریح کرد: مردم عزیز ایران طی تماس‌هایی که با من داشتند خواهان حضور من در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شدند و من هم وظیفه خود می‌دانم تا به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کنم. این استاد حوزه علمیه به ادعاها و اظهارات جریان تندرو و وابسته به آیت‌الله مصباح یزدی مبنی بر تشکیل حداکثری اعضا و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: آنچه که مسلم است محبوبیت، موقعیت و اثرگذاری مناسب طیف آیات؛ هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی در بین علما، مراجع عظام تقلید و مردم برای شرکت و حضور در مجلس خبرگان رهبری است.

بی‌اطلاعی اعضای جامعه روحانیت مبارز و مدرسین حوزه علمیه قم
حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره لیست مشترک با جامعه روحانیت مبارز نیز به «ابتکار» گفت: متاسفانه بنده چند جلسه در نشست‌ها حضور نداشتم و از لیست مشترک برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بی‌اطلاع هستم. همچنین حجت‌الاسلام محسن صالح، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این باره نیز به «ابتکار» گفت: از این موضوع بی‌اطلاعم و برای اولین بار این حرف را از شما می‌شنوم. حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در این خصوص به «ابتکار» گفت: این خبر را برای اولین بار از شما می‌شنوم پس بهتر است از شخص سیدمحمد غروی این قضیه را پیگیری کنید. از طرف دیگر، حجت‌الاسلام حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به «ابتکار» گفت: در این خصوص اخبار موثقی ندارم و این موضوع را از دفتر جامعه مدرسین پیگیری کنید.

فقدان گوش شنوا
با این حال تلاش خبرنگار سیاسی روزنامه «ابتکار» برای برقراری تماس با سیدمحمد غروی و دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بی‌نتیجه ماند.‌ به هر حال این موضوع باعث تعجب است که چگونه سیدمحمد غروی از برگزاری جلسات مشترک جامعتین برای رسیدن به لیست مشترک در انتخابات خبرگان با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز خبر داده است در حالی‌که همه اعضای جامعه مدرسین و مبارز از آن اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند. بنابراین باید منتظر ماند و دید لیست مشترک جامعتین چه ماهیتی دارد و آیا کسی جز سیدمحمد غروی از آن اطلاع دارد؟ با این حال این نظریه مطرح می‌شود که این جلسات مشترک بین کدامیک از اعضای جامعتین برگزار شده که هیچ‌یک از آن‌ها خبر ندارند؟


ویدیو مرتبط :
آرایش سیاسی انتخابات آینده مجلس خبرگان