گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



آسیاب آبی متعلق به دوران ایلخانی در اردکان مرمت می‌شود


مهر/ به گفته حمید مشتاقیان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان، آسیاب آبی ترک آباد واقع در روستایی به همین نام متعلق به دوران ایلخانی مرمت و ساماندهی می شود.

مشتاقیان با بیان اینکه پروژه مرمت و ساماندهی آسیاب آبی ترک آباد اردکان در آذر ماه ۹۴ با مشارکت دهیاری ترک آباد و با تخمین اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیون ریال آغاز می شود گفت:

مهم‌ترین آیتم‌های اجرایی این پروژه شامل پی‌بری و پی‌بندی، استحکام‌بخشی دیواره‌ها، ازاره چینی، مرمت داخلی، محوطه‌سازی و نور‌پردازی است که امیدواریم تا نوروز ۹۵ به بهره‌برداری برسد.

مشتاقیان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بخشی از استحکام‌بخشی و مرمت آسیاب توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان و با مشارکت دهیاری ترک آباد انجام شده است، خاطرنشان کرد:

روستای ترک آباد در پنج کیلومتری غرب اردکان در مسیر راه اردکان – نائین واقع ‌شده و به ‌صورت مشخص و مستند، قدیمی‌ترین شواهد تاریخی و متون در ارتباط با روستای ترک ­آباد را باید در وقف‌­نامه ربع رشیدی اثر رشیدالدین فضل‌ الله همدانی، وزیر اعظم ایلخانان مغول دانست.

مشتاقیان ادامه داد:

در این کتاب، بانی اولیه این روستا را ترکان خاتون دختر امیر مبارزالدین محمد، حاکم حکومت محلی آل­ مظفر در یزد در سال ۷۴۷ هجری قمری دانسته که قناتی در این منطقه احداث و موجب ایجاد این روستا شده است.

وی با بیان اینکه این آسیاب آبی در سال ۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار امیدواری کرد:

این آسیاب پس از مرمت دوباره راه‌اندازی و فعال شود.


ویدیو مرتبط :
مستند مرمت بنای تاریخی ارگ ایلخانی علیشاه تبریز بخش1