نقدی بر فیلم سینمایی"به دنیا آمدن"


نقدی بر فیلم سینماییمیزان/ مهرزاد دانش گفت: در حال حاضر فیلم سینمایی "به دنیا امدن" فضایی ابتر و بلکه عقیم دارد و مخاطب را بلاتکلیف به بیرون از سینما هدایت می کند.
فیلم سینمایی "به دنیا آمدن" به کارگردانی محسن عبدالوهاب یکی از آثاری بود که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر به نمایش در آمد که در ادامه نقدی بر این اثر سینمایی به قلم مهرزاد دانش را که در مجله فیلم منتشر شده را می خوانید:

برخلاف فیلم نخست عبدالوهاب که با وجود اپیزودیک بودنش اثری منسجم بود" به دنیا آمدن" به رغم بستر ملتهبی که برای گره دراماتیک متن می گشاید روندی متشتت دارد تئاتری بودن زن، فیلمساز بودن مرد، سانسور بخشهایی از نمایشنامه و کنار گذاشتن بازیگر زن مربوط به آن بخشهای حذف شده، معضلات مرد کافه دار کتاب نویس، همسایه تنها، عاشق پیشه گی پسرشان که هنوز به مرحله نوجوانی هم نرسیده است مشکلات مالی مربوط به خانواده و غیره ، و حالا این وسط اختلاف نظر زن وشوهر بر سر نگهداری یا سقط جنینشان ، این نقطه ها در مسیر همواری به هم پیوند نمی خورد و انگار هر یک داستانک هایی هستند که صرفا با چسبهای نامرغوب به یکدیگر اتصال پیدا کرده اند.

جدا از این رویکردی را هم که فیلمساز برای حل این معضل ترسیم می کند غریب تر از آن است که بتوان به عنوان یک نقطه پایان محکم برای درام تعریف شده لحاظش کرد می دانم که این رویکرد لزوما مورد تاییدفیلمساز نیست واو صرفا دارد موقعیتی را روایت می کند اما مرحله پایان بندی اثر محکم ترین سنگ بنای یک فیلم باید باشد تا بتوانند به عنوان آخرین تکیه گاه کل بافت پیکره متن را در ذهن مخاطب سر پا نگه دارد اینکه اختلافات زن و شوهر بر سر نگهداری بچه در آستانه تولد با رفتن یکی به شهرستان و دوری زوجین از هم تمام شود وگره داستان چنین گشوده شود خود بیش از آنکه نقطه اتکا باشد نیاز به گرانیگاه دیگری دارد تا نتیجه و حاصل این روند را نشان دهد در حال حاضر فیلم فضایی ابتر و بلکه عقیم دارد و مخاطب را بلاتکلیف به بیرون از سینما هدایت می کند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: میزان


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟