چاپ کتاب‌هایی درباره پسامدرنیسم، هنر و مالکیت فکری


کتاب‌هایی درباره پسامدرنیسم، هنر و مالکیت فکری به بازار آمد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، کتاب‌های «فرنچ تئوری و آواتارهایش» با تدوین و ترجمه بهروز صفدری و سمیه خواجوندی، «آن‌چه هنر است» از آرتور کلمن دانتو با ترجمه فریده فرنودفر و «مالکیت‌های فکری و توسعه» از باقر انصاری و مریم فرضی پره خلیل به تازگی منتشر شده‌اند.

**

کتاب «فرنج تئوری و آواتارهایش» (نقدی بر آثار تئوریک پسامدرنیسم) با تدوین و ترجمه بهروز صفدری و سمیه خواجوندی در 339 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 19000 تومان در نشر کلاغ منتشر شده است.

در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: «در این سال‌ها، ترجمه‌های فارسی آثار جریانی فرانسوی، که پس از ورودش به حوزه دانشگاهی و روشن‌فکری آمریکایی به جریان فرنچ تئوری یا تئوری فرانسوی معروف شده بود، ناگهان سیل‌آسا عرصه نظری – روشن‌فکری ایران را درنوردید و آن را از مفاهیم، واژگان، نثر و نحو پسامدرنیستی خود آکنده ساخت. در طی این سال‌ها کمتر نوشته و تحلیل ادبی – سیاسی مد روزی می‌شد یافت که از تاثیر این شیوه‌ فکری مصون مانده باشد.

اما همچون بسیاری دیگر از پدیده‌ها در ایران، واکنش روشن‌فکری به این اشباع‌شدگی روشن‌فکری نیز عجیب‌الخلقه بود. پادزهری که عرضه شد فرآورده‌ای از همین زهر بود. کاربرد واژه‌هایی مثل «سیاست حقیقت»، «رخداد حقیقت» و «دیگری بزرگ» تبدیل به اسم اعظم بخش بزرگی از ناقدان ادبی – سیاسی ایرانی شده است. از فهرست کردن عبارات بی‌معنا و خنده‌داری که در این‌گونه نوشته‌ها هست چشم‌پوشی می‌کنیم. اما فرآیند شکل‌گیری چنین رویکرد‌هایی در عرصه اندیشه‌ورزی ایرانی از کجا آب می‌خورد؟ چرا برای بخش چشم‌گیری از ناقدان نظری در ایران کسانی چون بدیو و ژیژک تبدیل به آیت‌های نقد فکری و اجتماعی می‌شوند؟

آن بخش از روشن‌فکران ایرانی که به ژیژک و بدیو دخیل بسته‌اند، ظاهرا خود را «چپ نو» یا «چپ سکولار» می‌نامند، بنابراین از قرائن چنین برمی‌آید که این بار نیز این «چپ» غالب ایرانی است که چنین دسته گلی به آب داده است، اما این چپ، نه تنها نو نیست، بلکه کهنگی و بیدزده‌گی‌اش را از بوی همین نفتالینی که به خود مالیده می‌توان فهمید.

بخش اصلی این کتاب را مجموعه‌ هشت مقاله مندرج در اولین شماره نشریه لوتر کته تشکیل می‌دهد که در تابستان 2009 در فرانسه منتشر شد. من چند متن دیگر را نیز به این مجموعه افزوده‌ام. یکی مقاله‌ای است از انی لوبرن به نام تئوری زیادی، و دیگری ترجمه‌ فارسی چندصفحه‌ای از کتاب رساله‌ زندگی‌دانی برای استفاده نسل‌های جوان، اثر معروف رائول و نه‌گم. کتاب اخیر تقریبا هم‌زمان با جامعه‌ نمایش گی دوبور در 1967 منتشر شد. به دنبال آن قسمت‌هایی از کتاب بین‌الملل نوع بشر که چاپ فرانسوی‌اش در 1999 منتشر شده است و در آخر، ترجمه فارسی متنی به نام واژگان اسیر نوشته‌ مصطفی خیاطی آمده است.»

**

کتاب «آنچه هنر است» نوشته آرتور کلمن دانتو و ترجمه فریده فرنودفر شامل شش فصل «رویاهای بیداری»، «مرمت معنا»، «بدن در فلسفه و هنر»، «پایان مناقشه: مقایسه میان نقاشی و عکاسی»، «کانت و اثر هنری» و «آینده زیباشناسی» در 173 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 12500 در نشر چشمه به بازار عرضه شده است.

در توضیح پشت جلد کتاب آمده است:

«پرسش از هنرِ بودن هنر یا همان ماهیت هنر که آرتور دانتو در کتاب حاضر مطرح می‌کند، در واقع همان پرسشی است که نخستین بار افلاطون در محاوره‌ جمهوری با ارائه‌ تعریفی از هنر درصدد پاسخگویی به آن برآمد. بنابراین، طرح این پرسش بنیادین و پیچیده فی‌نفسه از حیث موضوع تازگی ندارد، منتها وجه نوین و قابل توجه این کتاب، رویکرد منحصر به فرد دانتو به این پرسش از طریق ارائه‌ تعریفی جامع از اثر هنری به «معنای مجسم»، آن هم با بهره‌گیری از آرای فیلسوفانی نظیر دکارت، کانت و هگل و آثار هنرمندانی همچون میکل آنژ و پوسن تا دوشان و وارهول است. این اثر به عنوان آخرین نوشته‌ این مورخ هنر و نظریه‌پرداز آمریکایی، که به واقع ثمره دهه‌ها عشق ژرف او به هنر به معنای عام آن و عصاره‌ سال‌ها تأملات درخشان وی در زمینه هنر معاصر است. در عین الهام‌بخش بودنش برای بسیاری از متفکران و دوست‌داران هنر معاصر، بسیاری از سوءفهم‌های رایج در باب هنر معاصر را تقلیل داده است.»

***

کتاب‌ «مالکیت‌های فکری و توسعه (درآمدی بر سیاست‌گذاری حوزه مالکیت فکری)» نوشته باقر انصاری و مریم فرضی‌ پره‌خلیل در 280 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 20000 تومان در انتشارات خرسندی منتشر شده است.

در دیباچه کتاب آمده است: «مالکیت‌های فکری به مجموعه حقوق و کنترل‌هایی اطلاق می‌شود که بر انواع مختلف آفرینش‌های فکری یا اطلاعات اعمال می‌شود. قوانین راجع به مالکیت‌های فکری با پیش‌بینی این حقوق، به پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری، مخترعان و سایر دارندگان محصولات فکری اجازه می‌دهند تا استفاده بدون مجوز از محصولات فکری خود یا حتی دسترسی به آنها را منع یا کنترل کنند. آثار ادبی و هنری، اختراعات، علائم و اسرار تجاری، از مهم‌ترین موضوعات متعلق مالکیت‌های فکری هستند که از آنها می‌توان به اموال فکری نیز یاد کرد.»

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آشنایی با مالکیت فکری