چرا در دوره احمدی نژاد از آمار بیکاری خجالت نکشیدید؟


 ایشان نایب‌رییس مجلس هستند كه در هر سه دوره اخیر و در كل هفت دوره نماینده مجلس، و پنج دور عضو هیات رییسه مجلس بوده‌اند‌، كه سه دوره آن كرسی نایب‌رییسی را در اختیار داشته‌اند. همچنین رییس فراكسیون اكثریت اصولگرای مجلس نیز هستند. با تمام اینها به این خبر توجه كنیم كه یك سایت اصولگرا آن را منتشر كرده است:

«رییس جبهه خط امام و رهبری گفت: در حال حاضر هشت میلیون بیكار داریم كه حدود هفت تا هشت‌میلیون نیز بیكار پنهان هستند. این عملكرد بسیار خجالت‌آور است. محمدرضا باهنر رییس جبهه خط امام و رهبری عصر شنبه در نشست «دانشگاه، جوانان و دهه پیشرفت و عدالت» با اشاره به مفهوم اصولگرایی، اظهار داشت: در زمان جنگ تحمیلی ١٠٠٠ میلیارد دلار به كشور خسارت وارد شد، اما توانستیم با جهاد آن خسارت‌ها را بازسازی كنیم. در دولت هفتم نیز شاید عملكرد خوبی نداشتیم، اما در دولت هشتم (اصلاحات) از نظر توسعه اقتصادی، پتروشیمی، نفت و نیروگاه عملكرد خوبی صورت گرفت. رییس جبهه خط امام و رهبری رشد اقتصادی كشور را قابل قبول ندانسته و گفت: این عملكرد بسیار خجالت‌آور است. در حال حاضر هشت میلیون بیكار داریم كه حدود هفت تا هشت میلیون نیز بیكار پنهان هستند. وی افزود: در اشتغال نرخ بیكاری ما قابل افتخار نیست، اما هر چهار سال یك بار دست نمایندگان و روسای جمهور زیر ساتور مردم است و برخی مسوولان نیز صرفا علاقه دارند كه دل مردم را به چیزهای تخیلی خوش كنند. باهنر در پایان گفت: عمق دید ما برای برنامه‌ریزی به هشت سال می‌رسد، در حالی كه باید ٢٠ ساله و ٥٠ ساله برنامه‌ریزی كنیم.»این اظهارات بیش از اینكه سخنان یك منتقد نظام باشد، از سوی كسی است كه همواره در مسند قدرت بوده است، ولی معلوم نیست كه خطاب ایشان به كیست؟ و چه كسی باید از این وضع خجالت بكشد؟ اگر ایشان یا هر كس دیگری از هر جناح نتوانسته با حدود ٣٠ سال نمایندگی مردم آن هم در مقام اكثریت پارلمانی، گامی رو به جلو بردارد، و اوضاع آنقدر بی‌ریخت است كه از نظر ایشان خجالت‌آور است، پس ادامه این راه و سیاست چه منطقی دارد؟ بگذریم از اینكه نمی‌دانیم تعداد بیكاران را از كجا آورده‌اند كه ٨ میلیون نفر است. چرا كه داده‌های رسمی آن را زیر ٣میلیون می‌دانند، ولی فرض كنیم كه این ارقام ایشان درست است و باید ١٦ میلیون شغل ایجاد كرد. در این صورت طرح ایشان و دوستان‌شان برای ایجاد این حد از شغل كه حدود ٨٠ درصد تعداد شاغلین موجود كشور است، چیست؟ شاید نیازی به این پرسش نباشد، اگر ایشان پاسخ دهند كه در دوره دولت اصولگرایان چه گلی برسر اشتغال ایران زده شد، خیلی لطف كرده‌اند.بیایید نگاهی منصفانه به این آمار بیندازیم. در دولت اصلاحات ٣/٦ میلیون نفر به جمعیت فعال كشور اضافه شد. یعنی طی هشت سال ١٣٧٦ تا ١٣٨٤ سالانه حدود ٨٠٠ هزار نفر به این جمعیت اضافه شد. به همین میزان بر تعداد شاغلان اضافه شد. یعنی ٢/٦ میلیون نفر.

ولی از سال ١٣٨٤ كه دولت اصلاحات رفت و دولت دوستان آقای باهنر آمد تا پایان سال ١٣٩١، دریغ از اضافه شدن یك شغل. البته شغل جدید اضافه شد. ولی چون به همان تعداد نیز مشاغل پیشین از میان رفته، افزایش خالص اشتغال حدودا صفر بوده است. در حالی كه در این دوره دریای عظیم نفت و درآمدهای آن به جیب دولت اصولگرا واریز شد. اگر حداقل با همان سرعت دولت اصلاحات پیش می‌رفتیم، اكنون هشت میلیون شغل (حداقل) اضافه بر تعداد موجود داشتیم و به‌طور قطع میزان بیكاری زیر ٥ درصد شده بود. خوب چه كسی باید پاسخگوی این وضع باشد. شما یا دیگران؟ شاید بگویید كه شما وزیر نبوده‌اید و در دولت نقشی نداشته‌اید، قطعا این پاسخ پذیرفتنی نیست. زیرا نقش مجلس در قانون‌نویسی و نظارت بر عملكرد دولت و استیضاح مسوولان اجرایی بی‌بدیل است. آیا شما هیچگاه به خود زحمت دادید كه در زمان آقای احمدی‌نژاد وضع بیكاری و سیاست‌های اشتغال آن دوره را به چالش بكشید؟ آیا هیچگاه به خود زحمت دادید تا در برابر آمارسازی آن دولت كلمه‌ای بگویید؟ آنگاه كه گفتند سالانه ٦/١ میلیون شغل ایجاد می‌كنیم در حالی كه افزایش سالانه تعداد مشاغل صفر یا حدود صفر بود! اگر مجلس اینقدر بی‌خاصیت است كه تاثیری بر امور ندارد، چرا به آنجا می‌روید؟ اصولا چرا به دولت نرفتید تا كاری موثر انجام دهید؟ قضیه این است كه این وضع واقعا خجالت‌آور است. درست گفته‌اید، فقط مانده است كه كدام جناح باید مسوولیت خجالت‌آوری آن را عهده‌دار شود؟ این را می‌گذاریم به عهده شما كه پاسخ این یادداشت را بدهید.


ویدیو مرتبط :
آمار جدید بانک مرکزی در ارتباط با بیکاری و شکستن رکورد بیکاری در کشور