فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



امضای هنرمندان پای تمبریادبود مرتضی احمدی


به گزارش روز چهارشنبهٔ خبرنگار موسیقی ایرنا، سی ام آذری که گذشت، جدای از آنکه شب یلدا، بلندترین شب سال بود؛ این را به یاد همهٔ طهرانی ها، در درجهٔ نخست؛ و بعد به یاد همهٔ ایرانیانِ دوستدار فرهنگ و هنر، آورد که یک سال است که صدای «طهران» خاموش گشته است. مردی که عمری به عشقِ نگاه داشتن تتّمهٔ میراثِ معنوی، هنری و فرهنگی مکتب طهران قدیم، تحقیق کرد؛ کتاب و خاطره نوشت؛ حرص خورد و اشک ریخت؛ و آواز و ضربی خواند تا برای نسلِ فراموشکارترِ امروز نیز یادگاری هایی بگذارد از آنچه با عشق، «طهران قدیم» می خوانندش.
سی ام آذر ماه، نخستین سالگرد درگذشت استاد مرتضی احمدی، بازیگر، صداپیشه، مؤلف و پژوهشگر؛ و پیش پرده خوان و ضربی خوانِ هم روزگارمان است. برابر با شب یلدای امسال، آخرین یادگاری مرتضی احمدی، با نامِ «صدای طهرون قدیم3» منتشر شد. آلبومی که در ادامهٔ شماره های یک و دوی این مجموعه، دربردارندهٔ شماری از ترانه های عامیانه و ضربی هایی است که در روزگار دهه های پیشین تهران، متداول بوده و زمزمه می شده است.
ترانه هایی چون «ماشین مشدی ممدلی»، «عمو سبزی فروش»، «یک حمومی من بسازم»، «گله از چرخ ستمگر»، از جمله ترانه های به اصطلاح «رو حوضی» و یا «تخت حوضی» است که گرچه معنایی عمیق ندارد، اما به سبب بهره بردن از ریتم هایی تند و شادی آور، دارای نوعی سرخوشی ساده و صمیمی است. ضمن اینکه با تأمل در آن ها به خوبی می توان به حال و هوای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و انسانی مردمان تهرانی دهه های آغازینِ قرنِ حاضر پی برد.
حاصل کوشش های مرتضی احمدی در این نگاه داشتِ خاطره های طهران قدیم، به زبان موسیقی و آواز در قالب مجموعه های موسیقایی «صدای طهرون قدیم 1،2 و3» منتشر شده است.
وی همچنین کتاب های «کهنه های همیشه نو»، «من و زندگی»، فرهنگ بر و بچه های ترون»، «پرسه در احوالات تهرون و ترونیا» و «پیش پرده و پیش پرده خوانی»، را نیز تألیف و نگارش کرده که هر یک منبعی مهم در تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران قدیم و نیز هنر است.
اما شب گذشته، مؤسسهٔ بتهوون به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت استاد مرتضی احمدی و نیز برای رونمایی از آلبوم «صدای طهرون قدیم3» مراسمی را در کاخ سعدآباد برگزار کرد که در آن جمعی از هنرمندان رشته های گوناگون نیز حاضر بودند.
در این مراسم هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون، همچون داریوش اسد زاده ، سعید پور صمیمی ، علیرضا خمسه، جمشید گرگین و بهروز بقایی از بازیگران سینما و تلویزیون حاضر بودند.
همچنین سید احمد محیط طباطبایی، پژوهشگر تاریخ و ادبیات، نیز از دیگر حاضران برنامه بود که برای حاضران سخنرانی کرد.
در این مراسم بهرنگ بقایی، نوهٔ مرحوم مرتضی احمدی و نوازندهٔ تارِ آلبوم «صدای طهرون قدیم»، با همراهی علی رحیمی، نوازندهٔ تنبکِ این آلبوم، برای حاضران موسیقی اجرا کردند.
در این آیین رونمایی و بزرگداشت، همچنین از تمبر یادبود نخستین یادبود مرتضی احمدی رونمایی شد.
فراهنگ**3067**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
امضای خونین پای وصیتنامه شهید