تئاتر در حال گذار از تبلیغات سنتی به مدرن است


کارگردان نمایش «قرار» با اشاره به تاثیرگذاری تبلیغات تئاتری درفضای مجازی بر میزان استقبال تماشاگران، گفت: بخش نظارت و ارزشیابی تئاتر باید پس از سال‌ها، ارزشیابی آثار را هم انجام دهد.

مهرداد کوروش‌نیا در گفت‌و‌گویی با خبرنگار تئاتر ایسنا، با اشاره به اینکه نمایش «قرار» با گروه نمایشی بهمن از استان البرز تولید شده است، بیان کرد: این نمایش حدود 20 شب است که در سالن استاد ناظر‌زاده تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود ولی متاسفانه در این مدت به دلایل متعدد استقبال خیلی خوب نبود.

او گفت: سه سال قبل هر شب، سه هزار تماشاگر نمایش‌های رسمی را که در 30 سالن اجرا می‌شد تماشا می‌کردند، اما اکنون در حالی که تعداد تماشاگران تغییری نکرده تعداد سالن‌ها به 80 عدد رسیده است؛ یعنی با توجه به سانس‌های اضافه‌ شده به برخی از سالن‌های خصوصی و نیمه دولتی تعداد تماشاگران یک سوم تعداد سالن‌ها شده است.

این کارگردان که سال قبل نمایش «آخرین‌نامه» را به صحنه برد، یادآور شد: البته وضعیت اقتصادی و نزدیک بودن زمان شروع جشنواره تئاتر فجر هم از جمله عواملی است که در کم شدن مخاطب در این فصل تاثیر گذاشته است.

کوروش‌نیا ادامه داد: یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش مخاطب برخی نمایش‌ها به تبلیغات در فضای مجاز برمی‌گردد که معتقدم در یک دوران گذار از تبلیغات سنتی به تبلیغات مدرن به سر می‌بریم.

وی افزود: این تبلیغات مجازی خیلی ویژه و با شیوه‌ای جدید انجام می‌شود و این طور است که گاهی یک جوانی که به اینترنت دسترسی دارد بدون توجه به اینکه هر کدام از کارها چه کیفیتی دارند،‌ به عنوان یک بستر اقتصادی جدید با این فضا برخورد می‌کند و با شیوه‌های جدید، تبلیغاتی را طراحی می‌کند که در نهایت گاهی نمایش‌هایی با کیفیت‌های خوب و با شاخصه‌های تئاتر فرهنگی تولید می‌شوند، زیر بار کارهای دیگری که با شاخصه‌های تجاری تولید شد‌ه‌اند سر خم می‌کنند.

کارگردان نمایش «مونس» اظهار کرد: پیش از این به دلیل آنکه تعداد سالن‌ها محدود و فضای تبلیغات هم سنتی‌تر بود، اطلاع رسانی راحت‌تر انجام می‌شد، اما الان به دلیل شیوه‌ی تبلیغاتی جدید مردم از طریق این خبرسازی‌ها و جنجال‌های خبری به سمت دیدن کارهایی کشیده می‌شوند که گاهی بعضی از آن‌ها آن چندان بار عمیق فرهنگی ندارند.

او درباره‌ی اینکه چرا خودش برای تبلیغ کارش به سمت استفاده از این شیوه‌های نوین روی نمی‌آورد؟ گفت: واقعیت امر این است که تا پیش از اجرای نمایش «قرار»، آنقدر متوجه نبودم که اطلاع رسانی در جامعه‌ی تئاتر این اندازه تغییر کرده و نکته‌ی دوم این است که این تغییر این‌قدر حاد و جدی شده باشد.

کوروش‌نیا ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که دو ماه قبل از شروع یک اجرا باید تیم‌های تبلیغاتی ماهر وارد کار شوند تا براساس یک نقشه‌ی طراحی شده برای انتخاب اسپانسر و انتشار اخبار اقدام کنند. این روزها نمایش‌هایی با شاخصه‌هایی از یک تئاتر ملی به صحنه می‌روند، اما فقط به این دلیل که از چهره‌های اسم و رسم‌دار استفاده نکرده یا تبلیغات آن چنانی ندارند عملا در اجرا نابود شده‌اند.

وی با اشاره به اجرای نمایش «آقا لیلا» در سال‌های گذشته، گفت: آن زمان این نمایش به اندازه خودش مخاطب داشت، اما الان اصلا این گونه نیست و حتی رویکرد رسانه‌ها هم تغییر کرده است، چون خبرنگاران و منتقدان هم به این سو کشیده شده‌اند که با توجه به زیاد شدن تعداد سالن‌ها فرصت دیدن همه نمایش‌ها را ندارند به همین دلیل آن‌ها هم به فضای مجازی رجوع می‌کنند.

او درباره اینکه چه باید کرد تا این گونه تبلیغات فضای مجازی بر برخی آثاری که کیفیت لازم را دارند تاثیرگذار نباشد‌، بیان کرد: همه گروه‌های تئاتر باید یک سری شاخصه‌ها را رعایت کنند و بدانند که براساس سالن‌ها چه بازیگرانی را در کار خود بچینند. یک نکته‌ی قابل توجه هم این است که برخی از جوان‌هایی که در حوزه‌ی تبلیغات تئاتر کار می‌کنند، بدون سابقه‌ی تئاتری و تنها به عنوان یک بازوی کمک‌رسان به تئاتر کمک می‌کنند، اما به هر حال یک نگاه اقتصادی دارند که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

کوروش‌نیا افزود: متولیان دولتی باید برای این قضیه فکری کنند و یکی از راهکارها می‌تواند این باشد که شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر را با سینما مقایسه کنیم. در تمام این سال‌ها شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل تئاتر تنها نظارت کرده و هیچ کار ارزشیابی انجام نداده است، در حالی که در سینما ارزشیابی فعال است و فیلم‌ها را رصد می‌کند تا ببیند هر فیلم چه درجه‌بندی کیفی دارد و کدام یک از آن‌ها باید حمایت شود. این کار تا آنجا پیش می‌رود که گروهی مثل هنر و تجربه ایجاد می شود تا سینمای فرهنگی از بین نرود.

او تاکید کرد: در این راستا باید در حوزه تئاتر، ارزشیابی کیفی هم انجام شود و در بررسی‌ها مشخص شود که کدام کارها با متن نگارش شده‌ی جدید و با رویکرد ایرانی و طرح مسائل جدید می‌توانند در اولویت حمایت قرار گیرند و یک اثر با کیفیت معرفی شوند.

وی با تاکید براینکه منظورش از نمایش‌ با رویکرد ایرانی، نمایش‌های آیینی و سنتی نیست‌، گفت: منتقدان، اساتید دانشگاه و افراد تاثیرگذار باید به تئاتر توجه ویژه‌ای داشته باشند تا تئاترهای ملی زیر هجمه تئاتر تجاری از بین نروند، البته نمی‌گویم تئاتر تجاری نباید باشد، چون آثار خارجی هم باید به نمایش در بیایند.

کوروش‌نیا درباره حضور نمایش «قرار» در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: این نمایش براساس الگوهای روایتی شرقی نوشته شده‌ و یک داستان معاصر با پیش زمینه جنگ را روایت می‌کند، با توجه به قصه آشنا و در عین حال رمز‌آلود این نمایش به موفقیت و دیده شدن آن در جشنواره امیدوارم.

به گزارش ایسنا، نمایش «قرار» به کارگردانی و نویسندگی مهرداد کوروش‌نیا تا 23 دی ماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر هر شب ساعت 19:30 روی صحنه است. «قرار» با حضور بازیگران جوانی چون سعید دشتی، رضا رباط جزی، سارا عباسپور و حمیدرضا معدن‌کن و هم‌چنین بازیگر خردسال پارسا قره‌داغی اجرا می‌شود. در این نمایش محمد قدس (مجری طرح)، آتوسا قاضی (طراح لباس)،آرش عزیزی (موسیقی)، لنا طاهری (گریم)، محمدصادق زرجویان (طراح پوستر و بروشور)، نبی کورش‌نیا (دستیار کارگردان)، حسین ایرجی (مدیر برنامه‌ریزی و هماهنگی)، مهشید فیض (منشی صحنه)، حسین معدنی‌نشین و امید جمشید‌پور (مدیران صحنه)، مهدی فیروز زارع (ساخت دکور و اجرای صحنه)، محمدصادق زرجویان (عکاس)، الهام یوسفی (تبلیغات) و سرپرست گروه نیز مهرداد کوروش‌نیا است.

«قرار»

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تئاتر و آواز خنده دار سنتی