وجود سه و نیم نفر پلیس به ازای هر هزار نفر جمعیت/ در صورت لزوم طرح گشت نامحسوس تغییراتی داده می‌شود


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا - سردار سعید منتظرالمهدی روز شنبه در دهمین نشست خبری خود با اشاره به اجرای طرح گشت نامحسوس در کشور افزود: این در حالی است که نرم پلیس در دنیا به ازای هر هزار نفر هفت نفر است اما ما تعدادمان محدود است، به همین منظور از نیروهای مجرب خودمان برای این طرح استفاده کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: گشت نامحسوس از اسمش مشخص است که چون حضور ندارند، محسوس نیست و این طرح از دیرباز بوده اما یک روش جدید است که در تهران شروع به کار کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها این طرح انجام می‌شود، همان طور که در استرالیا در برخی از محله‌ها بر روی تابلوها اعلام شده که به‌عنوان مثال این محله توسط ناظران محلی تحت کنترل است و اگر مواردی ببینند، برخورد می‌کنند.
منتظرالمهدی افزود: در آمریکا و انگلیس نیز این طرح وجود دارد و در انگلیس حدود پنج میلیون دوربین که فقط سه میلیون آن در لندن است، این موضوع را رصد می‌کنند و وجهی از نظارت اجتماعی است و تلاش می‌کنند خودتنظیمی در جامعه ایجاد شود، البته گروه هدف قانون‌شکنان است.
سخنگوی ناجا افزود: این افراد محسوس نمی‌شوند و تمام نیروهای به کار گرفته در طرح گشت نامحسوس از پرسنل کادر و پلیس است و حقوق و مزایا دریافت نمی‌کنند و همه ضابط قضایی هستند.
منتظرالمهدی ادامه داد: جرایم مشهود پنج گانه شامل سرقت، زورگیری، پخش مواد مخدر، حرکات خطرآفرین خودروها، مزاحمت نوامیس و مواردی که موجب جریحه‌دارشدن عفت عمومی در جامعه باشد؛ از سوی ماموران پلیس ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ماموران با مشاهده این جرایم مشهود با ارسال پیامکی، موضوع را اطلاع می‌دهند و یک مرکزی در ناجا ایجاد شده که آنها را بررسی می‌کند و اگر در مواقعی نیاز به مداخله پلیس باشد، به گشت‌ها یا کلانتری‌ها برای اعزام به گشت‌های 110 اطلاع داده می‌شود، البته بسیاری اوقات هم نیاز به اعزام نیرو نیست.
منتظرالمهدی افزود: ارسال پیامک به مثابه یک داده است و به محض ارسال رسیدگی نمی‌شود، پس از دریافت اطلاعات کامل و متقن موضوع رسیدگی می‌شود، آمار پیامک‌های ارسالی از سوی نیروها بعدا اعلام خواهد شد.
سخنگوی ناجا افزود: اثرگذاری و انجام بهینه هر طرحی مستلزم بهره‌مندی از نظر خبرگان و اندیشمندان این حوزه است و ما دیدگاه و نظرات متخصصان را دریافت می‌کنیم و اگر لازم باشد تغییراتی را نیز در طرح گشت نامحسوس انجام می‌دهیم.

** پرداخت اقساطی جریمه سربازی
سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص پرداخت جریمه سربازی گفت ما خرید سربازی نداریم بلکه جریمه به سسب تاخیر در مراجعه از آن ها اخذ می شود و از دیپلم تا دکترای تخصصی از 10 تا 50 میلیون تومان است.
وی تصریح کرد به ازای یکسال از هشت سال در تاخیر انجام سربازی 10 درصد این جریمه افزایش اما به ازای تاهل و داشتن هر فرزند 5 درصد جریمه کاهش می یابد.
وی اظهار داشت: امسال به صورت اقساطی پرداخت جریمه سربازی امکان پذیر است و این افراد می توانند یک سوم آن را نقدی و مابقی را به صورت اقساط پرداخت کنند البته شرایط پرداخت آن از طریق سازمان نظام وظیفه اعلام می شود.

** دستگیری 916 نفر در خصوص جعل معافیت و کارت پایان خدمت
منتظر المهدی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته چهار باند در تهران و 6 باند در دیگر استان ها در خصوص جعل معافیت و کارت پایان خدمت شناسایی شدند، گفت: بهمین منظور 916 نفر در این زمینه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
وی ادامه داد: اکنون ضریب جعل کارت پایان خدمت به کمتر از 5 درصد رسیده و امیدواریم در سال های آینده مشکل جعل کارت نداشته باشیم.

** مسمومیت 10 نفر با توزیع خیرات حلوا
سخنگوی ناجا در خصوص اینکه در شرق تهران به دلیل توزیع خیرات حلوا چند نفر مسموم شدند، گفت: در این زمینه 10 نفر مسموم شده، مسائل بیوتروریسم نبوده، افراد شناسایی شده و در حال بررسی است.
** خلبان فراری ناجا توسط پلیس اینترپل ردیابی و شناسایی می شود
سخنگوی ناجا در ادامه در خصوص وضعیت خلبان فراری ناجا نیز گفت این فرد کمک دوم خلبان بوده و از مسائل روحی و روانی رنج می برده و شنیده ها حکایت دارد که در دانمارک است، پلیس اینترپل اقداماتی برای ردیابی، شناسایی و استرداد این فرد انجام می دهد.
وی تصریح کرد: اگر مشخص نباشد که این فرد در کدام کشور است برای مجرمان فراری اعلام خط قرمز می کنند و از این طریق آن ها ردیابی می شوند،‌190 کشور با اینترپل ارتباط دارند و به آن ها اعلام می شود که اگر شناسایی شود دستگیر خواهد شد، هیچ اطلاعات خاصی در دستش نبوده است.

** درباره ستایش
سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص موضوع ستایش دختر 6 ساله افغانی که توسط یک نوجوان 17 ساله به قتل رسیده است نیز گفت: اطلاعاتی که ما بعنوان ناجا ارائه می دهیم باید متقن باشد چون سندیت پیدا می کند و ما از همان زمان وقوع حادثه اقدامات جدی انجام دادیم.
وی خاطرنشان کرد: فرمانده انتظامی استان با ناجا در تماس بود و زمانی که موضوع اعلام شد نیز اقدامات بعدی را انجام می دادند و ارتباط با خانواده مقتول صورت گرفت و تمام ساز و کارها را انجام دادند، ما به موقع اطلاع رسانی کردیم.

** رسیدگی به پخش کلیپ ها در شبکه های اجتماعی
سخنگوی ناجا در ادامه با اشاره به پخش کلیپ هایی در شبکه های اجتماعی گفت: این کلیپ ها مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفت که البته برخی از آن ها به سالیان گذشته بوده است.
وی تصریح کرد: در یکی از کلیپ ها یکی ماموران ما خارج از ماموریت به منزل مراجعه می کند که این فرد به دلیل تخطی شناسایی شد و از ادامه فعالیتش جلوگیری شد.
وی در خصوص کلیپ گشت ارشاد نیز گفت: فردی که توسط گشت ارشاد در این کلیپ شناسایی و دستگیر شد یک خانم سارق بوده که از قبل به دنبالش بودند و چون پوشش مناسبی نداشت در خیابان توسط ماموران دستگیر شد.
وی در خصوص کلیپ در اتوبان شهید باکری نیز گفت: در اتوبان شهید باکری هم پلیس ورود می کند که این موضوع مربوط به یک مورد سرقت بوده و دو نفر سرقت را انجام می دهند که یک نفر با موتور سیکلت فرار می کند و یک نفر با تهدید قمه و چاقو سوار ماشین مدل بالای در این اتوبان می شود و فرار می کند.
ادامه دارد.
اجتمام ** 7268 ** 9314** 3053 ** 1418

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کشوری با سه نفر جمعیت