پاسخ کوبنده روحانی به سوال خبرنگار خارجی


پایگاه خبری انتخاب: رئیس جمهور طی نشست خبری گفت: ما انتخابات مهمی پیش رو داریم، انتخابات نمایندگان دهمین دوره مجلس که مرکز قانون گذاری ماست و خبرگان رهبری که اگر مساله ای پیش آید برای رهبری آینده تصمیم می گیرد.

روحانی در این نشست با تاکید بر این که هر دو انتخابات برای ما مهم است اظهار داشت: شاید این اولین بار است که دو انتخابات مهم در یک روز انجام می گیرد و درآینده نیز به همین صورت ادامه خواهد یافت؛ یعنی از این پس انتخابات این دو مجلس طبق قانون اینگونه خواهد بود.

روحانی افزود: من نظراتم را در ایران راجع به انتخابات اعلام کردم و همیشه دوست دارم در مورد مسائل داخلی در داخل ایران صحبت کنم تا در بیرون ایران، باز هم لازم خواهد بود راجع به انتخابات در داخل ایران صحبت کنم.

روحانی اضافه کرد: پیش بینی من انتخابات بدی نیست، آن طور که در ذهن شما بوده است، ممکن است اختلاف نظرها و مسائلی جزئی وجود داشته باشد، من بسیار امیدوارم به اقداماتی که شورای نگهبان انجام می دهد.

وی با تاکید بر این که برای صلاحیت کاندیدا سه مرحله وجود دارد، گفت: یک مرحله تایید هیات های اجرایی است که این مرحله انجام شده است، مرحله دوم تایید هیات های نظارت هستند که تصمیم گیری می کنند و مرحله سوم شورای نگهبان است که نظر نهایی را می دهد که این مرحله هنوز باقی مانده است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: بسیار امیدوارم شورای نگهبان که یک نهاد بسیار مهم در جمهوری اسلامی ایران است، نسبت به نگرانی هایی که وجود دارد رفع نگرانی کند و ان شاء الله انتخاباتی در هفت اسفند داشته باشیم که مردم با حضور گسترده در این انتخابات موجب تقویت نظام شوند و ما بعد از این انتخابات بتوانیم با قدرت بیشتری در داخل،منطقه و جهان راهمان را ادامه دهیم.

همچنین ایرنا نوشت:

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود با بیان این که ایران و فرانسه در زمینه یافتن ریشه های تروریسم و مبارزه با آن نقطه نظرات مشترکی دارند، گفت:ما خواهان حل اختلافات از جمله تنش ایران و عربستان در مسیر منطق و مذاکره هستیم.

وی در کنفرانس مشترک با فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه گفت: مهمترین مسئله دو طرف در مبارزه با حشونت و افراطی گری و تروریسم بود و دو کشور باید در این دو زمینه فعال باشیم و با ریشه های تروریسم مبارزه کرده و ثبات و امنیت را برگردانیم.

رئیس جمهور درباره مسائل مورد توجه دو کشور گفت که ایران و فرانسه در رابطه با برخی مسائل و کشورهای منطقه دیدگاه مشترک دارند، ما علاقه مند هستیم لبنان همه ارکانش فعال باشد و از ثبات و امنیت بیشتر برخوردار باشد و لبنان دوست دو طرفه ما است.

وی یادآور شد: سوریه برای ما بسیار اهمیت دارد مردم سوریه آواره و بخش بزرگی از این کشور ویران شده و همه وظیفه داریم به مردم سوریه کمک کنیم.

وی کشورمان تاکید کرد: باید کمک کنیم مردم برای آینده کشورشان در فضایی مناسب تصمیم گیری کنند. وحدت و انسجام عراق برای همه ما مهم است و در سوریه و عراق باید با تروریسم مبارزه کرد و از این دو ملت در مبارزه با گروه های تروریستی حمایت کنیم.

به گفته روحانی، ثبات منطقه برای ما مهم است و علاقه مند هستیم اختلافات از جمله تنش ایران و عربستان در مسیر منطق و مذاکره حل شود.

روحانی گفت: مسئله حقوق بشر برای ما بسیار اهمیت دارد و می خواهیم مردم از جمله مهاجرین و ساکنان یک کشور از حقوق شهروندی مساوی بهره مند باشند، و همه جا باید ریشه های تروریسم را بیابیم و در این زمینه بین ایران و فرانسه اتفاق نظر وجود دارد.


ویدیو مرتبط :
پاسخ روحانی به سوال خبرنگار در مورد تفرقه شیعه و سنی