طرز تهیه کته معطر کاشان


مواد لازم کته معطر کاشان

لوبیا سفید 1 پیمانه (170 گرم)برنج 3 پیمانه (500 گرم)نمک به مقدار لازمفلفل سیاه (پودر شده) به مقدار لازمگوشت قلوه گاه گوسفند (با استخوان) 1 کیلو و 200 گرمپیاز (چهار قاچ خردشده) 1 عددزردچوبه (پودرشده) 1 قاشق چای خوریبرگ بو 2 عددسیب زمینی (پوست کنده) 1 عددروغن حیوانی یا کره 70 گرمشبت (پاک و خردشده) 200 گرمدارچین (پودرشده) به مقدار لازم

کته معطرکاشانی ، طرز تهیه کته معطر کاشان ، غذاهای ایرانی

طرز تهیه کته معطر کاشان

لوبیا سفید را از 24 ساعت قبل در مقداری آب خیس کرده (در مدت زمان خیساندن، دو تا سه بار آب آن را عوض کنید)، سپس هنگام پخت، در آبکش بریزید؛برنج را نیز از سه ساعت قبل با پنج پیمانه آب و کمی نمک خیس کنید؛گوشت را به همراه شش پیمانه آب روی حرارت زیاد قرار دهید. پس از جوش آمدن، کفِ روی آن را بگیرید، پیاز، زردچوبه و برگ بو را به آن افزوده، درِ ظرف را گذاشته تا به مدت سه ساعت بپزد و آبِ آن تبخیر شود. در 45 دقیقه آخرِ پختِ گوشت، سیب زمینی، نمک و فلفل را به آن افزوده و مخلوط کنید؛در قابلمه ای دیگر، لوبیا را به مدت سه ساعت بپزید. در اواخر پخت، کمی نمک به آن افزوده و پس از پخت در آبکش بریزید؛روغن حیوانی را به برنج اضافه کرده، روی حرارت قرار داده و درِ ظرف را بگذارید. پس از تبخیر شدنِ آبِ برنج، حرارت را ملایم کنید. شبت را به آن افزوده، هم بزنید تا با برنج مخلوط شود، سپس بگذارید برنج به مدت 45 دقیقه دم بکشد؛پس از پختِ گوشت، استخوان و برگ بو را از آن جدا کرده و در ظرفی مناسب بریزید. سیب زمینی را به همراه لوبیا کاملاً بکوبید و در کنار گوشت قرار داده و روی آن کمی دارچین ریخته و در کنار کته سرو کنید.

نکته

کته، برنجی است که آبکش نمی شود، لعاب و نشاسته آن زیاد است. برای هر یک پیمانه برنج، یک پیمانه و نیم تا دو پیمانه آب و 20 گرم کره یا روغن در نظر بگیرید.کته معطر، یکی از غذاهای سنتی کاشان است. گوشتِ کته معطر، تقریباً همانند آبگوشت تهیه و کته آن به صورت جداگانه به همراه شبت طبخ می شود. دقت داشته باشید که گوشت این غذا حتماً استخوان دار و چرب باشد، همچنین در تهیه این غذا اگر از لوبیای سفید محلی کاشان استفاده کنید، طعم محلی و سنتی آن را حفظ کرده اید. 

طرز تهیه کته معطرکاشانی ، غذاهای ایرانی ، غذاهای خوشمزه

نکات تکمیلی در مورد کته معطر کاشان

کته معطر کاشان جزو غذای محلی - سایر میباشد زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30 دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 3 ساعت و 20 دقیقه میباشد .کته معطر کاشان را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید . همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .


ویدیو مرتبط :
‫طرز تهیه کته مرغ‬‎