«سرگرمی‌های مردم ایران در دوران قاجار و پهلوی» روی کاغذ


دفتر پنجم از مجموعه‌ی پژوهش‌های «شهر تهران» با عنوان «سرگرمی‌های مردم تهران در دوران قاجار و پهلوی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دفتر پژوهش‌های فرهنگی از مجموعه پژوهش‌های «شهر تهران» که زندگی فرهنگی مردم این شهر را از زمانی که پایتخت شد بررسی می‌کند،‌ چهار دفتر با عنوان‌های «اسطوره تهران»، «تهران در قاب شهر»، «آبنامه تهران» و «کاروان فرهنگ در فرنگ» منتشر کرده که به تازگی پنجمین پژوهش از این مجموعه را به قلم «محمدحسین ناصربخت» به چاپ رسانده است.

پژوهشگر در کتاب «سرگرمی‌های مردم تهران در دوران قاجار و پهلوی» به انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های مردم تهران در دوران یادشده پرداخته و فعالیت‌های فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است و مهم‌تر آن‌که تأثیر این عناصر را در چگونگی ارتباط مردم با تحولات فرهنگی در پایتخت مورد توجه قرار داده است. پژوهش پیرامون فرهنگ جامعه بدون توجه به مقوله تفریحات رایج در آن اجتماع، ناقص خواهد بود و با بررسی این حوزه می‌توان به لایه‌های پنهانی دست یافت که ما را در شناخت فرهنگ مردم و دستیابی به علل بروز رفتارها در ساکنان تهران راهنمایی می‌کنند.

در مقدمه این کتاب پژوهشی آمده است: «اگرچه فرهنگ کلیتی یکپارچه است، اما از عناصر گوناگونی تشکیل شده است، ازجمله انواع سرگرمی‌ها که به قصد گذراندن اوقات فراغت پدید آمده‌اند».

قصه‌گویی و نقالی، چراغانی و آتش‌بازی، موسیقی،‌ رقص، تئاتر غربی در تهران، سینما، ورزش، بازی، شعرخوانی و انجمن‌های ادبی، تفریح‌گاه‌ها و تفرج‌گاه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، گرمابه‌، هتل، باغ‌ها و باغ‌وحش‌ها سرفصل‌هایی از این پژوهش است.

«سرگرمی‌های مردم تهران در دوران قاجار و پهلوی» توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی به قیمت 9500 تومان در دسترس پژوهشگران و دوست‌داران فرهنگ است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
وضع مردم ایران در دوران پهلوی لعنت الله علیه