سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایتالیا 150 میلیون یورو وام برای ساخت خط آهن مشهد-هرات به افغانستان پرداخت می كند


به گزارش ایرنا، در اعلامیه مطبوعاتی وزارت خارجه افغانستان كه روز شنبه نسخه ای از آن در اختیار ایرنا در كابل قرار گرفته، هدف از این كمك ایتالیا را اتصال افغانستان به شبكه منطقه ای خط آهن دانسته و افزوده است كه این موضوع در پایان نخستین نشست كمیسیون مشترك همكاری های افغانستان و ایتالیا نیز مطرح شد.
نخستین نشست كمیسیون مشترك همكاری های افغانستان و ایتالیا هفته گذشته برگزار شد.
افغانستان درحال حاضر در رتبه نخست كشورهای دریافت كننده ‏كمك‏های توسعه ای ایتالیا قرار دارد و از سال 2001 میلادی به این سو، ایتالیا 820 میلیون یورو كمك های توسعه‏ ای شامل 700 میلیون یورو كمك‏های بلاعوض و 120 میلیون یورو وام های درازمدت به افغانستان اختصاص داده كه تاكنون مبلغ 550 میلیون یورو از مجموع این مبلغ را به این كشور پرداخت كرده است.
طرح راه آهن مشهد - هرات در قالب چهار قطعه به طول 191 كیلومتر در دست ساخت است. 124 كیلومتر این خط در داخل خاك افغانستان و 74 كیلومتر آن در ایران واقع شده است.
براساس توافق نامه 1385 كه بین ایران و افغانستان به امضا رسید، مقرر شد تا 3 قطعه این راه آهن بطول 138 كیلومتر از طریق كمك های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران احداث و قطعه چهارم آن توسط دولت افغانستان ساخته شود.
درحال حاضر دو قطعه آن در خاك ایران به اتمام رسیده و قطعه سوم آن نیز از سوی ایران در حال تكمیل است. هزینه ساخت 3 قطعه این مسیر كه ایران متعهد به ساخت آن شده، بالغ بر 250 میلیون دلار برآورد شده كه بخش اعظمی از اعتبارات اجرای این طرح در داخل خاك ایران در سال های 93 و 94 و پس از روی كار آمدن دولت یازدهم اختصاص داده شده است.
قطعه چهارم این خط را افغانستان با استفاده از كمك های ایتالیا تكمیل خواهد كرد.
تكمیل و بهره برداری از این راه آهن، تاثیر قابل ملاحظه ای بر افزایش تجارت و بازرگانی، كاهش هزینه حمل و نقل كالا و مسافر و افزایش ترانزیت كالا میان ایران و افغانستان و تجارت این دو كشور با كشورهای آسیای مركزی خواهد داشت و دسترسی افغانستان را به بازارهای منطقه و جهان گسترش خواهد داد.
براساس برآورد وزارت مسكن و شهرسازی ایران، در سال اول بهره برداری از این طرح، بالغ بر 800 هزار تن كالا و 25 هزار مسافر جابه جا خواهد شد.
محور خاف - سنگان - هرات یا مشهد – هرات در مسیر جدید افغانستان - ایران - تاجیكستان - قرقیزستان و چین احداث می شود و اجرای این طرح به نوعی بخشی از احیای جاده ابریشم در بخش ریلی به حساب می آید.
اساق*1610**1392

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پرداخت 150 میلیارد تومان وام به روستاییان