ترکیه؛ زندان برای یک معلم به جرم توهین به اردوغان


براساس گزارش رسانه‌های محلی، یکی از دادگاه‌های ترکیه معلمی را به خاطر توهین به رئیس‌جمهوری این کشور در جریان یک راهپیمایی سیاسی در سال 2014 میلادی به حدودا یک سال حبس محکوم کرد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گاردین، توهین به مقامات دولتی در ترکیه جرم محسوب می‌شود و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به عنوان فردی که به هیچ عنوان تحمل نظر مخالف را ندارد و فورا علیه هرگونه توهینی دست به اقدامات قانونی می‌زند، تلقی می‌شود.

پس از راهپیمایی در شهر اژه استان ازمیر در سال 2014 میلادی، اردوغان که در آن زمان نخست‌وزیر بود از خانمی به شدت انتقاد کرده و گفت: این خانم ادای من را درآورده که نمونه بی‌ادبی حزب اپوزیسیون مردم جمهوریخواه است.

اردوغان افزود: امروز هنگامی که به اینجا رسیدم زنی را در بالکنی دیدم. این زن با دستش ادای زشت و ناخوشایندی را از من تقلید کرد. این همان حزب مردم جمهوریخواه است. این کار شما همزمان با آن صورت گرفت که نخست‌وزیر شما در حال عبور بوده و شما با دستتان ادا درمی‌آوردید.

این معلم که در دادگاه اظهار بی‌گناهی کرده، به 11 ماه و 20 روز حبس محکوم شده است.

منابع ریاست‌جمهوری و حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه گفتند که وکلای اردوغان علیه رهبر اپوزیسیون به خاطر آنکه او را دیکتاتور را تلقی کرده به دادگاه ارائه کرده‌اند.

اردوغان همچنین هفته گذشته از دادستان‌ها خواست تا درباره اساتیدی که یک اعلامیه انتقادی را علیه اقدامات نظامی در جنوب شرق کشور امضا کرده‌اند، تحقیقاتی آغاز کنند.

در همین حال نوآم چامسکی زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی ضمن انتقاد از اردوغان، وی را به معیار دوگانه در خصوص تروریسم متهم کرد.


ویدیو مرتبط :
توهین اردوغان به رهبر ایران و جواب خود مردم ترکیه