مهم‌ترین اخبار سینمایی در هفته‌ای که گذشت


مهم‌ترین اخبار سینمایی در هفته‌ای که گذشتباشگاه خبرنگاران/ در هفته پایانی سال، سینما آرام و بی حاشیه به استقبال سال نو و شروع دوباره می‌رود.
عذرخواهی رسمی آکادمی اسکار از آسیایی‌ها
به‌دنبال شکایت گروهی از هنرمندان آسیایی عرصه سینما، برگزارکنندگان مراسم اسکار نسبت به توهین‌های صورت گرفته، از بازیگران و فیلمسازان آسیایی عذرخواهی کردند.
آکادمی اسکار که قرار است تا سال 2020 میلادی، تعداد اعضای زن و اقلیت‌ها را به دو برابر تعداد کنونی افزایش دهد، روز گذشته اعلام کرد که بابت هر توهینی در مراسم امسال متأسف است.
در بیانیه این آکادمی آمده است: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مراسم اسکار در آینده حساسیت بیشتری به مسائل فرهنگی نشان دهد.
در مراسم اسکار که ماه فوریه گذشته برگزار شد، کریس راک، مجری این مراسم در بخشی سه کودک آسیایی را به عنوان حسابداران آکادمی معرفی کرد که این موضوع موجب ناراحتی انجمن آسیایی آکادمی شده است.
پرویز پرستویی و ملاقات با 5 تن سینمای ایران
پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای حضور در فیلم «بادیگارد» دریافت کرده است به دیدار پنج پیشکسوت سینما رفت.
در این ملاقات پنج‌گانه، پرستویی با عزت الله انتظامی، علی نصیریان، داوود رشیدی، جمشید مشایخی و محمدعلی کشاورز دیدار کرد و در منزل آن‌ها به مرور خاطرات و گفتگوی صمیمانه پرداخت.
پرستویی هنگام دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، از این پنج پیشکسوت به عنوان 5تن سینما نام برد و سهم معنوی سیمرغ را تقدیم آن‌ها کرد.
خواننده پاپ و همسرش در سلام بمبئی
«شایلی» همسر بنیامین بهادری به عنوان آخرین بازیگر پروژه سینمایی «سلام بمبئی» جلوی دوربین رفت.
پس از اینکه «بنیامین بهادری» خواننده و بازیگر پروژه تولید مشترک ایران و هند، اولین تجربه بازیگری خود را جلوی دوربین «حسن پویا» رقم زد، «شایلی» همسر جدید «بنیامین» نیز به جمع بازیگران «سلام بمبئی» پیوست و بازی خود را آغاز کرد.«شایلی» ایفاگر نقش مقابل این خواننده است که در این فیلم به عنوان یک دخترهندی هنرنمایی می‌کند؛ تمام دیالوگ‌های این بازیگر به زبان هندی بوده و در جریان قصه،رابطه عاشقانه پیچیده‌ای بین او و «بهادری» رخ می‌دهد.
«سلام بمبئی» به تهیه‌کنندگی که جوادنوروزبیگی، ملودرامی عاشقانه است که داستان آشنایی یک دختر هندی و یک پسر ایرانی را روایت می‌کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر اتفاقات پیچیده‌ای می‌شوند.
سرنوشت ادامه پروژه محمدرسول الله (ص)
به دنبال تحقق نیافتن وعده‌های متولیان پروژه سینمایی «محمد (ص)» مبنی بر اکران بین‌المللی و منطقه‌ای این اثر سینمایی شواهد از منتفی شدن ساخت قسمت‌های دوم و سوم این پروژه گرانقیمت حکایت دارد و مجید مجیدی سراغ تولید اثر دیگری تحت عنوان «باغ‌های معلق» رفته است.
این اثر به‌عنوان گران‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران با هزینه 116 میلیارد تومانی ساخته شد، پس از شش ماه اکران استثنایی در چند گروه سینمایی و تبلیغات بسیار وسیع و حتی نمایش در شهرهای فاقد سالن سینما، نزدیک به 14.5 میلیارد تومان فروش داشته و در واقع حدود 4 درصد از مردم ایران به تماشای این فیلم در سالن‌های سینما نشستند.
به دنبال اکران داخلی، قرار بود این فیلم اکران منطقه‌ای و جهانی داشته باشد اما اکران در ترکیه، روسیه و ... محقق نشد و با وجود اینکه دغدغه اصلی مجیدی و عوامل فیلم اکران جهانی این فیلم بود تاکنون اتفاق نیفتاده است. کارشکنی‌های کشورهای عربی و اظهارنظرهای بی منطق و قضاوت‌هایی که قبل از اکران این فیلم شد، عامل منفی جلوگیری از اکران منطقه‌ای و جهانی این فیلم ارزشمند شد.
با شرایطی که پیش‌آمد ظاهراً برنامه‌ای برای تولید قسمت‌های دوم و سوم «محمد(ص)» وجود ندارد و مجید مجیدی برای تولید فیلم سینمایی تازه‌اش تحت عنوان «باغ‌های معلق» راهی هند شده و شارین مانتری کدیا و کیشور آرورا از شرکت ای‌کندی فیلمز تهیه‌کنندگان فیلم تازه مجیدی هستند.
آغاز اکران نوروز در سینماها
اکران نوروزی در سینماها از 26 اسفند آغاز شده و به فاصله چند روز، در سال جدید در شهرستان‌ها نیز آغاز می‌شود.
فیلم «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی در 16 سالن تهران و 7 سالن در شهرستان‌ها اکران می‌شود.
طناز طباطبایی و نوید محمدزاده بازیگران اصلی «خشم و هیاهو» هستند.
«کفش‌هایم کو» ساخته کیومرث پور‌احمد حدود 18 سالن در تهران دارد واکران در شهرستان‌ها نیز نیاز به رایزنی دارد.
«کفش‌هایم کو» تازه‌ترین کار کیومرث پوراحمد است با بازی رضا کیانیان،مجید مظفری، رویا نونهالی، بهاره کیان افشار، مینا وحید و منصوره وافری دیگر بازیگران این فیلم هستند.
اکران «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی در 100 سالن ادامه دارد که 30 سالن در تهران و 70 سالن در شهرستان‌ها نمایش‌دهنده این فیلم هستند.
در این فیلم رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، کارول ویدونی، بری فیوکا، سوگل محرابی و ژیلا صادقی و با حضور ریوالدو به ایفای نقش پرداخته‌اند.
فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی 25 سالن در تهران و حدود 30 سینما در شهرستان‌ها دارد.
پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علی‌محمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح، و شبنم مقدمی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.
فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در 55 سالن شهرستان‌ها و 27 سالن تهران نمایش عمومی خود را آغاز می‌کند.
در این فیلم پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، دکتر محمود عزیزی، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد و پریوش نظریه بازی می‌کنند.
اعلام طرح حمایتی انجمن سینمای جوان در سال 95
آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به این موضوع که سیاست تولید فیلم کوتاه انجمن در سال 1394 همچون سال قبل بر محوریت تمرکززدایی و انتقال حجم اصلی تولیدات حرفه‌ای به سمت دفاتر انجمن در سراسر کشور استوار خواهد بود از طرح حمایتی جدید برای حمایت پویاتر از تولید فیلم کوتاه در سال 1395 خبر داد.
به گفته وی 125 قرارداد تولید فیلم کوتاه حرفه‌ای منعقد شده و مبلغ کل هزینه شده در این زمینه هرچند نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نکرده. با این‌حال نسبت به دوره های قبل همچنان رقمی قابل‌ توجه است، چراکه مجموع بودجه هزینه شده در پنج شش سال دوره‌های پیشین را شامل می‌شود. علاوه بر تولیدات حرفه‌ای تعداد 295 فیلم کوتاه نیمه‌حرفه‌ای در دفاتر و قریب بر 1000 عنوان فیلم کوتاه آموزشی در انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است و همچنین در سایه اجرای طرح‌های موفقی چون المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان سراسر کشور با تولید 486 فیلم کوتاه و تولید مشترک 100 مستند گردشگری با همکاری شبکه مستند سیما که 30 عنوان از این فیلم‌ها آماده نمایش است و در قالب جدول زمان‌بندی مشخصی هر هفته دوشنبه‌ها از شبکه مستند پخش می‌شود رقم تولیدات انجمن در سال 1394 به تعداد قابل‌توجهی می‌رسد.
93 فیلم کوتاه از تولیدات انجمن در 56 جشنواره داخلی موفق به کسب 89 عنوان جایزه شده‌اند. همچنین 24 فیلم کوتاه با حضور در 187 جشنواره بین‌المللی 64 جایزه را برای سینمای ایران به ارمغان آورده‌اند و از این‌ بین فیلم‌های کوتاه «کودکان ابری» به کارگردانی رضا فهیمی از تولیدات انجمن سینمای جوانان رفسنجان، «آغی» به کارگردانی یوسف کارگر از تولیدات انجمن سینمای جوانان ارومیه، «رویای سرخ» به کارگردانی شهریار پورسیدیان از تولیدات انجمن سینمای جوانان رشت، «چشم آبی» به کارگردانی امیر مسعود سهیلی و «ماجرای یک شب بارانی» به کارگردانی مهدی فرد قادری از تولیدات انجمن سینمای جوانان تهران مهم‌ترین و بیشترین تعداد جوایز بین‌المللی را کسب کرده‌اند.
جدیدترین اظهارات حاتمی‌کیا و پرستویی
در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم و اکران فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان ضمن گلایه از طعنه‌زنان گفت: عده‌ای طعنه‌زن می‌گویند حاج ابراهیم به سوریه برو. اگر توفیق پیدا کنم و این اجازه را داشته باشم که در رکاب این عزیزان باشم، حتماً خواهم رفت. در هشت سال دفاع مقدس هم من اسلحه به دست نگرفتم، توفیق نداشتم. اما همیشه دوربین در دست داشتم و فضای فرهنگی را منعکس می‌کردم که روایت فتح مهم‌ترین آنها بود. در رابطه با مسائل سوریه، عراق و لبنان همیشه به‌دنبال آن بوده‌ام که چطور می‌شود در مورد این فضا حرف زد و آن را دراماتیزه کرد. که در قالب نمایش قابل فهم باشد، کار بسیار دشواری است و نیاز به آزمون و خطای فراوان دارد. واکنش‌ها تا کنون نسبت به فیلم «بادیگارد» خوب بوده است و به ما انرژی داده است. امیدوارم فیلم را بپسندید و ضعفهای آن را بر ما ببخشید.
پرویز پرستویی نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: یک ماه است که تلاش می‌کنیم که به یک عده جماعت منتقدنما بفهمانیم که فیلم «بادیگارد» برای جشنواره و جایزه ساخته نشده است، این فیلم برای خود یک رسالت دارد که آن‌ را محافظین امروز ما و تازه‌نفس‌ها به دوش دارند. فیلم برای این فضا ساخته شده است که هنوز مدافعیم و هنوز محافظیم و هنوز جنگ تمام نشده، در غیر این صورت سردار قاسم سلیمانی و یارانش الآن در خانه نشسته بودند. نمی‌گوییم «بادیگارد» دیده نشد، بلکه نباید این‌گونه دیده می‌شد. صاحبان بادیگارد شماها هستید، مردمانی که درد و رنج را می‌فهمند، مردمانی که مسئولیت را می‌فهمند، من در فیلمهای بسیاری نقش ایفا کرده‌ام اما هرگاه به‌جای این عزیزان نقش ایفا کردم احساس مسئولیت و تعهد کردم.من خادم مردم هستم نه یک بازیگر سینما و در برخی اصطلاحات ستاره سینما.
اعلام قیمت بلیت سینماها برای سال جدید
پس از اینکه غلام‌رضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از پیشنهاد افزایش 10 الی 20 درصدی قیمت بلیت‌های سینما خبر داد، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی قیمت‌های مصوب را اعلام کرد.
محمدرضا فرجی گفت: افزایش قیمت بلیط‌ها تصویب شد و این تعرفه فقط برای استان تهران به این شرح خواهد بود. بنا بر تقسیم بندی درجه کیفی سینماها مدرن، ممتاز، درجه یک و درجه دو، افزایش قیمت بلیط فقط در سینماهای مدرن اتفاق افتاده است. پردیس‌های «کوروش»، «آزادی»، «ملت» و «زندگی» سینماهای مدرن استان تهران محسوب میشود و قیمت بلیط سینماها در این سینماها روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه 8 هزار تومان، روز سه شنبه 5 هزار تومان و روزهای پایانی هفته (پنجشنبه و جمعه) 10 هزار تومان خواهد بود
قیمت بلیط در سینماهای ممتاز، درجه یک و دو تغییری نداشته است. در سینماهای ممتاز روزهای شنبه،یکشنبه،دوشنبه، چهارشنبه 5 هزار تومان، سه شنبه 4 هزار تومان و پنجشنبه و جمعه 7 هزار تومان خواهد بود. سینماهای درجه یک، با حداکثر قیمت 6 هزار تومان در روزهای پایانی هفته، شنبه،یکشنبه،دوشنبه و چهارشنبه 5 هزار تومان،سه شنبه ها 3 هزارتومان خواهد بود
در سینماهای درجه 2 قیمت بلیط سینما در روزهای شنبه یکشنبه دوشنبه و چهارشنبه 4 هزار تومان، سه شنبه 2 هزارتومان و پنجشنبه و جمعه 5 هزار تومان خواهد بود.
تعرفه سینماهای مدرن، سقف مبلغ است و سینماداران و پخش کنندگان در صورت تمایل می توانند کمتر از این مبلغ مصوب را از مخاطبان سینما دریافت کنند.
اسعفا و هشدار یک کارگردان برای حذف گروهی از فیلم‌سازان
ابوالحسن داودی هشدار داد که اراده‌ای برای حذف حضور فیلمسازان مستقل از جرگه تصمیم‌گیری‌های عرصه تولید و نمایش درحال شکل گرفتن است.
این کارگردان که ریاست شورای صنفی نمایش را به نمایندگی از کانون کارگردانان سینمای ایران در این شورا برعهده داشت و پیش از جشنواره‌ی فیلم فجر استعفایش را رسمی کرد طی یادداشتی دلایل این استعفا را تصریح کرده است. مهمترین این دلایل عبارتند از:
*برمبنای تحلیل شخصی، به همه همکاران فیلمساز مستقل، کارگردانان و بخصوص تهیه‌کننده/ کارگردانان هشدار می‌دهم که اراده‌ای برای حذف حضور فیلمسازان مستقل از جرگه تصمیم‌گیری‌های عرصه تولید ونمایش درحال شکل گرفتن است. بنابراین حضور قدرتمند و تحلیلگر نمایندهگان کانون کارگردانان دراین عرصه ، درهمه مقاطع و بخصوص در شورای صنفی،بیش از گذشته ضروری است.
*این را چون مستقیماً به خود آقای ایوبی گفته‌ام، باز می‌گویم، معتقدم که متأسفانه با وجود حسن نیت ایشان درباره آزادی در سینما، کمبود تجربه و شناختشان در این زمینه کار دستشان خواهد داد. چون بعضی‌ها بدشان نمی‌آید که بنام آزادی و به دست ایشان، ته مانده عدالت نسبی را هم در سینما قربانی کنند.
*اگر این جریان،توسط خود صنف و بخصوص کارگردانان و تهیه‌کننده /کارگردانان ، تحلیل و کنترل نشود، بزودی رده‌های میانی فیلمسازان، چه در بخش تولید و ساخت فیلم‌های مستقل و چه در بخش جذب سرمایه‌گذاری برای آن، یا از سینما حذف خواهند شد و یا بشدت تضعیف می‌شوند.
6 فیلم کوتاه در اکران نوروزی گروه «هنر و تجربه»
در اکران نوروزی سینمای هنر و تجربه، 6 فیلم «تنازع»به کارگردانی مسعود حاتمی ،«جای منو تو اتاق بنداز»ساخته امیر توده روستا ، «چله» به کارگردانی داود خیام، «صراحی» ساخته سعید نجاتی، «قمار باز» ساخته کریم لک‌زاد و «ناتمام به شدت هرچه تمام‌تر» به کارگردانی: آزاد محمدی به نمایش در می‌آیند.
تعطیلی دو روزه سینماها در ایام فاطمیه
به مناسبت ایام سوگواری حضرت زهرا (س) سالن‌های سینمایی سراسر کشور در روز شنبه 22 اسفندماه از ساعت 18 و یکشنبه 23 اسفندماه سینماها به صورت کامل تعطیل شد.
گفت‌وگوهای محمود گبرلو منتشر می‌شود
کتاب «پنجاه گفت‌وگو» با موضوع گفت‌و‌گوی «محمود گبرلو» تهیه‌کننده،سردبیر و مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با هنرمندان سینمای ایران در سال‌های 91 تا 94 کتاب شد.
طراح و گرافیست کتاب «پنجاه گفت‌وگو»، مینا سادات حسینی و علی افشار ویراستار آن بوده است.
این کتاب توسط انتشارات «دی‌داد» منتشر و تا پایان سال 94روانه بازار کتاب خواهد شد.
سرنوشت فیلم «هیهات» مشخص شد
سازمان هنری رسانه ای اوج اعلام کرد با عنایت به اتفاق پیش آمده برای فیلم سینمایی «هیهات» در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، سازمان هنری رسانه ای اوج تصمیم دارد این فیلم را در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر نمایش ندهد و نخستین اکران این فیلم به چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت موکول می‌گردد. ابتدا قرار بود این فیلم در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر رونمایی شده و در بخش سودای سیمرغ این جشنواره حضور یابد اما علیرغم تحویل این فیلم به دبیرخانه جشنواره فجر، این فیلم با اقدام غیر قانونی دبیر جشنواره در هیئت انتخاب جشنواره به رأی گذارده نشد و با بی مهری کنار گذاشته شد. لذا با توجه به این اتفاقات این سازمان هنری رسانه ای تصمیم گرفت رونمایی از «هیهات» را به جشنواره مقاومت و هفته دفاع مقدس موکول نماید.
«هیهات» بعنوان نخستین فیلم چهار اپیزودی ایران به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی دانش اقباشاوی، هادی نائیجی، هادی مقدم‌دوست و روح‌الله حجازی و با بازی حمید فرخ نژاد، بابک حمیدیان، مینا ساداتی و... برای نمایش در جشنواره فیلم فجر امسال آماده شد اما به گفته دبیر جشنواره، وی فراموش کرد که فیلم را به هیئت انتخاب بدهد و به همین دلیل، «هیهات» از حضور در این جشنواره بازماند.
جدیدترین نظرات رئیس سازمان سینمایی در خصوص VOD
در هفته پایانی اسفند، جلسه ای با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی مدیرعامل رسانه های تصویری جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و چند مدیر سازمان سینمایی در خصوص اعطای پروانه به شرکت های واجد شرایط لازم برای ارائه خدمات VOD در سازمان سینمایی برگزار شد.
مصطفی ابطحی مدیرعامل رسانه های تصویری گفت: برای راه اندازی VOD در کشور سه شرط لازم است، اول فراهم شدن زیرساخت های لازم برای ارائه VOD است که بدین منظور بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و تولید محتوای فرهنگی با وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی زیر ساخت ها و فضای مجازی همکاری صورت گرفت و ما با همین ظرفیت 2400 مگابایت اینترنت که در کشور فراهم است ارائه خدمات VOD را آغاز خواهیم کرد. اما فقط فراهم شدن زیرساخت ها کافی نیست. یعنی اگر زیرساخت های لازم فراهم شود، اما محتوای مناسبی وجود نداشته باشد این زیرساخت ها به کار نمی آید. در مرحله سوم باید محتوای خوب به شکل مطلوبی به دست کاربران برسد.
حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز در این جلسه به نکاتی در خصوص فراهم نبودن امکان پخش فیلم‌های کوتاه و مستند، ظرفیت تولید و نمایش آثار سینمایی، تهاجم فرهنگی و راه مقابله با آن و حمایت شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سامانه VODسخن گفت.
در حاشیه این جلسه شرکت های رایتل، آی سیما، صباسل، پیام افزار پیک آسا، ایلا نرم افزار، مبین وان و به سیما پروانه VOD را دریافت کردند.
انتشارجدیدترین اطلاعیه مالیاتی خانه سینما
اعضای جامعه اصناف سینمایی ایران پیرو صدور آیین نامه جدید مالیاتی و حذف شرط پلمپ دفاتر اطلاعیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد: ‌ به اطلاع همکارانی که احتمال می دهند در سال ۹۵ گردش مالی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشند می رساند تا آخر اسفند ماه ۹۴ فرصت دارند تا از طریق سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به سفارش دفاتر روزنامه و کل و ارائه پرینت آن (با کد رهگیری) به اداره پست منطقه، اقدام کنند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
مهم ترین اخبار فوتبال دنیا هفته