مدیر جدید جشنواره فیلم سه قاره: سینمای آسیا همواره بارور است


  X  

مدیر جدید جشنواره فیلم سه قاره: سینمای آسیا همواره بارور است

شرق/ سی‌وهفتمین دور جشنواره سه قاره، سه‌شنبه شب ٢٤ نوامبر، افتتاح شد که به این مناسبت با مدیر جدید آن، ژروم بارم، گفت‌وگویی از طریق اسکایپ انجام دادیم. سینمای ایران از همان اولین دور این جشنواره، در نوامبر ١٩٧٩ با «کلاغ» اثر بهرام بیضایی در بخش مسابقه حضور داشت که با بهرام بیضایی برای معرفی فیلم به آنجا سفر کردیم. وی جایزه ویژه داوران را هم به دست آورد. این جشنواره توسط برادران ژالادو پایه‌گذاری شد و آنها ٣٠ سال در مدیریت آن بودند و از سال ١٩٩٠ بار‌ها با آنها نیز برای شرکت در جشنواره فجر به ایران سفر کردیم. بنا بر آگاهی من، اولین جایزه بین‌المللی سینمای ایران بعد از انقلاب در این جشنواره به سینمای ایران داده شد که چند ماه بعد از پیروزی انقلاب حاصل شد! از آن پس هرساله سینمای ایران یکی از پایه‌های اصلی جشنواره بود و جایزه‌های فراوان به دست آورد که حداقل چهار بار جایزه بزرگ فستیوال را ربود دو بار امیر نادری – و دو بار ابوالفضل جلیلی جایزه بالن طلائی سه قاره را به دست آوردند. امسال جشنواره با فیلمی از قزاقستان افتتاح می‌شود و ١٠ فیلم از کشورهای سه‌ قاره برای بخش مسابقه انتخاب شده‌اند که از ایران «مادر بهشت» اثر سینا عطائیان‌دنا، پذیرفته شده که محصول مشترک ایران و آلمان است. این فیلم قبلا در مسابقه لوکارنو نیز حضور داشت. جدا از این، در بخش «پروژه جنوب» که برای یافتن تهیه‌کننده برای پروژه‌های انتخابی حمایت می‌شود، طرح یک خانم ایرانی به نام صدف فروغی پذیرفته شده که از طرف علی مصفا پیشنهاد شده است. در این قسمت شش طرح از کشورهای آفریقای جنوبی، شیلی، کاستاریکا، گرجستان، ایران، و هند از بین پیشنهاد‌ها انتخاب شده‌اند که در جلساتی که در شهر نانت در طول جشنواره برگزار خواهند شد، نویسنده‌های این طرح‌ها جلساتی با تهیه‌کنندگان خواهند داشت تا بتوانند بخشی از سرمایه لازم را برای فیلم‌هایشان بیابند. جشنواره جدا از مسابقه، ١٠ فیلم نیز در بخش سانس‌های ویژه انتخاب کرده و در ضمن از «‌ایم کم تک» فیلم‌ساز کره‌ای، مروری بر آثار مهم ترتیب داده است و همچنین از «کومار شاهانی»، کارگردان هندی، تعدادی فیلم در بخش‌های جداگانه به نمایش در می‌آورد. گفت‌وگوی کوتاه با مدیر جشنواره را در ادامه می‌خوانید:
‌ با این اوضاعی که امروز در فرانسه پیش آمده و در اثر عملیات تروریستی گروه داعش، برخی از فعالیت‌های هنری متوقف شده، شما جشنواره را برپا می‌کنید؟
برای ما هیچ دلیلی وجود ندارد که تعطیل کنیم. زندگی ادامه دارد. طبیعتا باید مراقب بود و موقع ورود به سالن‌ها، کنترل انجام شود. مردم خود نیز مراقبت می‌کنند. فرانسه علاقه خاصی به فرهنگ و سینما دارد. نمی‌شود دست روی دست گذاشت و فعالیت‌ها را تعطیل کرد یا حتی آن را شل‌ و ‌ول برگزار کرد.
‌در برنامه فیلم‌های مسابقه امسال، از بین ١٠ فیلم فقط یک فیلم غیرآسیایی است. با توجه به اینکه جشنواره، سه قاره نام دارد، دو قاره دیگر کجا هستند؟
حق با توست. ما فیلم‌های زیادی دیدیم؛ حدود ٨٠٠ فیلم. چند فیلم از قاره آفریقا که متأسفانه بسیار ضعیف بودند. از آمریکای لاتین، چند فیلم خوب وجود داشت، اما پخش‌کنندگان آن را فوری خریده بودند و به نمایش در آوردند. یکی، دوتایی هم که ما انتخاب کرده بودیم، جشنواره‌ای در فرانسه قبل از ما آنها را نشان دادند و چون قانون جشنواره ما این است که فیلم مسابقه نباید قبلا در فرانسه به نمایش در آمده باشد، بنابراین آنها را کنار گذاشتیم. این واقعیت هم وجود دارد که از آسیا زیاد فیلم دیدیم و این قاره همواره بارور است.
‌از ایران چقدر فیلم دیدید؟
حدودا ٤٠ فیلم دیدیم، در ماه آوریل بود که فیلم «مادر بهشت» را دیدم و از آن خوشم آمد و با دیدن بقیه فیلم‌های ایرانی، این فیلم همچنان در صدر باقی ماند.
‌می‌دانم که بودجه مراکز فرهنگی و جشنواره‌ها در فرانسه رو به تقلیل است، آیا شما با مشکل روبه‌رو نیستید، بودجه فعلی شما چقدر است؟
فعلا ٧٠٠‌ هزار یورو بودجه داریم که توسط شهرداری و مرکز ملی سینما و کمی هم توسط اسپانسر‌های خصوصی و بالاخره خیلی جزئی هم از طریق فروش بلیت به تماشاگران تأمین می‌شود.
‌با آرزوی موفقیت برای سی‌و‌هفتمین دور جشنواره... .
ممنون از تو.


ویدیو مرتبط :
ایران در رده نخست قاره آسیا