سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رئیس شورای نظارت استان اصفهان: صلاحیت همه معتمدین مورد تایید ماست


مرتضی طبیبی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: شورای نظارت بر انتخابات استان اصفهان براساس ماده 29 قانون انتخابات با درنظر گرفتن توانایی و کارآیی افراد معرفی شده، معتمدین را گزینش کرد.
وی افزود: استفاده از کلمه رد صلاحیت شده برای معتمدین، جایز نیست زیرا همه این افراد پس از بررسی هیات اداری هیات اجرایی انتخابات استان به عنوان معتمد به شورای نظارت معرفی شدند و به عنوان افراد امین جامعه به ما معرفی شدند.
رئیس شورای نظارت بر انتخابات استان و نماینده شورای نگهبان در اصفهان تاکید کرد: در انتخاب معتمدین انتخابات مجلس خبرگان استان و مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان، به هیچ وجه برخورد جناحی انجام نشده است.
وی با بیان اینکه قانون صلاحیت انتخاب معتمدین را به شورای نظارت محول کرده است، افزود: پسندیده نیست که ما کلمه رد صلاحیت شده را برای معتمدین به کار ببریم زیرا در ماده 29 قانون انتخابات تصریح شده که فرماندار 30 نفر معتمد شهرستان را برای تایید به شورای نظارت معرفی می کند اما منظور از قانون گذار، تایید یا رد صلاحیت نیست بلکه درنظرگرفتن توانایی افراد و تایید توانایی آنهاست.
طبیبی با بیان اینکه اغلب معتمدین انتخاب شده برای عضویت در هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان استان و مجلس شورای اسلامی شهرستان اصفهان از اول انقلاب در انتخابات به عنوان معتمد حضور داشته و دولت های مختلف را تجربه کرده اند، افزود: معتمدین باید حسن شهرت داشته باشند و جهنم نذری نروند که خوشبختانه افرادی که برای هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان در استان و مجلس شورای اسلامی شهرستان انتخاب شدند از این ویژگی برخواردارند.
رئیس شورای نظارت استان اصفهان با بیان اینکه همه افرادی که از سوی این شورا برای قرارگرفتن در هیات اجرایی انتخابات به فرمانداری اصفهان معرفی نشدند، قابل اعتماد و از حسن شهرت برخوردارند، افزود: تعدادی از آنها مسئولیت های مهم فرهنگی این استان را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه همه این افراد ارتباط نزدیکی با من دارند، تصریح کرد: اعضای هیات نظارت با برگزاری نشست و بررسی توانایی و ویژگی معتمدین معرفی شده از سوی فرمانداری اصفهان به این جمع بندی رسید که 21 نفر از آنها از ویژگی های مورد نظر شورا برخوردارند.
طبیبی بابیان اینکه شورای نظارت استان پس از بررسی، معتمدینی که نمره 20 آوردند را برای قرارگرفتن در هیات اجرایی انتخابات به فرمانداری اصفهان معرفی کرد، افزود: در حالیکه در رتبه بندی ما سایر معتمدین نمره 19 به دست آوردند و از نظر ما هیچیک از آنها رد نشدند.

*** هرقانونی ممکن است ایراد داشته باشد
نماینده شورای نگهبان در استان اصفهان در ادامه بر اجرای قانون تاکید کرد و افزود: هرقانونی ممکن است ایراداتی داشته باشد اما تا مادامیکه قانون است باید به آن عمل کنیم، چرچند ممکن است خوشایند ما نباشد.
وی اظهارکرد: معتمدین و داوطلبان باید وفادار به قانون اساسی باشند و هیچیک از مقامات کشور حق تفسیر قانون اساسی را ندارند زیرا براساس قانون اساسی، تفسیر آن بر عهده شورای نگهبان است.

*** هیات اجرایی و هیات نظارت حق ندارند علیه دیگر عمل کنند
طبیبی در ادامه به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات اشاره کرد و افزود: اگر هیات نظارت و هیات اجرایی له یا علیه دیگری عمل کنند طبق مصوبه اخیر مجلس مجرم هستند و باید به جرم آنها رسیدگی شود.
وی افزود: انتخاب ما نشان می دهد که شورای نظارت استان، شرایط و کارآیی معتمدین را در نظر گرفت و به این نتیجه رسید که از بین آنها 21 نفر انتخاب شوند.
رئیس شورای نظارت استان اصفهان تاکید کرد: بنابراین این انتخاب به هیچ وجه برخورد جناحی نبوده و نیست و دقیقا طبق تبصره دو ماده 29 عمل شده است .

*** در شان شورای نظارت استان نیست که وارد مسائل جزیی شود
وی درباره مسائل مطرح شده در فضای مجازی پس از انتخاب معتمدین هیات اجرایی انتخابات اصفهان ، گفت: در شان ما نیست که وارد مسائل جزیی شویم بلکه ما باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و غرض و مرض هم نداشته باشیم.
رئیس هیات نظارت استان اصفهان در عین حال تصریح کرد: اختلاف نظر بین هیات نظارت و هر دو جناح وجود دارد و این اختلاف نظرها نیز طبیعی است اما تنش و دعوایی بین هیات اجرایی و هیات نظارت استان وجود ندارد.

** هیات اجرایی نیز می تواند به صلاحیت داوطلبان رسیدگی کند
طبیبی درباره اظهارات سخنان خود در جلسه انتخابات معتمدین هیات اجرایی انتخابات شهرستان اصفهان در فرمانداری این شهرستان و بازتاب آن در شبکه های مجازی، گفت: چنانچه یکی از مراجع چهارگانه، صلاحیت داوطلبان را تایید نکرد، هیات های اجرایی باید به آن رسیدگی کنند.
وی افزود: در این صورت هیات اجرایی نمی تواند بگوید صلاحیت داوطلب که از سوی مراجع ذیربط رد صلاحیت آن اعلام شده، صلاحیت دارد لذا منظور من از اینکه هیات های اجرایی می توانند درباره صلاحیت افراد وارد عمل شوند، همین بود.
وی افزود: اگر یک مرجع قانونی اعلام کرد که فلان شخص صلاحیت لازم را ندارد ، چرا هیات اجرایی این موضوع را رسیدگی نکند؟.
رئیس شورای نظارت استان با بیان اینکه هیات اجرایی و هیات نظارت ، هریک باید وظیفه خود را انجام دهد، اظهارکرد: وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند و در خصوص انتخابات نیز هیات اجرایی و هیات نظارت باید این نقش را ایفا کنند.
وی افزود: وزارت کشور همواره به حق مدعی بوده است که مسئولیت اجرای انتخابات را برعهده دارد و یکی از مظاهر مجری انتخابات، بررسی، تایید یا رد صلاحیت افراد است.
طبیبی درعین حال تصریح کرد: البته در این راستا سلسله مراتبی وجود دارد و ممکن است تایید را رد صلاحیت ها در مراحل مختلف تغییر کند همانگونه که در دادگاه ممکن است رایی صادر شود اما در مراحل بالاتر توسط مراجع ذیربط ، این رای شکسته شود.
وی افزود: مراحل قانونی تایید یا رد صلاحیت ها، یک سوپاپ اطمینان است و موجب می شود تا در این راستا دقت بیشتری انجام و حقوق افراد بهتر حفظ شود.
جلسه انتخاب معتمدین هیات های اجرایی مرکز حوزه انتخابیه مجلس خبرگان رهبری در استان و انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان اصفهان سه شنبه شب هفته گذشته در فرمانداری اصفهان برگزار شد.
در پایان این جلسه، هشت نفر از بین 21 معتمد تایید شده از سوی هیات نظارت استان (نمایندگی شورای نگهبان قانون اساسی) به عنوان اعضای اصلی و چهار نفر به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه هفتم اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در استان اصفهان در 15 حوزه انتخابی اصلی و 35 حوزه انتخابی فرعی برگزار خواهد شد.
تعداد نمایندگان منتخب استان اصفهان 20 نفر به احتساب یک نفر اقلیت مذهبی ارامنه جنوب است و تعداد نمایندگان این استان در مجلس خبرگان رهبری پنج نفر می باشند.
2093

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
جلسه شورای اداری استان با حضور معاون اول رئیس جمهور