فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



«خشم و هیاهو» شخصیت پردازی ناقص، روابط الکن/ داستان همیشگی زن اغواگر و قربانی


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، هومن سیدی در تازه ترین اثر خود «خشم و هیاهو» به این مهم توجه داشته که داستان را به گونه ای روایت کند که مخاطب از آن استفاده کند. فیلمساز داستان فردی مشهور را روایت می کند که فساد اخلاقی اش باعث می شود دختری را اغفال کند و حنا (طناز طباطبایی) عاشق می شود و در نهایت دوباره اغفال می شود نمونه های واقعی این پرونده ها در قوه قضاییه وجود دارد و همین امر سختی کار را برای فیلمساز دو چندان می کند زیرا اکثر مخاطبین به دلیل پر سر و صدا بودن پرونده ها از روند پیگیری و ماجرای به وقوع پیوسته مطلع هستند نمونه آشکاری که فیلمساز در صحنه های دادگاه تقریبا می توان گفت عینا صحنه های دادگاه واقعی را روایت کرده است داستان شهلا جاهد و ناصر محمدخانی است اما متاسفانه فیلم به لحاظ فیلمنامه الکن است و دارای حفره های متعدد است . اغفال حنا (طناز طباطبایی) توسط پارسا (نوید محمدزاده) به درستی نیامده است و مخاطب اصلا متوجه این عشق عجیب و غریب حنا به پارسا نمی شود و این یکی از ضعف های داستان به شمار می رود.

 

متاسفانه هومن سیدی در فیلم‌نامه  آنگونه که شایسته این دسته از آثار است  به علت‌ها و معلول توجه نکرده و نمی توان برای رابطه حنا و خسرو دلیل منطقی و درستی را در نظر گرفت. با این نوع شخصیت پردازی ناقص روابط الکن باقی مانده است. متاسفانه به زنان داستان و شخصیت و عقبه آن ها توجه نشده است اگر حنا را زن اغواگر براساس الگوهای از پیش تعیین شده در نظر بگیریم باید پیشینه ای درست به مخاطب برای اغواگری او ارایه دهیم که متاسفانه در فیلم هیچ پیشینه مناسبی از حنا به تماشاگر داده نمی شود . زن قربانی نیز پیشنیه مناسبی ندارد او تنها با پسرش درگیر است و بدون علت به همسرش شک می کند و این قدر پیگیر می شود که در نهایت صحنه پرجزئیات و درست تصادف او توسط فیلمساز روایت می شود.  تینا به عنوان زن قربانی نمی تواند حس دلسوزی مخاطب را ترغیب کند. خسرو پارسا هم  شخصیت‌پردازی درستی برایش از سوی فیلمنامه نویس صورت نگرفته است علت پرخاشگری  و عصبانیت همیشگی او چیست؟ به دلایلی که ذکر شد مخاطب شخصیت های داستان را با شخصیت های واقعی که در ذهن داشته و داستان آن را از رسانه ها دنبال می کند تطبیق می دهد و با آن ارتباط برقرار میکند واگرنه شخصیت پردازی ها توان حضور مخاطب در فضای داستان را ندارد.  اشکال دیگری که به فیلم وارد است این که از ابتدا به زنان که یکی اغواگر و دیگری قربانی است توجه نشده و همه داستان مخاطب حواسش به خسرو است

البته که نباید از خلق صحنه بازسازی قتل غافل شد، صحنه بازسازی قتل توسط حنا بدین ترتیب که روی برف راه رفته، و جای پای او به نمایش گذاشته می شود، در خانه را باز می شود، از فضای خانه عبور می کند، به  تختخواب  می رسد و تینا (رعنا آزادی ور) را به قتل می رساند برای اولین بار در سینمای ایران اجرا شده  که نشان از تبحر و تجربه گرایی هومن سیدی دارد. ازدیگر صحنه های تاثیرگذار صحنه تصادف تینا است که بسیار خوب تصویر شده است و در غافلگیری مخاطب نقش عمده ای دارد.

یکی از نقاط ضعف فیلم صحنه صحبت کردن مضمون به قتل با ولی دم است که بدون حضور میکروفن و یا مامور صورت می گیرد. اعدام حنا هم  دقیقاً یادآور صحنه های اعدام «هیس دخترها فریاد نمی زنند» است استفاده از همان کلیشه های همیشگی این فیلمها در اثری که در اجرا موفق بوده ، تکرار می شود. حنا به سختی راه می رود ناراحت است و چهره ای مغموم دارد. شاید اگر بازیگر دیگری توسط هومن سیدی انتخاب می شود این قدر باعث دلزدگی مخاطب از صحنه اعدام و قصاص حنا شکل نمی گرفت و صحنه های یادآور فیلم قبلی طناز طباطبایی برای تماشاگر نبود.

فیلم از ریتم خوبی برخوردار است اما متاسفانه صحنه اعدام کشدار و طولانی است که همین دو پارگی در ریتم مخاطب را آزرده خاطر می کند. 

 

انتهای پیام/

http://fna.ir/TCLOT2


ویدیو مرتبط :
نقد جشنواره ای فیلم خشم و هیاهو در برنامه هفت