سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



راه اندازی سرکنسولگری ترکیه در مشهد


باشگاه خبرنگاران/ سفیر جمهوری ترکیه در ایران، خراسان رضوی را استانی با ظرفیت های قابل توجه ارزیابی و تصریح کرد: ترکیه بنا دارد با راه اندازی سرکنسولگری در مشهد ، کم توجهی خود به این منطقه را جبران کند.

به گزارش رضا حاکان تکین در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود : ترکیه جمهوری اسلامی را شریک تجاری خود می داند .
وی با بیان اینکه برای بهبود و استحکام روابط ترکیه با ایران از هیچ کشوری اجازه نخواسته ایم اظهار کرد : حجم روابط بین دو کشور سال گذشته 14 میلیارد دلار بود که این رقم امسال با هدف گذاری از سوی روسای جمهور دو کشور باید به 30 میلیارد دلار ارتقا یابد و در این میان خراسان رضوی نیز باید سهم و نقش خود را ایفا کند.
سفیر جمهوری ترکیه در ایران، خراسان رضوی را استانی با ظرفیت های قابل توجه ارزیابی و تصریح کرد: ترکیه بنا دارد با راه اندازی سرکنسولگری در مشهد ، کم توجهی خود به این منطقه را جبران کند.
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به اهتمام روسای جمهور دو کشور برای گسترش و تحکیم روابط گفت : باید به عنوان کارگزاران دو کشور از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم.
علیرضا رشیدیان ، نقش دیپلمات ها و نمایندگی های سیاسی در توسعه روابط را بسیار مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد : با افتتاح رسمی سرکنسولگری ترکیه در مشهد ، شاهد ارتقای مناسبات خراسان رضوی و ترکیه باشیم.
وی با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دو کشور تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه همواره بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک استوار بوده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت های صنعتی، معدنی، گردشگری و خدماتی در خراسان رضوی منحصر به فرد است ، گفت : این مزیت ها زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری های مشترک فراهم کرده و این استان از توسعه مناسبات با کشور ترکیه استقبال می کند.
وی خواستار افزایش مبادله هیات های تجاری بخش خصوصی بین خراسان رضوی و ترکیه، برگزاری نمایشگاه های تخصصی و تقویت ارتباط اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی با اتاق ترکیه شد.
رشیدیان از آمادگی برای معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری این استان به تجار ترکیه و حضور سرمایه گذاران خراسان رضوی در آن کشور برای اجرای پروژه ها و طرح های مختلف خبر داد.
وی با اشاره به ظرفیت های ترانزیتی استان و قرار گرفتن در شاهراه کریدورهای بین المللی، گفت: وجود دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون زمینه را برای تولید مشترک محصولات صادرات محور برای کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس فراهم آورده است.
وی گفت : با توجه به تردد کامیون های ترانزیت عبوری از مرز ترکمنستان و حجم سنگین ترافیک در مرز با این کشور که بخشی از آن ها مربوط به ترکیه است،موضوع تسهیل این فرآیند، به عنوان محوری مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه باید دنبال شود.
رشیدیان از وجود بارگاه منور رضوی در مشهد به عنوان عظیم ترین ظرفیت فرهنگی کشور یاد کرد و گفت : به برکت وجود مرقد مطهر رضوی ، خراسان رضوی سالانه میزبان 25 میلیون زائر داخلی و دو میلیون زائر خارجی است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام، افزود: باید از این فرصت برای ارائه ظرفیت ها و توانمندی های تاریخ و فرهنگ اسلام، استفاده کنیم.
وی بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات فرهنگی بین دو کشور و استان تاکید کرد و گفت: هرچه ارتباط ملت های مسلمان با یکدیگر گسترش یابد ، اتحاد و انسجام بیشتری در میان امت اسلامی شکل می گیرد.
رشیدیان با اشاره به اتفاقات اخیر در ترکیه و تنش حاصل بین سوریه و روسیه با این کشور گفت: به طور قطع منافع ملت ها در حسن همجواری و احترام متقابل است.
استاندار خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: با تحقق این مهم شاهد برچیده شدن جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی شده و مسلمانان در کمال آرامش و برادری با یکدیگر زندگی کنند.
افزایش پروازها بین مشهد مقدس و کشور ترکیه، همکاری در زمینه های گردشگری و تردد زائران، تبادل هیات های علمی و دانشجویان بین دوکشور از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سخنرانی سرپرست سرکنسولگری