سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پذیرش دانشجوی دکترا در دو مرحله؛‌سهم امتیازات آموزشی و پژوهشی


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شیوه‌نامه اجرایی آیین نامه آزمون ورودی دوره دکترای ( PH.D) سال 1395 به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد. آنچه در این شیوه نامه آمده است با هدف اطلاع موسسات آموزش عالی از نجوه اجرا و پذیرش دانشجوی دکتری ( PH.D) و در جهت جلوگیری از هرگونه سوگیری و ایجاد نوعی وحدت رویه در پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی است.

براساس آیین نامه ورودی دکتری ( PH.D) که در اردیبهشت امسال به دانشگاه‌‌ها ابلاغ شد این شیوه نامه اجرایی برای تعیین روند پذیرش و به منظور پیشگیری از بروز هرگونه اختلال در فرایند پذیرش عادلانه، علمی و کیفی و برقراری هماهنگی بین همه عوامل اجرایی در ستاد، سازمان سنجش و موسسات آموزش عالی تدوین شده است.

** پذیرش دانشجو در دوره دکتری ( PH.D) در دو مرحله

براساس آیین نامه،‌ پذیرش دانشجو در دوره دکتری ( PH.D) و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی شامل دو مرحله است که مرحله نخست به سنجش علمی مربوط است و به سازمان سنجش محول شده است و مرحله دوم بررسی سوابق علمی داوطلبان است که به موسسات پذیرنده واگذار شده است.

** برگزاری آزمون سنجش علمی دو بار در سال

سازمان سنجش آزمون مرحله اول را که سنجش علمی است دو بار در سال و در ماه‌های آبان و اسفند برگزار می‌کند که تمام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی در این آزمون شرکت کنند.

آزمون مرحله دوم که ارزیابی تخصصی است برعهده کارگروه برگزار کننده است و شامل بررسی سوابق علمی داوطلبان از جمله امتیاز پژوهشی، امتیاز آموزشی و امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه است.

پذیرش دانشجو در موسسات خارج از ضوابط و شرایط آیین نامه امکان پذیر نیست و برگزاری آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو در تمام دوره ها (روزانه، نوبت دوم، پژوهش محور، پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی، ویژه طلاب و ...) ممنوع است.

** نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی ( حداکثر 40 امتیاز)

مقالات علمی- پژوهشی ( داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی. ( هر مقاله تا 7 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء).

گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران. ( گواهی ثبت اختراع بین المللی تا 7 و داخلی تا 5 امتیاز).

برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر. ( برگزیدگی داخلی تا 3 و برگزیدگی خارجی تا 7 امتیاز).

مقالات علمی - ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی. ( هر مقاله تا 2 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء).

مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی). ( خارجی تا 2 و داخلی1 امتیاز).

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی.

کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد. ( عالی تا 4 و بسیار خوب تا 2 امتیاز).

** نحوه محاسبه امتیازات آموزشی ( حداکثر 30 امتیاز)‌

معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی.

معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته.

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی.طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته.

برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی.

مدارک زبان معتبر.

** شرایط سنجش علمی داوطلبان

سازمان سنجش، سنجش علمی داوطلبان را با شرایط ذیل برگزار می‌کند:‌ شرکت و ثبت‌نام داوطلبان در آزمون مرحله اول ( سنجش علمی ) براساس اطلاعیه‌هایی صورت می‌گیرد که از طریق سایت سازمان و هفته نامه پیک سنجش اعلام می‌شود.

عناوین رشته‌های امتحانی و مواد آزمون همتراز از سوی سازمان سنجش با همکاری معاونت آموزشی و وزارت علوم تهیه و پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی و نظارت بر پذیرش دانشجو در دوره دکترا برای اجرای در بازه زمانی مشخص از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

ضرایب مواد آزمون در بخش زبان عمومی و استعداد تحصیلی (1) و آزمون استاندارد همتراز یعنی دروس پایه و اصلی (4) است.

نتایج سنجش علمی حداکثر تا 45 روز پس از برگزاری آزمون از سوی سازمان سنجش استخراج و کارنامه به تفکیک نمرات برای ورود به مرحله دوم ( ارزیابی تخصصی ) اعلام می‌شود.

موسسات آموزش عالی بعد از اعلام نتایج داوطلبان در قالب کارنامه براساس مؤلفه‌های مختلف برگزاری آزمون تخصصی، مصاحبه و بررسی، سوابق علمی،‌ آموزشی و پژوهشی با رعایت موارد الزامی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. درصورت نیاز و تشخیص موسسه مبنی بر برگزاری آزمون تخصصی مواد و ضرایب امتحانی باید به طور واضح و به نحو مطلوب به اطلاع داوطلبان رسانده شود.

زمان برگزاری هر یک از مراحل ارزیابی تخصصی باید به نحوی برنامه ریزی شود که با برنامه زمانبندی آزمون سایر موسسات تداخل نداشته باشد. در صورت برگزاری آزمون تخصصی از سوی موسسه، سوالات آن باید متناسب با دروس و منابعی باشد که داوطلبان در مقاطع پیشین آن را گذرانده‌اند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آرمان ذاکری دانشجوی دکترا در دانشگاه تربیت دیدن اجباری