ترین‌ها/ جوان‌ترین سازنده ربات انسان‌نما در دنیا


  X  

تاریخ خبر : یکشنبه 1394.08.17 - 10:35

ترین‌ها/ جوان‌ترین سازنده روبات انسان‌نما در دنیا

باشگاه خبرنگاران/ دیمیتریس هاتزیس، نوجوان یونانی با الهام از فیلم علمی-تخیلی «فولاد ناب» (Real Steel) با بازی هیو جکمن، یک ربات انسان‌نما ساخته است. این شاهکار صنعتی بخشی از پروژه «این موو» (In Moov) به سرپرستی طراح و مجسمه‌ساز فرانسوی با نام گوئِل لانژوا است. طرحی که در این پروژه ارائه می‌شود در چاپگرهای خانگی سه‌بعدی با ابعاد 12x12x12 سانتی‌متر قابل‌اجراست.
هاتزیس بیش از 1400 ساعت را صرف برنامه‌ریزی، آزمایش، چاپ و مونتاژ این ربات کرده است. وی در طی یک دوره یک‌ساله 475 تکه چاپ‌شده این ربات را به کمک یک کیلومتر پلاستیک اِ بی اِس (تریپلیمتر مهندسی ارزان قیمت) تولید و سپس با زحمت بسیار روی‌هم سوار کرد و نهایتاً این ربات را که «تروپی» نام دارد، ساخت.
دیمیتریس یکی از 6 نفری در جهان است که با پیروی از طراحی لانژوا موفق شد این پروژه را تکمیل کند. 5 شرکت‌کننده دیگر شامل خود لانژوا، دو روسی، یک ایتالیایی و یک آلمانی هستند. این نوجوان به خبرنگار گفته است که در طی مراحل ساخت با 5 نفر دیگر در تماس بود و علی‌رغم اختلاف سنی‌ با آن‌ها مانند همکار با یکدیگر فعالیت می‌کردند.
از ویژگی‌های خاص «تروپی» می‌توان به حرکت مستقل سر و چشم و بازوانی با 5 درجه آزادی حرکتی (DOF) اشاره کرد. به‌علاوه این ربات 1.85 سانتی می‌تواند حرکات انسان را تقلید و با زبان انگلیسی فصیح صحبت کند. البته هنوز راه بسیاری تا ارائه یک ربات کامل وجود دارد. طبق اظهارات دیمیتریس ازآنجایی‌که هر ربات مدل ارتقا یافته‌ای از ربات قبلی است و مدام در حال به‌روزرسانی، بنابراین شاید مدل نهایی این ربات هیچ‌وقت کامل نشود.
این اختراع خارق‌العاده جایزه اول فستیوال صنعت انفورماتیک امسال را برای وی به ارمغان آورد. سال گذشته نیز وی مقام دوم را در زمینه طراحی دوباره و ساخت چاپگرهای سه‌بعدی خانگی کسب کرد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
ربات 24 هزار دلاری از خودرو به یک ربات انسان نما تغییر شکل می