سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انتقاد وزیر بهداشت از مخالفت با تجمیع بیمه ها


خراسان/ درباره حل مشکل تجمیع بیمه ها با وجود آن که این ب‍حث قانونی است اما مشکل این است که قانون اجرا نمی شود و با آن مخالفت صورت می گیرد.

وزیر بهداشت روز گذشته در بازدید از نمایشگاه مطبوعات و در گفت وگو با خراسان در پاسخ به این سوال که آیا وعده جدیدی برای حل مشکل بیمه ها داده نشده است؟ گفت: در این زمینه صحبت هایی شده ولی عملا نتیجه ای حاصل نشده است.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی ادامه داد: من معتقدم رقمی که ایرانیان به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند، اگر در یک ظرف واحد باشد می تواند حمایت های بیشتری را برای آن ها ایجاد کند و تصور می کنم که همه باید برای تحقق این امر همراهی کنند.
وی ادامه داد: باید پولی که مردم از هر صنفی به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند صرفا در حوزه درمان و پیشگیری خرج شود و تصورم این است که این امر خواسته همه است ضمن آن که قانون هم این موضوع را تکلیف کرده و امیدوارم که این اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما دخل و خرج باید با هم باشد و حق بیمه ای که توسط ایرانیان پرداخت می شود در یک صندوق به صورت شفاف جمع شود و پول "درمان" در هیچ بخش دیگری خرج نشود.
وزیر بهداشت با بیان این که فکر نمی کنم این خواسته نادرست باشد اظهار داشت: طبعا اگر که بناست هزینه کنیم باید مطابق با داشته هایمان باشد و طبیعی است که اگر وزارت بهداشت متولی است، او می تواند تشخیص دهد که کدام دارو و کدام عمل جراحی یا کدام خدمت درمانی به چه میزان باید حمایت بیمه ای داشته باشد. ضمن آن که از نظر شکلی هم در این موضوع بحثی است که باید در دولت جمع شود .از این رو با دستور رئیس جمهور ، سازمان مدیریت بر روی این موضوع کار کارشناسی انجام داده و نتیجه را به ایشان تقدیم کرده است و امیدواریم درباره آن تصمیم گیری شود.
قاضی زاده هاشمی با بیان این که مخالفت هایی که در حال حاضر با این موضوع صورت می گیرد مخالفت های بخشی است خاطرنشان کرد: با وجود آن که این بحث قانونی است اما مشکل این است که قانون اجرا نمی شود و با آن مخالفت صورت می گیرد. این موضوع حتی در قانون برنامه قبلی هم آمده است.
وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوال دیگر خراسان درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری و این که به نظر می رسد اقدامات در این حوزه کافی نبوده است، اظهار داشت: اگر چه در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است اما شرایط کنونی با آن چه که باید باشد فاصله دارد. قاضی زاده هاشمی با بیان این که کارهای مفصلی در حوزه پیشگیری انجام شده است گفت: یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه بیمه شدن نزدیک به 10 میلیون نفر ایرانی بود که این ها برای دریافت خدمات مراجعه نمی کردند. طبیعی است که وقتی در مراحل اول بیماری اقدامی صورت نگیرد عوارض آن برای خانواده ها خیلی پرهزینه تر خواهد بود. اقدام بعدی نیز ارائه خدمات بهداشتی به 9 میلیون نفر حاشیه نشین بود که از این خدمات محروم بودند .
وی ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و برای هر 45 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت راه اندازی شده است ضمن آن که برای همه شهرهای زیر 20 هزار نفر پزشک تامین شده و نزدیک به 7 هزار متخصص توزیع شده اند. اقلام دارویی مورد نیاز مراکز درمانی از 270 قلم به 450 قلم افزایش یافته است و در مورد واکسن، مکمل های غذایی و در حوزه آب و روغن اقداماتی صورت گرفته است . وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اما اگر می خواهید بگویید که آیا ما راضی هستیم ؟ باید بگویم خیر، هنوز با آن چه که باید باشد فاصله داریم .
وزیر بهداشت همچنین در جمع خبرنگاران با تشریح وضعیت پزشک خانواده توضیح داد: برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر و در حاشیه شهرها برای 9 میلیون نفر ایرانی در قالب مراکز جامع خدمات سلامت در حال اجراست و به تدریج باید وارد شهرها شود. وی افزود: ما متناسب با منابعی که در اختیار داریم این موضوع را توسعه می دهیم . اما اگر بنا باشد کل کشور به روشی که در گذشته شروع شده است زیر پوشش طرح پزشک خانواده برود، باید گفت زیرساخت ها و منابع آن فراهم نیست. ضمن آن که برنامه تربیت و آموزش متخصص پزشک خانواده از امسال شروع می شود. از این رو در بعد تربیت نیروی انسانی ، توسعه شبکه بهداشتی و پایگاه های بهداشتی و مراکز جامع خدمات بهداشتی و همچنین در زمینه فناوری اطلاعات نیاز به توسعه زیرساخت ها داریم .
قاضی زاده هاشمی همچنین با ابراز رضایت نسبت به پیشرفت پرونده الکترونیکی سلامت در سال جاری گفت: نرم افزارها و سامانه های این طرح با کمک وزارت ارتباطات آماده شده است و منتظر اجرایی شدن هستیم . وی با بیان این که ما حتی در این زمینه نیز با بیمه ها مشکل داریم خاطرنشان کرد: با ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت تا پایان سال ما می توانیم به طور شفاف از اصالت دارو و قاچاقی و تقلبی بودن و یا واقعی بودن آن مطمئن شویم. درعین حال می توانیم مصرف و قیمت دارو را کنترل کنیم. در روستاها نزدیک به 30 میلیون نفر نیز دارای پرونده الکترونیک سلامت خواهند شد.

مهم ترین نکات

باید پولی که مردم از هر صنفی به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند صرفا در حوزه درمان و پیشگیری خرج شود
با وجود آن که تجمیع بیمه‌ها قانونی است اما مشکل این است که قانون اجرا نمی شود
سازمان مدیریت درباره تجمیع بیمه‌ها کار کارشناسی انجام داده و نتیجه را به رئیس‌جمهور ارائه کرده است
باید بگویم در حوزه پیشگیری هنوز با آن چه که باید باشد فاصله داریم

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
شبکه3-16 اذر - روز دانشجو و انتقاد از وزیر بهداشت